holcu Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Jak ważną rolę pełnią w samochodzie, dostrzegamy dopiero wtedy, gdy te z pozoru proste elementy, wchodzące w misterną konstrukcję silnika, zaczynają szwankować. Nie warto zwlekać z ich naprawą a raczej wymianą, gdyż w porę nie usunięta usterka, może spowodować nawet poważną awarię w jednostce napędowej. Dodatkowo zerwany pasek uniemożliwi nam dalszą jazdę. Pasek rozrządu Pasek rozrządu ma za zadanie wprawienie w ruch wałka rozrządu, a co za tym idzie również popychaczy oraz zaworów silnika. Dzięki niemu możliwe jest zsynchronizowanie pracy całego układu. Biorąc pod uwagę w jak trudnych warunkach pracuje, należy dosyć skrupulatnie przestrzegać terminów jego wymiany. O zużycie paska rozrządu nie jest trudno. Z czasem, gdy w samochodzie dochodzi do wycieków oleju, dodatkowo zużywają się współpracujące z nim elementy, zużycia paska rozrządu następuje zdecydowanie szybciej. To, kiedy w konkretnym samochodzie należy wymienić pasek w dużej mierze zależy od danych producenta pojazdu. W instrukcji auta znaleźć można stosowne informacje. Jednak nie zawsze okres ten jest zgodny z rzeczywistym czasem zużycia elementu. Warto czasami udać się do warsztatu specjalizującego się w danej marce i upewnić się, czy przypadkiem nie powinniśmy wymienić go wcześniej. Specjaliści twierdzą, że optymalnym wyjściem byłaby wymiana paska co 60 tysięcy kilometrów, jednak średni czas pomiędzy wymianami to 90 tysięcy kilometrów. Jednak czas ten zależy w głównej mierze od wieku oraz marki auta. Wiadomo, że czym mechanizmy auta starsze, tym wymiany należy dokonywać częściej. Pamiętać należy też o tym, że kiedy dojdzie już do pęknięcia lub chociażby poluzowania się paska, mogą czekać nas ogromne wydatki finansowe. W większości wypadków potrzebny będzie remont głowicy a nawet całego silnika. Aby temu zapobiec regularnie róbmy przegląd naciągu paska oraz upewnijmy się, czy pasek rozrządu nie spada z rolek. Wszystkie czynności sprawdzające wykonać można odpłatnie w warsztatach samochodowych. Warto też zaznaczyć, że nawet bardzo zniszczony pasek może wizualnie wyglądać jak nowy. Przy wymianie nie należy ograniczać się do samego paska, zważywszy na jego umiejscowienie i współpracę z innymi elementami, należy wymienić również współpracujące z nim części. Najczęściej są to rolki napinające i prowadzące oraz uszczelniacze wałków rozrządu i wału karbowego. Jednak czasem zdarzyć się może, że wymiana nie ograniczy się tylko do tego. Warto sprawdzić elementy koła zębatego oraz pompę cieczy chłodzącej wraz z jej uszczelkami. Tą ostatnią wymienia się wtedy, gdy to właśnie pompa reguluje napięcie paska rozrządu. Pasek klinowy Podobnie jak pasek rozrządu, pasek klinowy odpowiada za napęd współpracujących z nim elementów. Jego zadaniem jest napędzenie urządzeń pomocniczych: pompy wodnej czy alternatora. Trzeba zdawać sobie sprawę, że w zależności od modelu auta, możemy się spotkać z jednym lub wieloma paskami poruszającymi urządzenia pomocnicze. Warto regularnie sprawdzać stan paska klinowego a szczególnie jego napięcie. Jest to o tyle ważne, że w momencie jego zerwania może dojść do unieruchomienia samochodu a tym samym do przerwania jazdy. O tym jak długo pasek klinowy będzie służył w naszym samochodzie decyduje nie tylko czas jego eksploatacji, ale również jego stan, jakość wykonania oraz to, czy został on poprawnie założony. Niewłaściwy naciąg lub źle dobrany jego rodzaj znacznie skrócą czas użytkowania. Źle naciągnięty pasek klinowy będzie powodował charakterystyczne głośne piszczenie, szczególnie w sytuacjach gdy silnik będzie zimny. Luzy na pasku dodatkowo mogą przyczynić się do braku odpowiedniego naładowania akumulatora. Jednak nie tylko luzy przyczyniają się do nieprawidłowej pracy auta, również jego zbyt silne naciągnięcie powodować może szybsze zużycie elementu a w konsekwencji obciążenie współpracujących z paskiem części (np. łożysk kół pasowych). Pamiętajmy o tych konsekwencjach, kiedy samodzielnie będziemy próbować wymienić stary pasek. Ponadto zwróćmy uwagę na to, czy zakładany pasek nie posiada zagnieceń, sparceń, załamań, gdyż spowodować to może jego szybsze zużycie.   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi