ArKos Opublikowano 27 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 27 Lutego 2010 Wybieramy sobie dowolne koło (tylnej osi) i lekko luzujemy śruby mocujące koło Umieszczamy pojazd na podnośniku blokując pozostałe koła przed możliwością odjechania, stawiamy autko na „kobyłce”. Odkręcamy do końca koło i je zdejmujemy. Naszym oczom ukazuje się następujący widok. Następnie odkręcamy kołek na który zakłada się koło i śrubę mocującą bęben (o ile pamiętam klucz 12). Kolejny krok to bierzemy dwie śruby M10 i wkręcamy w bęben w miejsce po kołku i śrubie. Obie kręcimy równomiernie, aby bęben zszedł równo z szczęk. Ukazuje nam się następujący widok Następnie zdejmujemy sprężyny trzymające prowadnik szczęk i wyjmujemy prowadnik, wyjmuje się go z drugiej strony niż widziana na powyższym zdjęciu. Mowa o elementach znajdujących się z prawej strony poniższego zdjęcia. Gdy już wyjęliśmy prowadniki i sprężynki trzymając je to lekko przechylamy szczęki w kierunku piasty, tak aby sprężyny ściągające miały mniejsze napięcie. Łapiemy koniec sprężyny w kombinerki i ściągamy obie sprężyny górną i dolną. Gdy już wyjęliśmy sprężyny możemy wyjąć spokojnie szczęki hamulcowe. W tym celu należy ustawić piastę koła tak aby wyfrezowanie w niej pozwalało wyjąć szczęki (oba wyfrezowania w piaście są poziomo), oraz lekko odsuwamy palcami lub śrubokrętem tłoczek cylinderka rozpieraka hydraulicznego, aby możliwe było wyjęcie szczęki. Jak już pozbędziemy się szczęk widok przedstawia się następująco. Kolejny etap to wyjęcie rozpierak hamulca ręcznego w tym celu należy wyjąć zawleczkę i wyjąć sworzeń mocujący widoczne na poniższym zdjęciu. Gdy już wyjmiemy sworzeń, to rozpierak (widoczny nowy kompletny zestaw na zdjęciu niżej) wyjmujemy od tej strony gdzie znajdowały się szczęki hamulcowe. W tarczy hamulcowej (kotwicznej) został już tylko cylinderek hydrauliczny, aby dokonać jego wymiany należy odłączyć końcówkę sztywnego przewodu hydraulicznego (znajduje się ona od tej strony co wcześniej wyjmowany sworzeń linki), a następnie odkręcić dwie śruby mocujące cylinderek. Wymontowywanie i wymiana cylinderka jest uzasadnione gdy po ściśnięciu jego tłoczysk i puszczeniu nie wysuwają się one płynnie, lub gdy osłony gumowe tłoczysk budzą zastrzeżenia co do swojego stanu (są sparciałe lub popękane). Czyszczenie cylinderka wydaje mi się mało opłacalne biorąc pod uwagę koszt jednej sztuki około 10 zł. Ostatnim elementem jaki należy do układu tylnych hamulców jest linka hamulca ręcznego. Wymiana jej jest uzasadniona jeśli po odpięciu linki przy obu kołach i pociągnięciu za dźwignię hamulca (tą w aucie) i spuszczeniu wyczuwalny jest wyraźny luz na dźwigni, co oznacza, że linka się zaciera i sprężyny nie mają dość siły by rozciągnąć linkę. W celu wyjęcia linki należy wymontować (niektórzy po prostu odginają) osłonę aluminiową, znajdującą się od spodu auta i zasłaniającą mechanizm dźwigni hamulca awaryjnego. Mowa o osłonie widocznej na poniższym zdjęciu. Po jej zdjęciu (odgięciu) widzimy mocowanie linki do mechanizmu dźwigni hamulca. Aby odpiąć widoczną wyżej linkę należy odkręcić widoczne nakrętki M8 (klucz 13) i zsunąć tuleję znajdującą się pod nakrętkami oraz element trzymający linkę. Linka przymocowana jest jeszcze w 4 miejscach. Dwóch po prawej i dwóch po lewej stronie. To mocowanie jest między bakiem a nadwoziem, drugie symetrycznie z drugiej strony pojazdu. Oraz po jednym mocowaniu (takim jak na zdjęciu wyżej) w okolicach wahaczy. Po wypięciu linki z wszystkich mocowań można ją swobodnie wyjąć. Tą metodą mamy kompletnie rozebrany układ hamulców tylnych. Składanie układu wykonujemy w odwrotnej kolejności. Warto przy tym pamiętać, aby dokładnie oczyścić wszystkie elementy których nie wymieniamy. Jeśli wymieniamy cylinderek hydrauliczny warto wykręcić wcześniej odpowietrznik i jego gwint lekko przesmarować Loctite 767 lub smarem miedzianym, da nam to większą pewność na odkręcenie a nie urwanie odpowietrznika przy późniejszym odpowietrzaniu układu. Jeśli wymieniamy cylinderki warto wymienić przy okazji cały płyn w układzie. Należy pamiętać, aby po zakończonej pracy ODPOWIETRZYĆ UKŁAD HAMULCOWY. Również warto posmarować wyżej wymienionymi środkami śruby mocujące cylinderek do tarczy, złącze sztywnego przewodu hydraulicznego, śrubę i kołek mocującą bęben, oraz śruby mocujące koło do piasty. Dla tych co zapomnieli jak były założone sprężyny ściągające przypominam iż grubsza sprężyna znajduje się niżej. Zakładając nową linkę hamulca ręcznego, należy ją najpierw ułożyć w miejscy w którym powinna się znajdować, następnie za pomocą sworznia, podkładek i zawleczki, przymocować ją do dźwigni rozpieraka hamulca ręcznego i na końcu założyć na cięgno wychodzące z mechanizmu dźwigi ręcznego. Napięcie jakie musimy uzyskać przez nakręcanie nakrętki na cięgno powinno wyeliminować luz jaki normalnie występuje miedzy dźwignią a szczęką warto przed założeniem linki na rozpierak poruszać rozpierakiem, aby mieć orientację jaki juz tam występuje i mieć odniesienie do stanu po zamocowaniu linki. Po kilku jazdach jeśli wydaje nam się, że ręczny łapie zbyt wysoko zawsze można jeszcze dokręcić obie nakrętki. Pamiętaj iż nakrętki należy skontrować. Jeśli nie wymieniamy rozpieraków hamulca ręcznego to należy je wyczyścić i nasmarować nalepiej Loctite 767 lub smar miedziany aby poruszały się lekko i bez zacięć. Miłej i owocnej pracy dla wszystkich Autor: SiDoR Źródło: http://www.seicento.pl   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi