Skocz do zawartości

Remont silnika


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Robię sobie remont silnika. Mam dylemat związany z tym czy zostawić stare tłoki czy nie.

Jeśli chodzi o cylindry (blok żeliwny, tuleje niewymienne, bo otwory cylindrów wykonane bezpośrednio w bloku) to pomiary średnicówką wykazały owalizację na poziomie 0,02...0,03mm, wg manuala jest to dopuszczalne. Ogólnie blok to nominał. Z tego co wiem to średnicówką nie zmierzę dokładnej średnicy cylindrów, a tylko ich owalizację, czyli nierówne zużycie. Suwmiarka tez mi nie pomoże z dokładnym pomiarem, a mikrometru wewnętrznego jeszcze się nie dorobiłem. Po włożeniu starych wyczyszczonych tłoków bez pierścienie widać szczelinę między tłokiem a ścianką cylindra, która wynosi 0,9...1,0mm. Moje pytanie jest takie: czy ta szczelina jest normalna i pozwala na dalsze eksploatowanie starych tłoków w tym bloku ? Średnica tłoków zmierzyłem i jest w tolerancji manuala. Wg mnie ten 1mm szczeliny to za dużo a to oznacza, że trzeba robić szlif bloku i zapodać nadwymiarowe tłoki. Czy mam rację ?

Mowa o silniku VW montowanym w Feliciach. Silnik 1.6 8V kod AEE.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele silników ma spory luz tłok-tuleja. Przykładem są praktycznie wszystkie uturbione, przykładem jest też oplowskie c20xe (podobna generacja rocznikowa do twojego) - tam luz był podobny. Wysilone silniki mają spory zapas - wiadomo, że to 2 różne metale o różnej rozszerzalności.

Ja bym sprawdził oprócz owalu, czy cylinder nie jest beczką. Najlepiej pierścień tłokowy wsadzić, sprawdzić luz na zamku na górze, w środku i na dole. Jeśli różnica nie przekroczy 0.25mm to stare tłoki uzbroić w nowe, nominalne pierścienie i jazda.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Hmm, masz rację z tym pierścieniem. Czemu na to nie wpadłem.

 

Kiedyś jak robiłem remont D16Z5 w CRXie to tam owalizacja była tak duża, że koniecznym było zrobienie szlifu i wsadzenie nadwymiarowych tłoków. Nie pamiętam tylko, jaka była szczelina na tych nowych tłokach.

 

W sumie ten silnik fabrycznie jest wolnossący, ale u mnie już taki nie jest. Ogólnie to jest drugi silnik, bo w pierwszym przez moj pośpiech i przeoczenie doszło do uszkodzenia panewek na drugim garze co spowodowało dziurę w bloku, a z korby i tłoka zostały kawałki w misce.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luzy zamków w wypadku Opla mają być 0.2-0.25mm. Starczy, jak na nominalnym pierścieniu będzie podobnie na całej długości tulei (czyli brak zbytnich rozbieżności) - wiesz, że nie ma beczki i nie trzeba tulejować bloku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem tą próbę co radziłeś. Sprawa wygląda w ten sposób, że luz na zamku pierścienia na trzech różnych wysokościach jest taki sam, nie ma rozbieżności. Jednak świecąc lampą od spodu i obserwując linie na styku pierścień-gładź cylindra widać w dwóch miejscach szczelinę. Wg szczelinomierza ma ona 0,02-0,03mm. Jak się przyjrzę to widać to gołym okiem pod światło. Szczeliny te są prostopadle to osi sworznia tłoka, czyli w miejscu gdzie gładź cylindra zużywa się najbardziej. Sprawdzałem te szczeliny na dwóch pierścieniach, aby wykluczyć uszkodzony. Po prostu otwór nie jest idealnie okrągły, a owalny.

Dodatkowo te same pierścienie wsadziłem w stary blok i tam tych szczelin nie ma. Na całym obwodzie dolegają równo, nie ma szczelin.

Wnioskuję, że szlif i nadwymiarowe tłoki będą konieczne.

Aha, nominalny pierścień ma szczelinę w tym cylindrze 0,8mm, podczas, gdy jest max dopuszczalny luz 0,5mm.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania