Skocz do zawartości

[elektryka] Wymiana szczotek i łożysk alternatora Delco


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Wymiana szczotek i łożysk w alternatorze Delco-Remy, montowanych w samochodach Opel Astra 1.7D.

 

Co potrzebujemy?

-śrubokręt krzyżakowy

-klucze płaskie i oczkowe 7,10,13,22

-pasowne tulejki do wybijania/wbijania łożysk

-młotek

-małe piwo ;)

-imadło średniej wielkości

 

Całą zabawę zaczynamy od wymontowania alternatora z autka.W tym celu:

1. Odłączamy akumulator

2. Zdejmujemy wąż łączący filtr powietrza z kolektorem ssącym. Ułatwi nam to dostęp do śruby dolnej alternatora.

3. Odkręcamy górną śrubę alternatora wraz z przewodem masowym i ściągamy pasek.

4. Odchylamy alternator maksymalnie w stronę nadkola, odkręcamy z tyłu alternatora przewód i rozłączamy kostke na drugim przewodzie.

5. Teraz odkręcamy dolną śrubę alternatora i wyciągamy alternator.

 

Ok. Więc mamy już alternator na wierzchu. Na Zdj1 widać go w całej okazałośći z opisanymi częściami składowymi.

 

Zdj1

dsc00999jd4.th.jpgthpix.gif

 

Zaczynamy więc rozkręcanie ustrojstwa :) W tym celu:

1. Z tyłu alternatora odkręcamy osłonę tylną przykręconą trzema nakrętkami (zdj2)

 

Zdj2

dsc00032cv9.th.jpgthpix.gif

 

2. Teraz wykręcamy śruby przelotowe trzymające alternator „w kupie” (zdj3). Wcześniej jednak znaczymy markerem lub śrubokrętem wzajemne położenie przedniej i tylnej części alternatora.

 

Zdj3

dsc022222zl3.th.jpgthpix.gif

 

3. Po wykręceniu śrub swobodnie zdejmujemy tylną część obudowy i ukazuje nam się wirnik. Na tylnej ściance tylnej obudowy od wewnątrz widzimy: szczotko trzymacz, regulator napięcia i układ prostowniczy,a także latające sprężynki szczotek :) (pierwsza moja myśl była: jak ja to złoże)

 

4. Zostawiamy na razie tylną obudowę w spokoju i łapiemy się za wyjęcie wirnika.

Łapiemy wirnik w imadło, bierzemy klucz 22 i odkręcamy od góry nakrętke mocującą

Kółko pasowe (2 częściowe) do wirnika.

 

5. Ściągamy kolejno: kółko pasowe, wentylator alternatora, tuleje dystansową. Wirnik daje się nam wyjąć bez większych przeszkód (zdj4)

 

Zdj4

dsc00035dt3.th.jpgthpix.gif

 

6. Teraz możemy swobodnie zabrać się za wybicie łożysk z przedniej i tylnej obudowy.

Bierzemy pasowną tulejke i wybijamy przednie łożysko. Następnie wybijamy tylne łożysko i tu uwaga. Wybija się je na zewnątrz obudowy, nie do wewnątrz.

7. Wykręcamy szczotko trzymacz z tylnej obudowy wraz ze szczotkami (zdj5)

 

Zdj5

dsc00036zf5.th.jpgthpix.gif

 

8. Bierzemy szczotki i łożyska i jeździmy po sklepach motoryzacyjnych w ich

Poszukiwaniu. O ile przednie łożysko i szczotki nie przedstawiają większego problemu o tyle tylne łożysko jest nietypowe. Ja zamówiłem je w miejscowym salonie Opla i czekałem prawie 2 tygodnie (!!). Ale udało się i ogólny koszt części wyniósł 42 zł.

 

Mamy więc już wszystko i teraz zaczyna się część montażowa.

 

1. Zaczynamy od wbicia przedniego łożysk w przednią obudowę. Tym razem w moim przypadku pomocny okazał się tłoczek hamulcowy od Poloneza,, który posłużył jako pasowna tulejka (zdj6)

 

Zdj6

dsc00037pt5.th.jpgthpix.gif

 

2. Wbijanie tylnego łożyska odstawiamy na koniec. Zajmiemy się teraz szczotkami. Wkładamy szczotki wraz ze sprężynkami w szczotkotrzymacz i blokujemy je kawałkiem druta stalowego długiego na ok. 70mm (wyprostowany spinacz biurowy lub długa igła) (zdj7). Nie pytajcie po co :) o tym poźniej;)

 

Zdj7

dsc00048yi0.th.jpgthpix.gif

 

3. Montujemy zespół szczotko trzymacza ze szczotkami i drutem w tylną część obudowy zwracając przy tym uwagę by wystający kawałek drutu trafił w otwór w obudowie tylnej. Po montażu powinno wyglądać to tak:

 

Od wewnątrz (zdj8):

 

dsc00049ao6.th.jpgthpix.gif

 

I na zewnątrz (zdj9):

 

dsc00050xx0.th.jpgthpix.gif

 

Druta NIE USUWAMY!!

 

4. Wkładamy wirnik w przednią obudowę, zakładamy tulejke dystansową, wentylator, kółko pasowe, łapiemy ponownie w imadło i dokręcamy całość nakrętką. Przed nakręceniem nakrętki warto przesmarować gwint osi wirnika smarem i przekręcić na gwincie „w tą i powrotem”. Ułatwi to demontaż w przyszłości.

 

Widok na przednią obudowę i wirnik-montaż (zdj10):

 

Zdj10

dsc00040qc4.th.jpg

 

 

 

5. Zakładamy tylną część alternatora i ustawiamy wzajemne położenie przedniej i tylnej części alternatora tak jak zaznaczyliśmy to na na początku.

6. Skręcamy alternator śrubami przelotowymi. I znów warto je nasmarować smarem i prześmigać gwint od „lewej do prawej” ;)

7. Teraz łapiemy sterczący drut z tyłu alternatora (zdj11) i pociągamy go energicznie. Szczotki powinny „strzelić”. To znak że wskoczyły na pierścienie ślizgowe wirnika.

 

Usuwanie drutu-pilota (zdj11):

 

Zdj11

dsc00052fl2.th.jpgthpix.gif

 

8. Przy pomocy rurki wbijamy od tyłu tylne łożysko i przykręcamy tylną osłonę.

9. Przed zamontowaniem alternatora na auto kontrolujemy, czy wirnik obraca się płynnie i bez zacięć.

10. Przykręcamy alternator od dołu, zapinamy przewody, przykręcamy od góry zakładamy pasek i regulujemy naciąg.

11. Wskakujemy do kokpitu i odpalamy, stwierdzając przy tym, że już nic nie dzwoni i nie szeleści :roll:

12. Montujemy przewód filtr powietrza – kolektor ssący i w drogę.

 

Źródło:

Astra_1_7D

forum.opel24.com

 

przypis:

Alternatory Delco były montowane praktycznie w każdym modelu (Bosch również). Każdy alternator jest taki sam, różni się jedynie wydajnością prądową. Powyższy opis można więc zastosować do każdego alternatora Delco stosowanego w Oplach.

/ArKos/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania