Skocz do zawartości

Co wychodzi taniej: diesel czy benzyna?


holcu

Rekomendowane odpowiedzi

Co wychodzi taniej: diesel czy benzyna?Zakup samochodu w obecnych czasach stał się wysoce skomplikowaną czynnością. Coraz częściej decydujemy się na zakup młodszych pojazdów, podczas gdy kilkunastoletnie egzemplarze trafiają w ręce komisów czy na złomowisko. Na rynku znajdziemy samochody z silnikami benzynowymi, diesla, hybrydowe oraz elektryczne. Z racji wysokich cen tych ostatnich, sprawdzimy, jaki zakup okaże się korzystniejszy w przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi oraz o zapłonie samoczynnym.

Diesel i benzyna – jakie są różnice?

Ogólna zasada działania i budowa silników benzynowych oraz silników diesla jest w gruncie rzeczy bardzo podobna. Zasadniczą różnicą jest rodzaj zastosowanego w nich paliwa, a także charakterystyka jego spalania. Silnika benzynowe wykorzystują mieszankę benzyny z powietrzem, która ulega zapłonowi na skutek iskry, wywoływanej przez świece zapłonowe. Z kolei silnik diesla wykorzystuje jako paliwo olej napędowy, który również w obecności powietrza spala się, ale nie pod wpływem iskry elektrycznej, lecz wysokiego ciśnienia oraz temperatury wytwarzanej w komorze spalania.

Co jest tańsze w utrzymaniu?

W obiegu kierowców narosło sporo mitów i przekonań, zarówno do silników benzynowych, jak i silników diesla. Często uważa się, że silnika diesla są długowieczne, mało palą i sprawiają mniej kłopotów, niż silniki benzynowe. Rzeczywistość jednak wygląda zupełnie inaczej. O ile stare silniki wysokoprężne potrafiły co prawda zaskoczyć gigantycznymi przebiegami bez większych ingerencji serwisowych, tak nowoczesne jednostki diesla to istny majstersztyk inżynierii.

Z racji mocno wyśrubowanych norm emisji spalin, nowoczesne silnika diesla musiały zostać wyposażone w innowacyjne systemy oczyszczania spalin, co dodatkowo wpłynęło zarówno na koszty budowy całego oprzyrządowania, jak i koszty eksploatacji oraz serwisowania tych silników. I tak zatem o ile sam silnik wydaje się jednostką w miarę wytrzymałą, tak wszystkie dodatkowe elementy oczyszczania spalin (np. filtr DPF), to już istna udręka dla właścicieli tego typu pojazdów. W przypadku ich awarii, trzeba liczyć się bowiem z ogromnymi kosztami, które sięgają nawet kilku lub kilkunastu tysięcy złotych.

Tym samym zakup samochodu z silnikiem benzynowym wydaje się być bardziej korzystny. Spalanie benzyny nie generuje tak sporej ilości szkodliwych spalin, co silniki diesla, a zatem jednostki te nie wymagają stosowania wymyślnych układów oczyszczania.

Na jakie koszty napraw się przygotować?

Koszty serwisowania samochodów stale rosną. Jest to spowodowane nie tylko tym, ile zarabia mechanik, ale również cenami samych części. Do najdroższych elementów silnika benzynowego zaliczyć trzeba układ zapłonowy, przeniesienia napędu oraz zasilania paliwem. Ceny te jednak pozostają niższe, w porównaniu do kosztów napraw nowoczesnych silników diesla. Do najdroższych podzespołów w przypadku tego typu silników należy m.in. turbosprężarka, dwumasowe koło zamachowe, układ paliwowy oraz systemy oczyszczania spalin, np. filtr DPF.

Wszystkie te aspekty sprawiają, że zakup nowoczesnego silnika diesla wydaje się pozbawiony sensu ekonomicznego. Spalanie jest co prawda odczuwalnie niższe w porównaniu do silników benzynowych, ale na dłuższą metę silniki te potrafią niekiedy doszczętnie zrujnować domowy budżet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania