Skocz do zawartości

Awaria wtryskiwaczy - poradnik


Rekomendowane odpowiedzi

Decydując się na samochód z dieslem, doskonale znane są nam jego zalety: ekonomiczna praca silnika a co za tym idzie oszczędność dla kieszeni, większe osiągi auta i „czystsze” spaliny. To wszystko stanowi wystarczająca zachętę do kupna diesla. Niestety, nie są to pojazdy bez wad. Ich największym minusem jest możliwość, częstszych niż w innych pojazdach, usterek. Trzeba liczyć się, że z czasem jako szczęśliwi posiadacze diesla, będziemy regularnie odwiedzać warsztat w celu naprawy najpopularniejszego zestawu „szwankujących” elementów: turbosprężarki, pompy wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwaczy. Naprawa tych ostatnich może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych w autoryzowanych stacjach naprawczych.

 

Przyczyny awarii

 

Kondycja wtryskiwaczy zależy od wielu czynników. Jednak najczęstszą przyczyną awarii jest łuszczenie się metalowych elementów pompy wtryskowej. Opiłki dostają się czułych elementów wtryskiwaczy, powodując ich uszkodzenie. W takiej sytuacji nie pomoże jedynie wymiana wtryskiwaczy, gdyż bez usunięcia rzeczywistej przyczyny awarii, po założeniu nowych awaria powtórzy się po kilku miesiącach. Często w takiej sytuacji potrzebne jest również wymiana pompy wtryskiwacza i wyczyszczenie z opiłków całego układu zasilania wraz z zbiornikiem paliwa. Warto tez pamiętać, że na stan wtryskiwaczy znacząco wpływa jakość używanego paliwa. I tu należy podkreślić fakt, że często sami jesteśmy winni za obniżenie jego poziomu – częste jeżdżenie na prawie pustym baku powoduje korozje na wewnętrznych ściankach zbiornika oraz wzrost poziomu wody w paliwie. Właśnie z tego powodu często w samochodach na gwarancji odmawia się bezpłatnej wymiany wtryskiwaczy, sugerując, że właściciel używała „żenionego” paliwa.

 

Objawy uszkodzenia wtryskiwaczy

 

Najczęściej wszelkie awarie wtryskiwaczy objawić się mogą spadkiem mocy

silnika oraz utrudnieniami związanymi z wchodzeniem na wyższe obroty. Ponadto pojawić się może zwiększone zużycie paliwa, szarpanie, problemy z rozruchem oraz specyficzne stukanie silnika. Przy jeździe, z rury wydechowej mogą wydobywać się czarne lub białe spaliny, dochodzić może do samoczynnego wyłączania się silnika

lub przeciwnie - trudności z jego wyłączeniem. Dodatkowo może zapalić się kontrolka „check engine”, dojść do zalania silnika olejem napędowym lub przedostania się paliwa do oleju silnikowego.

 

Pierwsze objawy niedomagań wtryskiwaczy stanowią doskonały pretekst, aby udać się do warsztatu. Zaniedbanie tego powodować może nie tylko unieruchomieniem pojazdu, ale przede wszystkim poważne konsekwencje dla ważnych układów pojazdu. Rozcieńczony olej spowodować może czasami nieodwracalne skutki dla silnika lub turbosprężarki, ulec zniszczeniu może również pompa wtryskowa, filtr cząstek stałych czy tłoki.

 

I co dalej…

 

Niestety wszystko zależy od wielkości spustoszenia, jakie w naszym aucie wywołała awaria wtryskiwaczy. Czy dane elementy da się zregenerować, czy musimy się liczyć z jego wymianą – jedynie prawdziwy fachowiec może odpowiedzieć nam na to pytanie. Próby naprawy przez nieznających się na rzeczy pseudofachurach, mogą spowodować nie tylko dodatkowe wydatki dla naszej kieszeni, ale również spowodować zaostrzenie problemu. Wiadomo, że cena regeneracji jest kilka a czasami kilkanaście razy niższa niż cena nowego wtryskiwacza. Jednak w niektórych sytuacjach wymiana będzie nieodzowna. Powinniśmy również zdawać sobie sprawę z tego, że cena zarówno naprawy jak i nowych części będzie tym wyższa, im model samochodu nowszy.

 

Jak zapobiec problemowi

Przede wszystkim dbajmy o stan wtryskiwaczy. Eksperci podają, że należy je wymieniać po przejechaniu ok. 100 tysięcy kilometrów. Czasami z wymianą można poczekać troszkę dłużej, jednak wymieniając je należy pamiętać, że powinny być one nowe, dobrej jakości. Używanie starych, wykręconych z innego auta, może przynieść więcej szkody niż pożytku. A przy starym i posiadającym wewnątrz brudy czy opiłki wtryskiwaczu nie trudno o zniszczenie całego układu paliwowego a czasami nawet i silnika. Ponadto kontrolujmy stan zarówno baku, filtra paliwa jak i samego paliwa. Właśnie od tych elementów zależy bowiem w przyszłości stan wtryskiwaczy. Bycie uważnym w tej kwestii może zapobiec poważnym wydatkom.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość szymon 1587cm3
lub białe spaliny

 

raczej niebieskie.

Kiedy wtryskiwacz "leje" to spaliny beda czarne, bo paliwo nie jest wcale rozpylane

Kiedy wtryskiwacz jest zatarty/ lub sie zaciera to spaliny beda miały niebieskawy kolor i wtryskiwacz moze głosno stukac.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a warto w ogole regenerowac wtryskiwacz ? z tego co slyszalem znajomy zregenerowal bo nowy byl za drogi, po paru miesiacach znowu musial naprawiac, i po nastepnych paru miesiacach znowu awaria wiec w koncu wymienil na nowy, tyle z tego ze wtopil kupe kasy....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania