Skocz do zawartości

[podwozie] Wymiana klocków tył Audi A6/C6 FWD


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Wymiana klocków tył Audi A6/C6 FWD (np. 2.0 TFSI)

 

Potrzebne narzędzia i materiały:

1)Klucz do kół + adapter śruby zabezpieczającej

2)Lewarek

3)Kobyłka (dla niewtajemniczonych – „stojak” który kładziemy pod auto żeby w razie uszkodzenia lewarka auto nie spadło nam na ziemię, lub jeszcze gorzej - naszą głowę)

4)Grzechotka + 2x klucz nasadowy 13mm (1x krótka nasadka – do dolnych śrub, 1x dłuższa nasadka do śrub na górze)

5)Klucz płaski 15mm

6)Imadełko do cofania tłoczka

7)Szczoteczka druciana (opcjonalnie)

8)Mały pilnik (opcjonalnie)

9)Interfejs VAG +komputer lub urządzenie serwisowe MaxiEST EST201

(jeżeli nie mamy ani jednego ani drugiego, to polecam zakupić to pierwsze - EST201 lub podobne urządzenie kosztuje około 200 euro, za 350 euro można mieć legalnego VCDS'a którego możliwości nie są ograniczone jedynie do hamulców)

10) Klocki hamulcowe – w moim przypadku APEC PAD1324 – są to klocki oznaczone jako klocki do Audi A3 1.9Tdi/3.2Quattro 03+, VW Touran 1.6 FSI/1.9Tdi 03+, VW Caddy 04+. Nie sugerujemy się oznaczeniem – te klocki są na pewno dobre do A6 2.0TFSI

11)Smar miedziany – w tubce lub sprayu

 

Przebieg operacji:

1.Zabieramy naszego VAGa lub EST201 do samochodu i podłączamy do interface ODB – wtyczka znajduje się po stronie kierowcy na dolnej osłonie deski rozdzielczej w okolicach pedałów. Trudno jej nie zauważyć.

2.Przeprowadzamy procedurę odblokowania tłoczków, czyli:

3. Włączamy zapłon

4.Zaciskamy hamulec ręczny przyciskiem

5.Puszczamy hamulec ręczny przyciskiem

6.Jeżeli mamy VAGa – podłączmy kabel usb do komputera i uruchamiamy program VAG-COM/VCDS – wchodzimy w kontroler hamulca postojowego tzn klikamy 53- Parking brake. Następnie 04 – Nastawy główne (Basic Settings) wpisujemy w okienko wartość 007 i klikamy – idź/Go!. Powinniśmy usłyszeć pracujące silniczki tłoczków przez około 15 sekund. A na ekranie w okienkach zobaczymy zmieniające się liczby oznaczające obciążenie prądowe silniczków (wyrażone w amperach). Po chwili silniczki ucichną a na ekranie pojawi się znów napis Nastawy główne (i 0 A poboru prądu)

7.Jeżeli mamy EST201 – wybieramy z listy „EPB – Other VAG” a następnie otwórz zaciski.

8.Na wyświetlaczu FIS (tym między zegarami) pojawi się napis oznaczający uszkodzenie hamulca ręcznego i zacznie migać czerwona lampka, która zwykle świeci się gdy „zaciągamy hamulec”. Jest to w sumie bzdura, po wyłączeniu i włączeniu zapłonu pojawi się prawdziwy napis „Parking brake under diagnostic”.

9.Wyłączamy zapłon i idziemy podnosić auto.

10.Luzujemy śruby koła.

11.Po podniesieniu lewarkiem samochodu zabezpieczamy kobyłką żeby nam nie spadło.

12.Odkręcamy koło (wrzucamy je pod auto – to taki dobry nawyk, kolejne zabezpieczenie przed upadkiem auta)

13.Przy pomocy klucza płaskiego 15mm oraz nasadowych 13mm i grzechotki odkręcamy śruby trzymające zacisk – górna jest blisko silniczka więc przyda się dłuższa nasadka. Musimy użyć dwóch kluczy bo to są jakby dwie nakrętki skontrowane.

14.Po odkręceniu śrub bez zbędnej siły ściągamy zacisk i kładziemy go tak, np. gdzieś z góry żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym.

15.Palcami usuwamy stare klocki oraz wyciągamy blaszki anty-piskowe.

16.Prawdopodobnie blaszki będą pokryte pyłem z klocków. Dobrze jest je przeczyścić szczotką drucianą i papierem ściernym a następnie powierzchnie trzymające klocek nasmarować smarem miedzianym.

17.Zakładamy blaszki do obudowy zacisku tak jak były.

18.Nowe klocki smarujemy smarem (oczywiście nie od strony okładzin tylko od strony tłoczka/zacisku) zakładamy w blaszki i dociskamy do tarczy. Jeżeli nie chcą wejść na miejsce lekko piłujemy wystające elementy, żeby były równe – przy dobrej jakości klockach nie ma takiej potrzeby.

19.Otwieramy maskę samochodu. Ściągamy uszczelkę ściany grodziowej i podnosimy plastikową osłonę. Pod osłoną znajduje się zbiorniczek płynu pompy hamulcowej. Odkręcamy korek i kładziemy go gdzieś obok. Patrzymy ile jest płynu.

20.Idziemy do koła i przy pomocy imadełka cofamy tłoczek „ile się da”. (niestety silniczki nie cofną nam go tak bardzo żeby się zmieściły nowe klocki)

21.Zakładamy zacisk na swoje miejsce i przykręcamy przy pomocy nowych śrubek, które powinny być w komplecie z klockami. Jeżeli ich nie ma, używamy preparatu przeciw odkręcaniu śrub i wkręcamy śruby tak jak je odkręcaliśmy – czyli przy pomocy dwóch kluczy – płaskiego 15mm i nasadowych 13mm.

22.Zakładamy koło pamiętając o prawidłowej kolejności dokręcania śrub.

23.Patrzymy na zbiorniczek płynu pod maską, jeżeli jest go za dużo to przy pomocy strzykawki odciągamy odpowiednią ilość.

24.Opuszczamy auto. I wykonujemy powyższe czynności z drugiej strony.

25.Zakręcamy korek zbiorniczka płynu, zakładamy plastikową osłonę i uszczelkę pod maską.

26.Włączamy zapłon i znów bawimy się VAGiem/narzędziem EST20. Tym razem zamiast wartości 007 wpisujemy 006. Zaciski zamykają się i dociskają nam klocki do tarczy. W przypadku EST201 wybieramy opcje zamykania zacisku.

27.Uruchamiamy test hamulca postojowego – w przypadku VAGa – 010 i Go!. W przypadku EST 201wybieramy odpowiednią opcje. Zaciski 3 razy z każdej strony otworzą się i zamkną. Odłączamy interface z samochodu.

28.Gotowe.

 

Na początku hamulce tylne nie będą zbyt hamowały, więc uważamy z ostrym hamowaniem – po

kilkuset kilometrach klocki dotrą się do tarczy i sprawność hamowania powróci. Należy także zwrócić uwagę, żeby nie zabrudzić tarczy lub okładziny ściernej smarem miedzianym, gdyż wtedy nasze hamulce nigdy nie będą hamowały. Najlepiej już po założeniu klocków a przed założeniem i dokręceniem zacisków umyć tarczę specjalnym płynem do hamulców (ja mam taki w sprayu)

PS: Jeżeli ktoś ma Quattro to proszę o różnicę – będzie uniwersalny art. Będę miał chwilę to zrobię foto story na przykładzie mojej niuni.

 

 

 

Autor: screemer

Źródło: http://www.a6klub.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania