Skocz do zawartości

[silnik benzyna] Wymiana kopułki i palca rozdzielacza w 4G13


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli czyszczenie palca rozdzielacza i kopułki nie dało żadnych problemów, warto wymienić kopułkę i palec rozdzielacza. Operacja jest prosta i w przypadku osoby wykonującej ją po raz pierwszy trwa ok. 30 minut.

Potrzebne narzędzia:

Wkrętaki: krzyżowy i płaski

Klucze oczkowe, nasadowe lub płaskie: 7 i 10

W razie konieczności jakiś środek penetrujący do pryśnięcia na śruby.

Do silnika 4G13 Japan Cars i inni dystrybutorzy oferują 2 modele kopułek i palców. Najlepiej jest jednak nie sugerować się danymi katalogowymi (które np. w moim przypadku okazały się błędne), a zdjąć kopułkę i obejrzeć, jaki jest pod nią zamontowany palec – szeroki czy wąski. Oględziny samej kopułki niewiele dadzą, bo w obu przypadkach jest ona prawie identyczna.

K25006JC – szeroki palec rozdzielacza (w moim przypadku nie pasował):

1_63.jpg

K15006JC – kopułka do szerokiego palca

K25005JC – wąski palec rozdzielacza (do mojego auta pasował):

2_62.jpg

K150008JC – kopułka do szerokiego palca

1. Demontaż trąby słonia. By sobie ułatwić sprawę, dobrze jest zdemontować trąbę słonia. Standardowo jest ona mocowana za pomocą 2 opasek zaciskowych: jednej przy przepustnicy i jednej przy obudowie filtra powietrza. Opaski mocowane są za pomocą śrub sześciokątnych (rozmiar 10) z krzyżakiem. Można więc używać zarówno klucza, jak i wkrętaka krzyżowego. Należy poluzować obie opaski, ściągnąć trąbę słonia z flan filtra powietrza oraz przepustnicy.

2. Odpięcie przewodów w.n. z kopułki.

Po prostu ściągnąć wszystkie (ilość zależna od rodzaju silnika) przewody z gniazd kopułki.

3. Demontaż kopułki.

Wykręcić dwie śruby mocujące (klucz 7 lub wkrętak krzyżowy). Następnie zdjąć kopułkę.

4. Demontaż palca rozdzielacza. Palec nie jest mocowany żadnymi śrubami, wkrętami czy silikonami – jest po prostu wciśnięty, ale może mocno siedzieć. Być może trzeba będzie użyć większej siły, by go ściągnąć.

3_59.jpg

Tak wygląda od spodu. Zaśniedziałe styki, po prostu nie ma prawa dobrze funkcjonować.

4_57.jpg

5. Kontrola styków stanu aparatu zapłonowego.

Należy się dobrze przyjrzeć stykom, na które nachodzi palec rozdzielacza. W razie konieczności porządnie oczyścić. Jeśli wymienimy palec i kopułkę, a styki aparatu będą zaśniedziałe i nie oczyścimy ich, cała operacja nie będzie miała sensu.

6. Montaż palca rozdzielacza i kopułki.

Tak samo jak demontaż – tyle, że w odwrotnej kolejności.

7. Podpięcie przewodów w.n.

Kolejność podpinania przewodów to 1-3-4-2. Na kopułce, patrząc na jej zewnętrzną część, powinno być oznaczenie w postaci „1” lub trójkąta. Oznacza ono, że w tym miejscu powinien być podpięty przewód pierwszego cylindra (czyli tego najbliżej rozrządu). Cylindry określamy w sposób następujący: 1 – najbliżej rozrządu (w przypadku silnika 4G13 w modelu CA0 pierwszy z prawej – stojąc przodem do przodu auta), potem kolejno 2., 3., ... Jeśli na kopułce nie ma żadnych oznaczeń, patrz poniższe zdjęcie.

5_53.jpg

8. Montaż trąby słonia.

Tak samo jak demontaż – tyle, że w odwrotnej kolejności.

9. Test i jazda.

 

Autor: gregorbu

Żródło: http://forum.mitsumaniaki.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania