Skocz do zawartości

[nadwozie] Jak poradzić sobie z zaparowanymi szybami


holcu

Rekomendowane odpowiedzi

Okres jesienno-zimowy sprzyja intensywnemu parowaniu szyb w samochodzie. Jest to niestety zjawisko powszechne i bardzo utrudniające życie kierowcy a wiadomo, że brak odpowiedniej widoczności może przyczynić się do obniżenie bezpieczeństwa jazdy. Jednak są proste i sprawdzone metody, dzięki którym w naszych autach będzie można ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować to zjawisko. Poniżej przedstawiono najczęstsze przyczyny parowania szyb.

 

Podejrzany nr 1: Zapchany filtr kabinowy (przeciwpyłowy)

 

Jest to filtr powietrza umieszczony w okolicach podszybia, zamontowany w nim element filtrujący wykonany jest zazwyczaj z bibuły lub węgla. Ma on oczyścić powietrze, które jest tłoczone do wewnątrz. Usuwa z powietrza napływającego z zewnątrz pyły, zarodnie grzybów, kurz, drobiny asfaltu czy gumy. Jednak z czasem filtr zostaje zanieczyszczony, przepuszcza coraz mniej powietrza, w końcu wcale. Jest to najczęstsza przyczyna parowania szyb w aucie, zatkany filtr nie przepuszcza świeżego powietrza do wewnątrz samochodu i mimo włączenia wentylatora, zamglenie szyb nie ustępuje. Wymiana filtra w tym przypadku jest konieczna a do tego czasu można włączać klimatyzację, traktując to jako środek doraźny. Wymiana filtra jest sprawą bardzo prostą i tanią a niesamowicie wpływającą na komfort jazdy szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Należy jedynie zwrócić uwagę, żeby dobrze umieścić filtr, odpowiednią stroną, w przeciwnym razie nie zauważymy znacznej poprawy przepływu powietrza. Specjaliści podkreślają, że filtr przeciwpyłowy należy wymieniać co 15 tys. km lub przynajmniej raz do roku.

 

Podejrzany nr 2: Wilgoć w pojeździe

 

Pojawienie się wilgoci w pojeździe może być spowodowane przez nieszczelności w nadwoziu

lub przemoczone welurowe dywaniki, które bardzo łatwo wchłaniają wodę. Dodatkowo zjawisko to może zostać spotęgowane przez zalegający na podłodze piasek, ma on wysokie właściwości absorbujące wodę. Pozbycie się nadmiaru wilgoci powinniśmy zacząć od wymiany welurowych chodniczków na ich gumowe odpowiedniki. Nie wchłaniają one wody i jednocześnie minimalizują zjawisko parowania szyb. Dobrym nawykiem jest otrzepywanie butów i odzieży wierzchniej ze śniegu czy deszczu przed wejściem do samochodu oraz regularne usuwanie wody z gumowych chodniczków. Jeśli mimo tego nadal parują szyby powinniśmy porządnie wysuszyć i odkurzyć samochód. Należy podkreślić, że wilgoć może również zbierać się w bagażniku, w drzwiach pomiędzy blachami. Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami ogrzewanego garażu, można samochód pozostawić w nim na minimum dobę z otwartymi drzwiami, wcześniej wyjmując wszystkie ruchome elementy absorbujące wodę, chodzi tu przede wszystkim o dywaniki. Jeżeli nie posiadamy ogrzewanego garażu, należy wyłożyć samochód gazetami (ważne, żeby to były tzw. gazety codzienne, a nie kolorowe, śliskie miesięczniki), uwzględniając również bagażnik. Papier gazetowy pochłonie nadmiar wilgoci. Gdy po pierwszym razie efekt jest niezadowalający, należy całą procedurę powtórzyć.

 

Kolejnym etapem walki z nadmiarem wilgoci jest sprawdzenie szczelności uszczelek wokół szyb i klap, często zdarza się, że wymienione elementy nie zostały odpowiednio zabezpieczone i mogą przepuszczać wodę do środka.

 

Podejrzany nr 3: Włączony obieg wewnętrzny wentylacji (obieg zamknięty)

 

Parowanie szyb może wynikać także z nieodpowiedniej obsługi układu wentylacji. Dłuższa jazda na obiegu wewnętrznym na pewno spowoduje zwiększone zaparowanie wszystkich szyb, w tym wypadku włączenie klimatyzacji również niewiele pomoże. Wilgotne powietrze nie ma możliwości ujścia na zewnątrz samochodu i krąży wewnątrz powodując coraz większe zaparowanie.

 

Podejrzany nr 4: Nieszczelna nagrzewnica

 

Nagrzewnica służy do ogrzewania wnętrza kabiny, zimne i wilgotne powietrze z zewnątrz jest ogrzewane przez nagrzewnicę i kierowane ku kabinie. Jej awarię można rozpoznać po ubywającej ilości płynu chłodzącego oraz braku widocznych zacieków na chłodnicy. Dodatkowo da się wyczuć wewnątrz ogrzanego już samochodu specyficzny słodkawy zapach, za który odpowiedzialny jest glikol, prosty alkohol o słodkim smaku i zapachu, główny składnik płynów chłodzących. Opary glikolu przedostające się do kabiny wraz z innymi dodatkami zawartymi w płynie chłodzącym ( np. przeciwkorozyjnymi, antyutleniaczami, stabilizatorami) powodują zwiększone zawilgocenie powietrza oraz powstawanie tłustego filmu na szybach samochodu, co dodatkowo potęguje zaparowanie szyb.

 

Podejrzany nr 5: Brudne szyby wewnątrz auta

 

Często myjąc samochód na myjni, zapominamy o szybach wewnątrz. To właśnie brudne i zatłuszczone szyby są nierzadko przyczyną zwiększonego parowania. Szyby zarówno wewnątrz jak i te na zewnątrz należy myć systematycznie. Czyszczenie zaczynamy od nałożenia np. płynu do mycia szyb, następnie należy porządnie przetrzeć szyby zwilżoną szmatką, pozbywając się w ten sposób resztek detergentu i wytrzeć do sucha.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania