Skocz do zawartości

Jak zbudować reflektory ksenonowe


ArKos
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wiele samochodów posiadając standardowe reflektory halogenowe posiada i gładkie szkła i niejednokrotnie spryskiwacze wysokociśnieniowe reflektorów. W pogoni za lepszym oświetleniem wiele osób kpi sobie z realiów i pakuje zestawy HID z portali aukcyjnych, które niestety nie dość że sa niezgodne z prawem, to jeszcze oślepiają jadących z naprzeciwka. Sytuacja, w której chcesz zamontować ksenon w swoim aucie, powinna być maksymalnie przemyślana, aby nie narobić więcej szkody niż pożytku.

Montując ksenon w swoim samochodzie tylko i wyłącznie w jednym wypadku będziesz miał zgodność z prawem: jeśli zamontujesz fabryczne oświetlenie z wyposażeniem z tego modelu samochodu. W każdym innym przypadku nie jest to zgodne z prawem - czy to brak homologacji reflektora, czy to brak samopoziomowania (starsze modele aut nie posiadały tego układu i tu jest malutka furtka dla posiadaczy starszych samochodów) czy to brak wysokociśnieniowych spryskiwaczy (wymóg bezwzględny tak jak i homologacja reflektora).

 

Jeśli godzisz się z ewentualnymi konsekwencjami prawnymi i masz tego świadomość, to jeśli już uparłeś się na ksenon, zrób to najrozsądniej jak można.

 

Poniżej obszerny materiał zawierający procedurę przeróbki halogenowej lampy na lampę ksononową. Materiał pokazuje bardzo rozsądne i można powiedzieć profesjonalne podejście do tematu i dla domorosłych tuningowców, którzy korzystają z jakichś wynalazków typu przejściówki ksenon -> H4, stanowi on bodziec dla wykazania się nieco większym polotem i finezją, niż wiejski tuning świecący głównie w oczy jadących z naprzeciwka.

 

Dla przypomnienia podam barwy światła występujące w wypadku ksenonów - bezpośrednio od niej zależy widoczność drogi przed autem, a wiele osób niestety nie ma o tym pojęcia i kojarzy ksenon z niebieskimi przednimi światłami.

Czemu to jest ważne: ponieważ oko ludzkie jest zbudowane w ten a nie w inny sposób i na pewne barwy światła reaguje gorzej lub lepiej, co w prostej linii przekłąda się na odczucie polepszenia lub pogorszenia widoczności przed samochodem (temperatura barwy światła halogenowego wynosi 3,200 Kelvinów, a światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów), które najlepiej odpowiada możliwościom i przyzwyczajeniom oka ludzkiego. Kierowca nie męczy się tak szybko i prowadzi samochód w bardziej zrelaksowany sposób.

Ważne jest również to, że światło ksenonowe jest ok. 3 razy jaśniejsze niż światło halogenowe - tu najbardziej odczuwa się różnice. Aspekt techniczny, który należy poruszyć: standardowa żarówka halogenowa pobiera 55W mocy, natomiast przetwornica ksenonowa 30-35W.

Istotny wpływ barwy światła na jakość widoczności bierze się również ze światłości poszczególnych barw - palniki o temperaturze 4300mają luminancję 3200Lm, ale już np. palniki 5800K mają tylko 2700Lm. Dla porównania światło halogenowe świeci z temperaturą 3000K oraz luminacją ok. 1000 Lm. Jeśli zależy ci na naprawdę dobrej widoczności a nie efekciarstwie niebieskich przednich świateł, to wybierz barwę ksenonu 4300-5000K - najjaśniej przed autem, szczególnie w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni. Barwa np 8000K powoduje, że w deszczu masz efekt świeczki w reflektorze, a nie żarówki - ledwo widać w porównaniu z 4300K.

 

Barwy światła ksenonowego występują najczęściej w palecie 4300-8000K, choć spotyka się firmy produkujące nawet 12000K.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.