Skocz do zawartości

[LPG] Generacje instalacji gazowych


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Często zadajemy sobie pytanie, czy to I czy II generacja, a co to sekwencja itp.

Poniżej krótko na temat każdej generacji LPG.

 

Generacja I - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa).

 

Najprostsza, najprymitywniejsza i najmniej kłopotliwa. Silnik pobiera sobie gaz wysysając go z mieszalnika (miksera). Mieszalnik musi mieć mniejszą średnicę niż dolot powietrza, ponieważ musi się wytworzyć podciśnienie za mieszalnikiem umożliwające pobranie gazu. Charakterystycznym elementem pozwalającym rozpoznać tą wersję instalacji jest duża srebrna śruba regulacyjna, która służy do ustalania ilości gazu (skład mieszanki gazowo-powietrznej). Znajduje się ona na grubym przewodzie biegnącym od parownika (reduktor) do mieszalnika (mikser).

 

Generacja II - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa) z elektroniczną regulacją składu mieszanki.

 

Jak wyżej - instalacja prosta i nieskomplikowana. Zamiast śruby służącej do dawkowania gazu, znajduje się silniczek krokowy sterowany elektronicznie przez centralkę. Wychoodzi z niego kilka przewodów.

 

Generacja III - instalacja z wtryskiem jednopunktowym (stałym) gazu w fazie lotnej.

 

Jest to już nieco zaawansowana instalacja sterowana odrębnym "komputerem" pobierającym informacje o stanie pracy silnika z czujników silnika (poprzez ECU czyli sterownik pracy silnika). Instalacja ta dawkuje gaz na zasadzie wtrysku - tak samo jak wtrysk benzyny, nie ma w niej mieszalnika, nie ma przewężenia dolotu, co czyni ją atrakcyjniejszą pod względem osiągów samochodu na gazie względem benzyny - praktycznie nie odczuwa się żadnych różnic w dynamice. Stosowana w silnikach z jednopunktowym wtryskiem paliwa.

 

Generacja IV - instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej.

 

Jak wyżej, lecz stosuje się ją w silnikach z wielopunktowym wtryskiem paliwa.

 

Generacja V - instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej.

 

Pozwala na wtrysk gazu w fazie płynnej, a nie lotnej. Zasada działania polega na wytworzeniu ciśnienia przez pompę gazu i wtryśnięcia go do kanału dolotowego, gdzie gaz się dopiero rozpręża. Rozprężający się gaz miesza się z powietrzem i trafia do cylindra.

Największe możliwości jeżeli chodzi o osiągi silnika - samochód lepiej jedzie na gazie, moc silnika jest wyższa - nawet rzędu 15-20%. Wady: cena. Poza ceną problemem jest pompa, która nie wytrzymuje zbyt wiele - w opinii warsztatów w mojej okolicy są to przebiegi rzędu 40-50 tyś km. Koszt nowej zabójczy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania