Skocz do zawartości

Wymiana zawieszenia przód Seat Leon/Toledo


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Opis dotyczy znacznej części aut grupy VAG - Skoda Fabia I, Seat Toledo, Leon, VW Golf 4, Bora i jeszcze inne.

 

Otwieramy maskę i zdejmujemy kapturek osłaniający górne mocowanie amortyzatora. Używając kluczy 24 oraz imbusa 9 luzujemy śrubę. Klucz oczkowy 24 powinien być mocno odsadzony, bo śruba jest głęboko w misce. Można użyć klucza nasadowego 24 posiadającego na zewnątrz możliwość kręcenia kluczem płaskim - wtedy w otwór po grzechotce można włożyć imbus i skontrować.

Poniżej przykład takiego klucza (właśnie taki miałem):

 

foto_add-5328.jpg

 

Luzujemy lekko aby móc potem łatwo odkręcić nakrętkę:

 

1.jpg

 

Podnosimy auto i zdejmujemy koło.

Odkręcamy śrubokrętem krzyżakowym śrubę ustalającą tarczy hamulcowej:

 

2.jpg

 

Warto przedtem opukać tarczę młotkiem - dookólnie w miejscu nachodzenia na piastę.

 

Następnie łapiemy tarczę po przeciwnej stronie zacisku hamulcowego i mocno ciągniemy do siebie. Spowoduje to całkowite schowanie się tłoczka w zacisku hamulcowym:

 

3.jpg

 

Kolejna rzecz to torx 45. Nim odkręcamy prowadnice zacisku hamulcowego. Jedna jest u góry, druga na dole, a znajdują się w gumowych tulejkach:

 

4.jpg

 

5.jpg

 

Teraz po zdjęciu zacisku bardzo dokładnie czyścimy powierzchnie, które odpowiadają za swobodną pracę klocka oraz zacisku, czyli "kły" zwrotnicy (górny i dolny) oraz grzbiety zacisku (górny i dolny):

 

6.jpg

 

7.jpg

 

Czyścimy środek gumowych tulejek usuwając ewentualny brud czy rdzę i dajemy tam trochę smaru - najlepiej miedzianego, ale można też inny. Celem tego zabiegu jest ułatwienie pływania zacisku, dzięki któremu hamulce działają równomiernie i nie ocierają podczas jazdy:

 

8.jpg

 

Bierzemy nasadkę 32mm wraz z solidnym przedłużeniem - gazrurka metrowa lub pdoobne. Odkręcamy śrubę przegubu:

 

9.jpg

 

Po zluzowaniu nakrętki odkręcamy ją o ok. 0,5-1cm, po czym zostawiając nasadkę na śrubie dajemy strzał z młotka w nasadkę. Spowoduje to wybicie przegubu z piasty. Wtedy możemy ręcznie czyli palcami odkręcić śrubę do końca. Po tej czynności na spodzie wahacza odnajdujemy 3 śruby sworznia na klucz 13 i odkręcamy je. Jeśli mamy luźny przegub i odkręcony sworzeń, to energiczne pociągnięcie zwrotnicy umożliwi wyjęcie sworznia z wahacza.

 

Aby potem było łatwiej, to odkręcamy łącznik stabilizatora - nieważne czy górna, czy dolna śruba. Chodzi o to, aby wahacz schodził możliwie najniżej a łącznik nie przeszkadzał ciągnąć wahacz do góry. Klucz 16 i jazda:

 

10.jpg

 

Używając jakiegoś penetratora sikamy na śrubę zwrotnicy trzymającą amortyzator (klucz 18) oraz opsikujemy wokoło miejsce wejścia amortyzatora w zwrotnicę, a po kilku minutach bierzemy 2 klucze 18 i odkręcamy śrubę:

 

11.jpg

 

Warunki pracy tej śruby są raczej kiepskie, więc lekko nie będzie. Trochę trzeba się namęczyć bo jest tam ogrom rdzy - dlatego przed ponownym montażem uciapraj śrubę jakimś smarem, to następnym razem będzie o wiele łatwiej:

 

12.jpg

 

13.jpg

 

Bez młota nie robota, więc jedziemy młotkiem po zwrotnicy i zbijamy ją z amortyzatora:

 

14.jpg

 

W pewnym momencie wyjdzie blacha ustalająca - wchodzi ona w szczelinę, przez którą przechodzi śruba zwrotnicy, ta na klucz 18 - trzymająca amortyzator w zwrotnicy.

 

15.jpg

 

Teraz odkręcamy do końca górne mocowanie czyli śrubę 24:

 

16.jpg

 

Wyjmujemy amortyzator, kładziemy, zapinamy ściągacze do sprężyn, ściskamy sprężynę, odkręcamy drugą śrubę u góry na klucz 24 - trzyma ona poduszkę górną z łożyskiem. Zdejmujemy sprężynę:

 

17.jpg

 

Bierzemy nowy amortyzator i składamy dokładnie w odwrotnej kolejności. Przy wkładaniu go do zwrotnicy warto posmarować dół odrobiną smaru, a nabijać go gumowym młotkiem lub przekładając deską młotkiem stalowym.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania