Skocz do zawartości

Jak działa Urządzenie do programowania TPMS Tyre Pressure Measuring System?


holcu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czym są czujniki TPMS i po co się je stosuje?

TPMS, czyli Tire Pressure Monitoring System to system monitorujący ciśnienie w oponach pojazdu. Jego podstawowym przeznaczeniem jest analizowanie i sprawdzanie, czy ciśnienie w ogumieniu samochodu jest prawidłowe. Jest to niezwykle ważne zadanie, ponieważ odpowiedni poziom ciśnienia wpływa na prowadzenie pojazdem, bezpieczeństwo na drodze, a także zużycie paliwa. Jeśli okaże się że ciśnienie w ogumieniu było nieprawidłowe, a nie zostało to wcześniej wykryte, nie tylko komfort jazdy będzie zaburzony, ale taka sytuacja może doprowadzić do awarii w hamowaniu lub innych poważnych problemów, które będą wymagały gwałtownych i niebezpiecznych manewrów podczas jazdy. Należy więc pamiętać, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach, ponieważ ani zbyt wysokie, ani zbyt niskie ciśnienie nie jest dobre dla pojazdu.

czujnik-uniwersalny-mx-sensor-433-zawor-gumowy.jpg

Czujniki ciśnienia w oponach

To, jak ważne jest sprawdzanie ciśnienia w oponach zostało już wyjaśnione, jednak nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że w danym momencie ogumienie jego samochodu posiada nieodpowiednią wartość ciśnienia. Nie ma w tym nic dziwnego. Jest to praktycznie niezauważalne gołym okiem. Jak pokazują badania, przy codziennym używaniu pojazdu można nie dostrzec różnicy w ciśnieniu na poziomie 1 bara, co niestety jest dość dużo. Do tego wszystkiego dochodzi różny styl jazdy, a także podłoże, które pogarsza ocenę ogumienia. Na szczęście istnieje specjalne urządzenie, które pomoże zauważyć brak lub nadmiar ciśnienia w ogumieniu. Są nimi czujniki uniwersalne oraz czujniki dedykowane. Ich zadaniem jest bieżąca kontrola i informowanie kierowcy o stanie jego ogumienia, aby mógł zareagować we właściwym momencie.

programatoratypuateqautelbartecczycub.jpg

Rodzaje systemów kontrolujących ciśnienie w ogumieniu samochodu - urządzenie do obsługi TPMS

Wśród systemów monitorujących ciśnienie w samochodzie można wyróżnić dwa typy: systemy bezpośrednie oraz systemy pośrednie. System bezpośredni posiada urządzenie do obsługi czujników TPMS, które umieszcza się w oponach, zaraz koło miejsca, gdzie znajdują się zawory do czujników. Są one wyposażone w czujniki ciśnienia, nadajnik radiowy oraz własne zasilanie. Sprawia to, że komputer pokładowy bardzo szybko i sprawnie dostaje informacje na temat stanu ciśnienia w każdej z opon. System pośredni to tak właściwie imitacja systemu TPMS, którą zachwala sobie wielu kierowców. Układy ABS oraz ESP dostają informacje od swoich czujników na temat liczby obrotów poszczególnych kół. System odczytuje te informacje, przelicza dane i jeśli wykryje jakieś problemy informuje o tym kierowcę za pomocą kontrolki. Niestety ten sposób działania posiada wady. System nie jest w stanie monitorować ciśnienia w ogumieniu, a jedynie sprawdza różnice w średnicy kół. Oznacza to, że gdy każda opona ma złe ciśnień, ale podobne do wszystkich razem, system uzna to za prawidłowość i nie powiadomi o błędzie kierowcy. 

W najnowszych systemach pośrednich można się spotkać z rozwinięciem dotychczasowych funkcji. Systemy te podają również informacje na temat występowania wibracji kół oraz zmianie obciążenia podczas manewrów. Dodatkowo systemy pośrednie udoskonalono o lepszy poziom wykrywalności problemów z ciśnieniem w ogumieniu. Gdy opona jest mniej sztywna, system pośredni zrozumie to jako brak odpowiedniego poziomu ciśnienia i powiadomi o tym kierowcę. Wciąż jednak ten rodzaj systemu TPMS jest mniej dokładny i daje o wiele gorsze informacje niż system bezpośredni.

czujnikitypuschraderlubmx-sensor.png

Używanie pojazdu podczas jazdy a ciśnienie w oponach - zestawy serwisowe 

Warto pamiętać, że jeśli system ESP jest wystarczający dla danego kierowcy, sprawdza się, a ciśnienie w oponach jest do siebie zbliżone to nie ma potrzeby inwestowania w inne rozwiązania. Jednak, gdy już postawi się na system bezpośredni warto poznać kilka faktów. Czujniki w systemie bezpośrednim są delikatne i bardzo podatne na uszkodzenia, zwłaszcza gdy następuje demontaż ogumienia. Niestety często dochodzi do ich zniszczenia, w momencie gdy pracownik warsztatu wulkanizacyjnego nie zachowa odpowiedniej ostrożności. Dodatkowo po każdorazowej zmianie opony lub położenia koła system bezpośredni wymaga kalibracji, a nie każdy warsztat posiada urządzenie do programowania TPMS. Nawet, gdyby je posiadał to właściciel samochodu musi się liczyć ze zwiększeniem kosztów zabiegu i wydłużeniem całej procedury. Ponadto czujnikom w tym systemie szybko zużywają się baterie, cena zakupu nowych to koszt w granicach 400 zł za sztukę, co oznacza, że ogólny koszt zabiegu może wynieść nawet 1000 zł. Zawsze można zainwestować w dwa komplety kół letnich i zimowych, ale i to nie uchroni właściciela samochodu przed koniecznością wczytania do systemu danych o nowo założonych czujnikach. 

Kontrola ciśnienia w ogumieniu pojazdów

Większość samochodów, zwłaszcza tych klasy średniej i niższej posiada pośrednie systemy TPMS, jednak przez ich ograniczone zdolności należy pamiętać, że właścicieli tych pojazdów obowiązuje regularna kontrola ciśnienia w oponach - swistowski.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.