ArKos Opublikowano 13 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2010 Opis dotyczy Vectry B z silnikiem X18XE1 czyli 1,8 16V na małym bloku czyli generalnie cała rodzina silników: z14xe, x14xe, x16xe, z16se, x18xe1, z18xe... Można go zatem wykorzystać do innych silników 16v, nawet tych starszych, jeszcze nie-ecotec'ów, ponieważ zasady jakimi się kierujemy są takie same, a różnica będzie tylko w szczególikach. Zaczynamy od podniesienia samochodu i zdemontowania prawego przedniego koła, po czym w komorze silnika demontujemy cały osprzęt w okolicy rozrządu: puszke filtra powietrza, przepływomierz, zawór par paliwa, górną osłonę rozrządu, pasek wielorowkowy: Górna obudowa rozrządu zamocowana jest 3 śrubami: Po zdjęciu górnej obudowy rozrządu zakładamy klucz na długiej przedłużce i kręcimy wałem silnika zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż cechy na kołach wałków rozrządu ustawią się ładnie w jednej poziomej linii: Następnie zdejmujemy dolną częśc obudowy rozrządu (na 4 zatrzaskach - delikatnie!!!) i odszukujemy otwór rewizyjny koła zamachowego umiejscowiony pod filtrem oleju i blokujemy wał korbowy poprzez włożenie grubego śrubokręta - otwór rewizyjny: Po zablokowaniu pełną parą odkręcamy śrubę wału korbowego w lewo, co zaskutkuje też odkręceniem koła pasowego i naszym oczom ukaże się dolne koło rozrządu. Na samym kole jest cecha i na obudowie wewnętrznej rozrządu: Jak widać mamy niespodziewajkę... U mnie konieczność wymiany rozrządu nie nastąpiła na skutek przebiegu, bo rozrząd był nowiutki (przelatał może z 5 tyś km) ale jakiś paprok składając go nie przyuważył małej śrubki, która wpadła do wnętrza obudowy rozrządu... Niestety ogoliła trochę pasek i na szczęście do mojego przeczulonego ucha dobiegł delikatny dźwięk, który jest nietypowy dla pracy rozrządu - dzięki temu paska nie rozwaliło i nie muszę robić głowicy po zerwaniu paska. Pasek wyglądał jak po wojnie: Wracając do czynności... Demontujemy czujnik wałków rozrządu - 2 śrubki na torxa: Przed zdjęciem paska rozrząd najwygodniej ustawić tak, aby wszystkie cechy się pokrywały: dolne koło z obudową a wałki względem siebie. Odkręcamy napinacz paska, demontujemy go, odkręcamy obie rolki prowadzące, wywalamy stary pasek, odkręcamy pompę wody (3 śruby) i wywalamy stary pasek. Zakładamy i przykręcamy nową pompę wody (ma cechy na obudowie), montujemy nowe rolki, montujemy napinacz ale luźno - musi latać luzacko. Sprawdzamy dokładnie cechy dolnego koła i cechy wałków, zakładamy nowy pasek. Wstępnie napinamy napinacz - strzałka napinacza patrzy na środek skali napinacza. Wykonujemy 2-3 obroty wału korbowego aby pasek się ułożył i sprawdzamy cechę napinacza - jeśli mieści się w skali to ok, jeśli nie, to luzujemy, napinamy i dociągamy zgodnie ze wskazaniami. Montujemy osprzęt w odwrotnej kolejności do demontażu. Jeśli wszystko zrobiliśmy dokładnie, to silnik odpali na dotyk i będzie mruczeć jak marzenie. WAŻNE Jest kilka rodzajów pasków rozrządu. Jeśli chodzi o smallbloki 16v to różnią się ilością zębów - np. corsa C 1,4 16v z14xe ma 162 zęby i taki pasek NIE PASUJE - pasuje tylko do corsy i agili. Do Vectry, Astry, Zafiry z silnikami 16v na małym bloku potrzebny jest pasek 169 zębów. Tych pasków są 2 rodzaje i różnią się kształtem zębów. Orientacyjnie podam oznaczenie paska jaki ja kupiłem - Contitech CT873. Ogólnie można krzyczeć jako oznaczenie paska 169x20 alle jak napisałem wyżej - kształt zębów jest ważny, więc warto mieć "na wzór" stary pasek w razie draki. Autor: ArKos & Grzes997 Źródło: http://forum.samnaprawiam.com   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/834-silnik-benzyna-wymiana-rozrz%C4%85du-silniki-16v-ecotec/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi