Skocz do zawartości

Wymiana chłodnicy klimatyzacji Astra G/Zafira


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Nie działa klima i wyszło na to, że to wina chłodnicy.

Czemu? Wystarczy obejrzeć newralgiczne miejsce dla Astry G i Zafiry, czyli pod wentylatorem klimy. Tam zbierają się jakieś paprochy, liście, owady i kupe innego badziewia, po czym ładnie to gnije razem z chłodnicą.

 

UWAGA

Nie bądź chytrusem i nie kupuj w żadnym wypadku chińczyka za 2 stówki. Żadnych zamienników. Oryginał u mnie wytrzymał 15 lat. Chińczyk (znam 2 przypadki) tuż po upływie rocznej gwarancji posypie się i znowu wymiana. Jedna zdechła po półtora roku (zgniła za wentylatorem) a druga wytrzymała niecałe 2 lata i się rozszczelniła.

KUP PORZĄDNĄ CHŁODNICĘ. Oprócz trwałości wchodzi w grę wydajność klimatyzacji, czyli zdolność oddawania ciepła przez chłodnicę. Niestety, chińczyki wypadają kiepsko w porównaniu do oryginałów.

Polecam następujących producentów: NISSENS i BEHR/HELLA. Te drugie szły na pierwszy montaż. Cena trochę straszy, bo jeśli nie trafimy na promocję to za Behr zaśpiewają 650zł. Zdarza się trafić na promocję - można ją kupić poniżej 400zł (firma bierze całego tira w dobrej cenie i dlatego mogą tanio sprzedać). Jeśli nie ma promocji na Behr t pozostaje Nissens - chłodnice bardzo dobrej jakości, prawie wcale nie ustępujące oryginałowi Behr.

Ja kupiłem Nissens za 309zł.

 

UWAGA 2

Są 2 rodzaje chłodnic. Do roku 2002 czyli starszy typ i od roku 2002 czyli nowszy typ.

Poniżej różnice - w lewym dolnym rogu dobrze widać różnicę.

 

Stary typ

 

stara.jpg

 

Nowy typ

 

nowa.jpg

 

Sprawdź dokładnie. Stary model ma osuszacz przykręcany do chłodnicy, w nowej wersji jest w głębi układu.

 

Zabieramy się do roboty.

 

Odkręcamy kluczem 10 nakrętki wentylatora klimy. Odciągamy go lekko ku sobie i ciągniemy do góry, aby wyszedł z zaczepów wsuwanych na chłodnicy. Potem obracamy o 90* w prawo i wyjmujemy peszel z uchwytu. Wyjmujemy górą, odpinamy wtykę i odkładamy.

 

k1.jpg

 

k2.jpg

 

Warto bardzo dokładnie oczyścić zabezpieczenie termiczne, w którym na pewno będzie nabite masa brudu, liści, owadów i nie wiadomo czego jeszcze. Oczywiście czyścimy to.

 

k3.jpg

 

Klucz 10 i odkręcamy śrubki trzymające chłodnicę klimy - są przykręcone do chłodnicy wody.

 

k4.jpg

 

k5a.jpg

 

Kolejna rzecz to albo torxem albo tym samym nasadowym kluczem 10 odkręcamy przewód klimy od chłodnicy.

 

k5.jpg

 

Wkładamy łapsko między zderzak a chłodnicę i odkręcamy drugi przewód - połączeny z osuszaczem.

 

k6.jpg

 

Opcja druga: można imbusem 5 odkręcić osuszacz od klimy - są 2 śrubki dostępne między kratkami zderzaka, ale trzeba mieć długiego imbusa. Mocno dokręcone lub zapieczone spowodują, że imbus się skręci i nic się nie zrobi. No ale opcja jest i wskazuję jej istnienie :P

Tu są te 2 śrubki dostępne przez kratki zderzaka:

 

k7a.jpg

 

Wybrawszy gmeranie ręką między zderzakiem odkręciłem przewód i chłodnicę razem z osuszaczem obróciłem w lewo o 90* i delikatnie wyjąłem. Jest wsunięta w uszy chłodnicy wody i łatwo się ją wyjmuje.

 

k8.jpg

 

Tu widać, jak ładnie przez 15 lat zgniło pod wentylatorem klimy...

 

k9.jpg

 

Teraz na luzaka po wyjęciu chłodnicy odkręciłem używając WD40 2 śrubki na imbus - trzymają osuszacz przy chłodnicy, oraz jedną pod spodem osuszacza, również imbusem 5.

 

k10.jpg

 

Nówkę trzeba rozbroić czyli wyjąć zaślepki wlotów.

 

k11.jpg

 

Trzeba w ASO kupić nowe oringi uszczelniające połączenia, które rozbieramy. Gwarantuję, że jeśli nikt tego nie ruszał, to będą do wymiany. Nie wymienisz, to gaz ucieknie... Za 3 oringi w ASO zapłaciłem 16,90zł.

O co pytamy w ASO:

-oring GM 1850712 - 9,3 x 2,4 - 2 sztuki

-oring GM 1850707 - 7,65 x 1,78 - 1 sztuka

 

k12.jpg

 

k13.jpg zdejmujemy stare oringi, zakładamy nowe, i przystępujemy do składania...

 

Ja zacząłem od przykręcenia przewodu do osuszacza (torx). Jak przykręciłem, to umieściłem sobie po skosie chłodnicę i złapałem osuszacz do chłodnicy oraz od spodu. Dokręciłem full od spodu i dokręciłem full osuszacz do chłodnicy.

 

k14.jpg

 

k15.jpg

 

Problemem przy składaniu będzie łapacz powietrza - będzie mocno utrudniał i możn niechcący sobie uszkodzić chłodnicę więc proponuję go wywalić.

 

k16.jpg

 

Po wsadzeniu chłodnicy na luźno przykręcamy górny przewód torxem i wkładamy wtyczkę presostatu. Presostat to czujnik ciśnienia klimy i jest wkręcony w osuszacz - wtyczka na 3 piny takie malutkie. Mam ogromne łapy i powiem szczerze, że namordowałem się, bo miejsca mało.

 

k17.jpg

 

k18.jpg

 

Teraz pozostaje przykręcić chłodnicę 2 śrubkami na klucz 10, wsadzić łapacz powietrza i poskładać resztę.

 

k19.jpg

 

Jedziemy teraz do serwisu klimy nabić ustrojstwo i cieszyć się chłodem w aucie :-P

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania