ArKos Opublikowano 3 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2010 Opis wymiany w 4g63 SOHC, bardzo podobnie jest w 4d65 i 4g37, 4G15 (łatwiej, ponieważ nie ma wałków balansowych) Potrzebne narzędzia: Klucze nasadowe 10,12,14,17,22 + Ampulowy klucz 10 mm Klucz płasko-oczkowy 10 Klucz dynamometryczny (przydatny ale nie wymagany) Klucz udarowy (elektryczny lub pneumatyczny) min. 400 Nm (najwygodniejsze rozwiązanie) lub ok. 0.5 mb grubego płaskownika z otworem fi 8 na końcu w celu zablokowania wału korbowego podczas odkręcania dolnych kół zębatych na wale korbowym. Mozna też zablokować wał przez wrzucenie wstecznego biegu i zaparcie się o hamulec - metoda skuteczna w autach z manualną skrzynią, ale skutecznie niszcząca całe przeniesienie napędu - NIE POLECAM tej metody. Ok. 1 l benzyny ekstrakcyjnej + najlepiej kompresor do przedmuchiwania Oto pacjent z objawami ucieczki oleju przez rozrząd: Z dolu wygladalo to tak: Został nabyty drogą kupna zestawik naprawczy: Paski Mitsuboshi, rolki GMB i uszczelniacze Takoma Po zdjęciu poduszki, pasków od alternatora i wspomagania, osłon: Zwracam uwagę na odwrotnie założoną rolkę napinającą pasek balansowy, który dzięki tej operacji zrobil się o połowę cieńszy.... Przed dalszą rozbiórką poluzowałem wszystkie sruby mocujące koła pasowe na wałku rozrządu, wałku balansowym, pompie oleju i wale głównym. Dobrym zwyczajem jest ustawienie rozrządu na znaczniki. Pompa wody: Po zdjeciu koła z wałka rozrządu widać pierwszego winowajcę: A na dole trzech pozostałych: Wał główny: Wałek balansowy: I pompa oleju: Więc pranie 5 litrów benzyny extrakcyjnej, pędzel i sprężone powietrze: Dół: Góra: Dla porównania pompa wody (uważny obserwator zaoserwuje drobną niechronologię): Osłona rozrządu po praniu: Potem wymiana uszczelniaczy (jak słusznie Krzyżak zauważył, zapomniałem napisać, ze uszczelniacze pokrywamy olejem, żeby ich nie uszkodzić przy montażu), DOKŁADNE mycie rąk i składamy: Pasek Balansowy ustawiamy na marki, Zakladamy pasek, prawidlowo zakładamy rolkę i napinamy pasek tak, żeby uginał się 5-7 mm: Następnie marki głównego paska: Osławiony wałek balansowy od strony pompy oleju: Śrubokręt wchodzi na ponad 5 cm (w tle widać kawałek rozrusznika): Niech ktoś jeszcze raz zapyta "jak ustawić wałek balansowy" - obiecuję, że uduszę - fotka wyjętego silnika z zatkniętym śrubokrętem w otworze inspekcyjnym. Otwór w czasie eksploatacji jest zaślepiony śrubą z łebkiem na klucz 14. Zakładamy pasek w kolejności na koło rozrządu, pompa oleju, wał, napinacz). Ze wzgledu na gabaryty aparatu (Nikon D70 + SB800) nie mam zdjec napinacza, ale opiszę dokładnie - ustawiamy napinacz w pozycji full "odpięty", przykręcamy delikatnie dolną śrubę, wtedy zakładamy pasek. Po nałozeniu paska zwalniamy śruby napinacza - pozwalamy zadziałać sprężynie. Wykonujemy kilka energicznych ruchów wałem zgodie z ruchem wskazówek zegara w celu ułożenia paska. Dokręcamy napinacz i sprawdzamy napężenie: Obrazek chyba nie wymaga komentarza Jeżeli nasza sprężyna ma 14 lat (tak jak moja) napręzenie moze byc niewystarczające, wtedy luzujemy śruby i działajac siłą w stronę pokazaną na obrazku: Poprawiamy naturę..... Pamiętajmy, że zbyt mocne naprężenie skraca życie paska..... Paski na miejscu wyglądają tak: Osłony: I inne pierdoły doprowadzając do stanu sprzed rozbiórki: i odjazd..... Zostało mi parę części, a mówią, że ruskie budziki działają lepiej bez paru elementów: Dla porządku podaję obrazek z momentami dokręcania poszczególnych składowych: Autor: Bartek Źródło: http://forum.mitsumaniaki.pl   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi