Skocz do zawartości

[nadwozie] Naprawa mechanizmu biegów Opel


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Pierwszą przeważnie do wymiany rzeczą jest bolec na wybieraku (19).

 

01.gif

 

Jeśli nie pomaga, trzeba zakupić:

 

* zestaw naprawczy, czyli części 9, 10, 11, 12, 13 – całość w ASO kosztuje 65zł

* łącznik (15) – koszt około 35zł

 

Jeśli po wymianie tych rzeczy nie jesteśmy usatysfakcjonowani, trzeba się zabrać za część przy lewarku. Ja dziś postawiłem na gumę (7) która jest na kulce dźwigni, nie powiem, jest mniejszy luz na gałce.

 

02.gif

 

Można ty wymienić jeszcze części 9, 11, 12, 16, 17 i biegi powinny być jak w nówce. Pokażę pokrótce proces wymiany gumy.

 

Należy zdjąć mieszek, po prostu złapać tam, gdzie ja, tylko z obu stron i pociągnąć do góry.

 

03_4.jpg

 

Teraz ukazuje nam się bardzo brudna komora (to właśnie starta guma ze smarem). Od razu zaznaczyłem kołek z zabezpieczeniem, który musimy wyjąć. Palcami odpiąć go z drążka i wyjąć.

 

06_4.jpg

 

Teraz możemy wyjąć drążek, zaznaczona guma do wymiany i nowa, dziś zapłaciłem w ASO 16,50zł.

 

07_4.jpg

 

Śrubokręcik – i guma jest nasza.

 

08_4.jpg

 

Oczyścić rowek, założyć nową gumę. Oczyścić drążek ze starego smaru, posmarować nowym (może być pewnie każdy, ja użyłem ŁT 43).

 

09_2.jpg

 

Montaż w kolejności odwrotnej i już mamy sprawne biegi.

 

Całość z fotkami zajęła mi jakieś 10 minut.

 

Może dodam sposób regulacji biegów.

 

Wykorzystam fotkę Darka. Żółta strzałka pokazuje zaślepkę, którą trzeba wyjąć.

 

10_7.jpg

 

Szykujemy sobie kołeczek, wiertło, coś, co ma 4,5-5mm średnicy. Ustawiamy lewarek na luzie, wkładamy kołeczek w miejsce zaślepki, przekręcamy lekko wybierak w prawo, aż kołeczek nam 'wskoczy" w blokadę. Teraz luzujemy śrubę łączącą mechanizm "pająka" wybieraka z dźwignią zmiany biegów (klucz 13mm), dostępna jest od spodu auta. Przydałby się jeszcze ktoś, kto nam przytrzyma drążek.

 

Ustawiamy drążek w pozycji "luz", w linii biegów 1 i 2, czyli ma dotykać lewej strony obudowy mechanizmu. Jest w mechanizmie jeszcze otwór na zablokowanie dźwigni prętem 5mm, jeśli nikt nie chce nam pomóc. Ja tam wolę pomagiera.

 

Teraz nurkujemy pod auto i dokręcamy śrubę. Kołeczek out, założyć zaślepkę i mamy ustawione biegi. Nie zapominajcie o zaślepce, ja zapomniałem i ponad litr oleju zgubiłem .

 

Są skrzynie, w których na zaślepce jest sprężynka, tych się nie wyjmuje, to jest gotowa blokada skrzyni, to się wciska.

 

Przy historiach z "zaciętym" biegiem, "zniknięciem" kilku biegów trzeba poluzować połączenie drążka z samolotem w pierwszej kolejności.

 

 

 

Autor: ja37

 

Źródło: http://forum.opel24.com

 

 

 

przypis:

Tego typu mechanizm biegów posiada większość starszych Opli - Corsa A, B, Kadett, Vectra A, Calibra, Astra F, G, Ascona, więc poradnik odnosi się i do nich.

/ArKos/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania