Skocz do zawartości

stałe napięcie sondy lambda VB X25XE


Gość HenioGd
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie Forumowiczów !

 

Przyszła kolej i na mnie prosić o pomoc osoby z doświadczeniem . Ponoć co dwie głowy i więcej to nie jedna.

Z pozoru sprawa bardzo prosta.

Vectra B silnik X25XE rocznik 1999 zasilana benzyną i gazem.

Nierówne obroty silnika, zapach gazu lub benzyny, brak mocy, zwiększone zużycie gazu o około 3 litry (wzrost z 11 do 14 na 100 km). Objawy wystąpiły nagle z dnia na dzień.

Brak błędów - kontrolka od silnika zgaszona. Podłączony komp nie znajduje błędów.

Przegląd bloków pomiarowych - sonda 1 po nagrzaniu spadek do napięcia 0,2 V i pomijając zmiany setnych części Voltów napięcie pozostaje bez zmian na tym poziomie, pętla zamknięta.

Szyki werdykt bez dogłębnej analizy - poszła sonda lambda.

Zakup nowej, oczywiście zamiennik, wymiana, uruchomienie silnika i jest jeszcze gorzej - sonda 1 po nagrzaniu spadek napięcia do 69 mV i bez zmian.

Rozłączam wtyczkę i dokonuję pomiaru na pracującym silniku:

- odczyt z kompa - napięcie stałe o wartości 0,48 V, pętla otwarta;

- pomiar napięcia sondy miernikiem CHY 21 napięcie 0,58 V a przy zmianach dodawanie gazy i spadanie obrotów zmiany napięcia od 0,2 V do 0,7 V czyli sonda pracuje.

Ponownie złączam połączenie i ponownie po nagrzaniu napięcie stałe 69 mV i brak reakcji.

Wniosek : to nie sonda, poprzednia stara sprawna. Zwarcie w kablach odpada gdyż po wypięciu wtyczki powinno również występować.

Może ktoś miał podobny przypadek to prosiłbym o podzielenie się swoim doświadczeniem, jeśli nie to róbmy "burzę mózgów" i może wspólnie coś wymyślimy.

Zapomniałem dodać:

- świece nowe z przebiegiem 7 tys. km o prawie normalnym wyglądzie, przewody zapłonowe o rezystancji 3 do 4 kom;

- nie ma różnicy w pomiarach czy silnik pracuje na benzynie czy na gazie;

- obecnie jeżdżę z wypiętą sondą lambda (jest dużo lepiej niż z wpiętą).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przegląd bloków pomiarowych - sonda 1 po nagrzaniu spadek do napięcia 0,2 V i pomijając zmiany setnych części Voltów napięcie pozostaje bez zmian na tym poziomie, pętla zamknięta.

Szyki werdykt bez dogłębnej analizy - poszła sonda lambda.

 

To objaw za ubogiej mieszanki nie potrzeba wymieniać sondy.

Tu masz jak się ją sprawdza

http://forum.samnaprawiam.com/silnik-sprawdzanie-czujnikow-osprzetu-silnika-vt974.htm

http://forum.samnaprawiam.com/oscyloskop-w-elektronice-samochodowej-cz1-vt3337.htm

Może kwestia regulacji składu mieszanki na parowniku.

Czy benzyny też pali więcej? sprawdź skład mieszanki na benzynie podłączając pod sondę multimetr(wtyczka sondy ma być do pomiaru wpięta do instalacji)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za pierwszą pomoc.

 

To objaw za ubogiej mieszanki nie potrzeba wymieniać sondy.

 

To, to ja wiem, że mieszanka uboga bo w bloku pomiarowym zaraz za napięciami sond jest napisane skład mieszanki - uboga.

 

Może kwestia regulacji składu mieszanki na parowniku.

 

Pełna sekwencja, regulacja za pomocą autoadaptacji i ewentualnej korekcji przebiegu, ewentualnie innymi funkcjami z poziomu oprogramowania.

 

Czy benzyny też pali więcej?

 

Nie wiem, nie jeżdżę na benzynie. Latem uruchamiam w trybie awaryjnym od razu na gazie. Teraz na paliwie ale po przejechaniu ok. 100 -200 metrów przełącza się na gaz (celowa zmiana ustawień czujek temperatury gazu i reduktora). W przypadku zasilania gazem detektor gazu (nie pamiętam oznaczenia podam w poniedziałek) przystawiony do rury wydechowej wskazuje prawie maksymalne wskazania - niespalony gaz w dużym stężeniu w spalinach. W mojej ocenie jest to efekt wchodzącego sygnału o ubogiej mieszance i dążeniu komputera do wzbogacenia aż do "zalewania" trzech cylindrów gazem ze względu na brak wzrostu napięcia z sondy. Analizator spalin chwilowo niesprawny więc nie mam możliwości wykonania szczegółowych badań i wydruków również na benzynie.

 

sprawdź skład mieszanki na benzynie podłączając pod sondę multimetr(wtyczka sondy ma być do pomiaru wpięta do instalacji)

 

Jeszcze dzisiaj wykonam to, choć nie przewiduję rewelacji gdyż do tej pory zarówno program do diagnostyki instalacji gazowej jak i ODB nie dawał mi podstaw do kwestionowania poprawności ich działania i przedstawianych wyników. W zeszłym tygodniu obie sondy wizualizowane graficznie programem do instalacji gazowej pracowały poprawnie. Nagle jedna przestała pracować. Stąd moja szybka decyzja, że padła sonda.

 

W tej chwili dorabiam przedłużki aby zamienić sondy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę próbował dodać filmy. Przepraszam za słabą jakość ale myślę, że można dostrzec sedno sprawy.

 

Uruchomiony zimny silnik:

 

http://w111.wrzuta.pl/film/8qQYfo0voAw/x25xe

 

W górnym prawym rogu to praca sond lambda w zakresie 0 - 1V

 

Ciąg dalszy - przełączanie z benzyny na gaz i odwrotnie:

 

http://w111.wrzuta.pl/film/12OypwoAGE8/ben_gaz

 

Cd - zwiększanie obrotów:

 

http://w111.wrzuta.pl/film/7XMgZHso1gY/obroty

 

I najważniejsze - zamiana wtyczek sond czyli przednią sondę podłączyłem do wtyczki tylnej sondy a tylną do wtyczki przedniej sondy:

 

http://w853.wrzuta.pl/film/8vlq6wiCOwA/zamiana

 

Po adaptacji bez dodatkowej korekcji z odłączoną sondą

 

http://w853.wrzuta.pl/film/8HNOBe7IykI/adaptacja

 

I ostatni film oscylogram pracy sond:

 

http://w853.wrzuta.pl/film/8dCTnynHR4U/oscyloskop

 

Jeśli filmy będą nieczytelne lub będą wymagały komentarza to służę pomocą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosiłbym o cierpliwość, mam gości i ograniczony czas :-)

Jak dzisiaj nie dam rady to jutro z rana poprawię.

Może problem wynika z tego, że używam linuxa a filmy są z rozszerzeniem MOV

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...