ArKos Opublikowano 28 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2010 Wymiana przednich amortyzatorów w samochodzie Fiat Punto II Narzędzia: * Klucz oczkowy 15, 27 * Klucz nasadowy 10, 15, 17 + grzechotka * Imbus 6, a najlepiej kilka * Ewentualnie klucz dynamometryczny Inne narzędzia: * Duże imadło * Ściskacze do sprężyn * Szlifierka kątowa z tarczą do metalu * Młotek * Przecinak * Smar * WD-40 * Stalowa rurka ~0,5m * Kobyłka x1 * Kolega do pomocy Części: * 2 amortyzatory przednie * 2 Odboje + 2 osłonki lub 2 odboje razem z osłonkami. * Kilka podkładek o różnej średnicy - będzie trzeba dobierać. * Kilka nakrętek 15, albo 17, żeby dało się nakręcić na tłoczysko - będzie trzeba dobierać. Krok 1: Podnosimy auto z odpowiedniej strony, podkładamy kobyłkę, odkręcamy koło. Krok 2: Odkręcamy kluczem 10 przewód hamulcowy od amortyzatora. Krok 3: Odkręcamy nakrętki śrub mocujących amortyzator do zwrotnicy koła. Krok 4: Psikamy na śruby WD-40, następnie trzeba śruby rozruszać, potem jedną wybić młotkiem, nasmarować i ją wsadzić, rozruszać drugą śrubę i ją wyciągnąć, potem wyciągnąć pierwszą. Zdjąć plastik z końcówki tłoczyska amortyzatora, dobrze wsadzić do środka tłoczyska imbus, trzymać go i kluczem oczkowym 15 albo 17 - nie pamiętam odkręcić górną nakrętkę tłoczyska, Potem wyciągnąć od spodu całą kolumnę zawieszenia. Krok 5: Wkręcić amortyzator w imadło łapiąc za dolną część amora, za pomocą ściskaczy do sprężyn ścisnąć sprężynę, nie za mocno, tylko tak, żeby była luźna. Założyć klucz oczkowy 27 na drugą nakrętkę na tłoczysku Wsadzić imbus w tłoczysko, a na imbus rurka. Kolega trzyma rurkę z imbusem, a my próbujemy odkręcić drugą nakrętkę na tłoczysku - skończyło się ukręceniem imbusa. Próby przytrzymania tłoczyska w imadle nie dało żadnego rezultatu... więc kątówka w ruch. Nacinamy śrubę. Potem wkręcamy końcówkę tłoczyska w imadło i przecinakiem i młotkiem próbujemy ją popuścić - brak efektu Tniemy nakrętkę do końca długości gwintu w nakrętce - wtedy przecinakiem i młotkiem poszła. Demontujemy amortyzator. 1 - amortyzator 2 - sprężyna 3 - tłoczysko amortyzatora 4 - gumowa osłonka amortyzatora 5 - odbój 6 - plastikowa końcówka odboju - nowa powinna być w kpl z odbojem, jak nie ma i odbój do niej nie pasuje, to wywalamy ją i zakładamy nowy odbój bez niej. 7 - dekiel trzymający górną część sprężyny !UWAGA! tym na rys czerwonym cypelkiem przy montażu ustawiamy go w kierunku zewnętrznym auta! 8 - Gumowa końcówka 9 - wstrętna nakrętka nie dająca sie odkręcić zastępujemy taką samą lub inną + duża podkładka 10 - nadwozie auta 11 - kielich? 12 - górna nakrętka 13 - plastikowa osłonka gniazda imbusa. Krok 6: Zakładamy odbój, jak nie chce wleźć to wnętrze można smarem przejechać, potem sprężyna, dekiel i gumka. Skręcamy amortyzator, trzymając imbusem i dokręcając nakrętkę Krok 7: Wkładamy kolumnę do auta, zakładamy kielich, nakrętkę, trzymając imbusem tłoczysko, dół wkładamy na zwrotnice i wsadzamy śruby, dokręcamy górną nakrętkę. Śruby w zwrotnicy, dokręcamy z momentem 75Nm, zakładamy przewód hamulcowy, zakładamy koło, stawiamy auto na kołach, dociągamy górną nakrętkę z momentem 65Nm Krok 8: To samo z drugiej strony, jedziemy na zbieżność - w moim przypadku była ok i cieszymy się dobrą amortyzacją. Przy rozprężaniu sprężyny uważać, żeby dobrze się w podstawce na dole rozmieściła – jest wytłoczenie w miejscu gdzie ma być jej koniec. Kilka fotek poglądowych. Autor: ipIV Źródło: http://fiatpunto.com.pl   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi