Skocz do zawartości

Alfa Romeo 146/145


Gość 993cm3

Rekomendowane odpowiedzi

Alfa Romeo 145/146

dde75f429c295d99med.jpg

9b739a17614c7bdemed.jpg

Moja opinia ukierunkowana jest bardziej na stronę techniczną i eksploatację pojazdu niż na jego genezę powstania zaczynając od pomysłu w głowie pewnego projektanta.

 

Alfa Romeo 146 jest z całą pewnością nietypowym, niedocenionym przez wielu autem.

Stanowi mocną konkurencję dla aut z niższej półki cenowej.

Mało jest pojazdów w tej klasie cenowej i rocznikowej z tak dobrym wyposażeniem, ładnym włoskim wnętrzem, wygodnymi dobrze trzymającymi fotelami i sportowym zacięciem, które może sprawiać nam frajdę jadąc po krętych drogach. Idealna proporcja między sportem, a komfortem.

Przy zakupie trzeba jednak wybrać zadbany model, bo innym przypadku wyjdzie z niego włoska, agresywna dusza i będzie zbierała haracz w postaci sterty nowych części i kuracji SPA u mechaników.

 

Bliźniaczym mniejszym modelem 146 jest pierwotna alfa 145.

ffb9fdc375ed07cfmed.jpg

Alfa Romeo 145 produkowana jest od roku 1994 na bazie płyty podłogowej fiata tipo, którą wykorzystano w takich autach jak

Alfa Romeo 155, Lancia Delta(Nuova), Fiat Brava,Bravo, Fiat Coupe.

Rok później (1995) zadebiutowała jej większa wersja 146 Produkcję zakończono w roku 2001.

 

Każda z debiutanckich wersji 145/146 przeszła 2 faceliftingi. W Obydwu modelach były podobne.

Pierwszy lifting przeprowadzono w 1997 roku i dotyczyło nowego wnętrza.

Drugi lifting odbył się w 1999 roku. Auto dostało nowy pakiet zderzaków, grill, listwy progowe,

i więcej nowych dodatków do wnętrza.

 

Nadwozie:

Agresywna linia nadwozia, ostre kształty i tak samo zakończony tył. Inna niż wszystkie. Im dłużej patrzy się na nią i na szczegóły tym więcej dostrzegamy sportowej pasji włożonej w projekt tego auta. Te modele Alf wyposażano w piękne, włoskie, masywne alufelgi

9c669e887c77286dmed.jpg

e835af5afeb06804med.jpg

 

 

[b]Wnętrze:[/b]

Przechstronne zapewniające komfort czterem pasażerom. Fotele są bardzo wygodne, wyprofilowane i dobrze trzymające w zakrętach, wystarczająco jest miejsca na nogi pasażerów przy wysokich osobach z przodu. Ładna stylistka wnętrza. Zadowalająca jakość materiałów. Pojemność bagażnika wynosi:

-320/ 1130L (145)

-380/ 1225 l (146)

 

 

Wyposażenie:

 

- Poduszki powietrzne

- ABS

- Klimatzacja

- Podgrzewane el. lusterka

- El. szyby

- alarm

- centralny zamek

- dzielona kanapa

- tylne zagłówki

- regulowana wysokość siedzeń

- regulowana kierownica w pionie

- Wystarczające nagłośnienie

- Dużo gadżetów stlistycznych wnętrza w zależności od wersji alfy (chromowane klamki, aluminiowe ramki zegarów, gałka zmiany biegów i kierownica szyta czerwoną nicią...)

- kilka wersji tapicerki również recaro

- Skórzana tapicerka (sygnowana momo)

- światła przeciwmgielne przednie

- lotka w kolorze nadwozia

 

Z wad w wposażeniu to przede wszytkim brak komputera pokładowego.

 

Tak prezentowało się wnętrze do roku 1997:

f343bea92f5ec875med.jpg

Wersja z piękną beżową skórą:

b251a9491b6deac8med.jpg

A tak po roku 1997:

3787f9a7cb320cadmed.jpg

I w skórze <3 Czyż nie jest piękna w obu przypadkach?

ee2a685f70732a90.jpg

Po roku 99 środkowy panel dostał lakier:

b0d145546d9d24cfmed.jpg

Tak przezntują się aluminiowe ramki zegarów:

e73bbf1a909448dcmed.jpg

 

Specjalne wersje 145/146:

 

QUADRIFOGLIO VERDE:

 

- dostępna od 1996

- hamulce: z przodu większe tarcze (284 mm, w "zwykłej" - 240 mm, w JTD - 257 mm)

- zawieszenie: obniżone, amortyzatory i sprężyny - Eibach.

- silnik: oczywiście 2.0 16v Twin Spark - do ostatniego liftu 150KM, a potem 155. Najłatwiej rozpoznać ten 155KM po plastikowj osłonie (w straszych jest alumniowa). Silnik poliftowy jest to ta sama jednostka, co na początku produkcji w 156 (oznaczenie 32301).

- środek: kierownica oraz gałka zmiany biegów w skórze, licznik wyskalowany do 260 km/h

- widziałem też raz wersję z koniczynkami na zagłówkach na tylnej kanapie:)

- tylko do QV były montowane fotele Recaro (nie na 100%)

- felgi aluminiowe występujące tylko w QV (inne do 2000 i po 2000) 15", bo mniejsze nie wchodzą ze względu na większe tarcze hamulcowe

- z zewnątrz oczywiście koniczynki na progach (progi są w każdej QV) i na tylnej klapie bagażnika.

- lotka jak na zdjęciach

1775974692aae721med.jpg

9819da9b0ab1f72cmed.jpg

 

 

LIMITED 500:

 

- tylko w czarnym kolorze

- felgi Zender z oponami 215/40R16

- obniżone zawieszenie (sprężyny Eibach)

- nierdzewna końcówka wydechu

- zderzaki lakierowane w całości

- lotka tylnej klapy Zender

- aluminiowe nakładki na pedały, dźwignię ręcznego i gałkę zmiany biegów

- stylizowana na aluminium konsola środkowa i nawiewy na drzwiach

- logo 500 na zewnątrz auta (progi, klapa tylna) i na konsoli środkowej

- ciemna tapicerka z logo Alfa Romeo

- dostępna tylko na rynku niemieckim

596ca53cb2d48207.jpg

 

 

EDITZIONE SPORTIVA:

 

- jak 500, ale bez numeru (1-500) na desce

- jak 500, ale bez znaczków LIMITED 500 na progach i tyle auta

- jak 500, ale we wszystkich kolorach

 

 

JUNIOR:

 

- Alufelgi wzór Junior/po fl Sportiva

- Kierownica, drążek biegów skóra

- Usztywnione zawieszenie i bardziej czuły ukł. kierowniczy

- Szerokie w kolorze nadwozia nakładki na progi z emblematem Junior

- Lakierowane lusterka, progi, klamki (zderzaki nie)

- Chromowana końcówka wydechu

- ABS

- Tapicerka z emblematami Junior

- Znaczek Junior na tylnej klapie

d624fbd84dd0598bmed.jpg

2ff9e7f59201591cmed.jpg

9cf3105c7e854082med.jpg

5a37fc19fe097b24med.jpg

 

Blacha:

Korozja może się pojawiać w początkowch modelach. Jednak możemy być spokojni, bo w alfie ogniska najczęściej są niewielkie i rzadko spotykane,

gdyż alfa ma ocynkowane blachy. Jest to kolejny atut by kupić ładnie wglądające auto bez większej obawy, że blacha była już ratowana, a po zimie auto zegnie się w pół.

 

Wersje silnikowe:

3411d7ac6d145f48m.jpg

 

Prawie każdy motomaniak kocha dźwięk Subaru Imprezy.

W Alfie również możemy doznać tej przyjemności. Do roku 1997 montowane były silniki boxer o różnych pojemnościach i mocach.

42c234e336b9bf13.jpg

 

Najmocniejszą wersją z boxerów była jednostka o pojemności 1,7L z czterema zaworami na cylinder. Jednak uważana jest przez alfamaniaków za najwadliwszą jednostkę z rodziny boxer.

67865ac9b189bebcmed.jpg

I przykład wzorowo odbudowanej jednostki:

95ef3fee29e62ca1med.jpg

 

 

W roku 1997 wprowadzono szesnasto zaworowe, rzędowe silniki TS (Twin spark) posiadające 2 świece zapłonowe za cylinder wycofując z oferty silniki typu BOXER:

db761abe18e80f1d.jpg

Rozmieszczenia świec w głowicy:

b91ffff94c9ac0dc.jpg

Przy wyborze alfy z tym silnikiem warto wziąć ze sobą osobę obeznaną z marką by dobrze zweryfikował jego stan.

Zastosowane rozwiązania w silniku mają zapewnić jak najwyższe osiągi, lecz trzeba pamiętać, że silnik wyprodukowany został już przez koncern Fiata. Silniki te wzorowane są na wcześniejszych jednostkach ALFY, lecz są już tym samym co wcześniejsze ALFOWSKIE jednostki TS również posiadające 2 świece na cylinder, które potrafiły znieść o wiele więcej i były dużo mniej awaryjne i jakość wykonania lepsza.

Silniki TS do roku 99 posiadały aluminiowy kolektor dolotowy i pokrywę wałków rozrządu:

0be9ca7a3aab0d12med.jpg

Po '99 zastąpiły je odpowiedniki z tworzywa:

edaad7f28fa325e1med.jpg

 

Twin spark koncernu Fiata montowany w alfie posiada zmienne fazy rozrządu:

d1eff9651e7f0a5c.jpg

Siłownik zmiennych faz to najczęstrza usterka w tych silnikach.

488a2c38e153c472.jpg

Dość kosztowna część.

Za siłownik zmiennych faz trzeba wyłożyć ok 500zł. Są w ofercie zestawy, którymi można "zregenerować" nasz siłownik, choć słowo "regeneracja" nie jest do końca słuszne.

Zestawy te pozwalają na pozbycie się jednie strasznych odgłosów emitowanych przez niesprawny siłownik. Mechanizm ten po regeneracji nie do końca spełnia swoją funkcję, więc nie dajcie się naciągnąć na regenerowaną część! Tylko Nowa!

"Zestaw naprawczy" (Teflonowa grubsza podkładka i mocniejsza sprężyna mają za zadanie "zablokować" siłownik)

4bbfe2fb41a00546.jpg

Doświadczenie takiej awarii wiąże się różnież z wymienieniem napędu rozrządu, a nie każdy warsztat podejmie się wymiany!

Spowodowane jest to często brakiem wiedzy i potrzebnego oprzyrządowania. Dla potencjalnych kupujących, którzy naprawiają auto we własnym zakresie do prawidłowo przeprowadzonej wymiany rozrządu w silniku Twin Spark trzeba zaopatrzyć się w blokady krzywek wałków rozrządu (do silników TS są dwa rodzaje w zależności od pojemności silnika).

8b223bcaf8969243med.jpg

oraz przyrząd pomiarowy- czujnik zegarowy do ustawienia GMP.

Nieprofesjonalną wymianę paska rozrządu można przeprowadzić przy odpowiedniej wprawie i wiedzy bez oprzyrządowania, lecz jest to trudne, ryzykowne i wymaga zrobienia własnych cech na kołach rozrządu (np. markerem).

W przypadku wymiany siłownika zmiennych faz blokady są niezbędne.

 

 

Oba przyrządy wkorzystane podczas prac (w tym przypadku wymiany siłownika zmiennych faz)

89935fec6de3f5a5med.jpg

 

Weryfikacja wariatora przy oględzinach pojazdu najczęściej odbędzie się poprzez zmysł słuchu. Podnosimy maskę i słuchamy pracy silnika.

Uszkodzony wariator objawia się hałasem w czasie pracy podobnym do pracy silnika diesla.

Dźwięk wydobywa się z okolic powyżej korka wlewu oleju i trudno go pomylić z czymś innym.

Mechanicy nie znający Alfy identyfikują ten dźwięk jako problem z zaworami albo jako wytarte wałki rozrządu zaś sprzedający może wmawiać, że wszystko ok "tylko zaworki sobie cykają", albo to wina głośnej pracy wtryskiwaczy. :-|

 

Oto przykłady zepsutego siłownika zmiennych. Idealne obrazuje to jednostka "Fiata" z porównaniem odgłosu pracy silnika z zepsutym i sprawnym siłownikiem:

I jeszcze dźwięk zepsutego z ukazaniam zdjęcia samego sprawcy odgłosów:

Jeszcze dwa przykłady:

-sprawny:

http://www.alfa156.net/tech/goodvariator-alfa156-net.mp3

-zepsuty:

http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3

Objawy wadliwego siłownika zmiennych faz możemy dostrzec w elastyczności silnika. Auto staje się bardziej mułowate.

 

Możemy spotkać wiele silników "twin spark" którym zatarły się panewki lub urwał się pasek rozrządu.

Oto przykład złego traktowania mojej byłej 146 1.4 TS przez wcześniejszego właściciela (obrócona panewka):

30674f11b19de853med.jpg

79b24c0c062d4298med.jpg

 

Znawcy alf radzą przykładać specjalną uwagę do regularnych wymian oleju i paska rozrządu nawet częstszych niż zaleca producent. Okres wymiany skrócić z zalecanych 120000tys km do ok 80tys.

Trzeba również dbać o dobry stan świec. Niestety jest ich osiem. Silnikom mogą zdarzać się falowanie obrotów.

Najczęściej jest to usterka silnika krokowego i zazwyczaj kończy się na jego wyczszczeniu.

 

 

Zawieszenie:

Jak już pisałem twardość dobrana idealnie pomiędzy komfortem, a sportem. Ceny podzespołów niczym szczególnie się nie wbijają. Dużo wspólnych części od fiata więc ceny też fiatowskie.

Podczas oględzin warto sprawdzić stan tylnych tulei wahaczy. W tej alfie wahacz pracuje na dwóch łożyskach i zużycie/wybicie łożyk

objawia się luzem wahacza co w alfie bezpośrednio przekłada się na kąt pochylenia koła. Tylne koła w Alfie ze zużytymi łożyskami będą się chować w nadkola

Dla majsterkowiczów.

Wymiana często nie jest prosta. Śruba mocująca zapieka się w tulei co uniemożliwia jej wyjęcie i demontaż wahacza.

Najczęściej kończy się to na wprowadzeniu szlifierki kątowej między wahacz, a jego mocowanie.

bb610a53544d110f.jpg

Tak wygląda zestaw naprawczy wahacza:

Ceny zaczynają się od 50-60zł za zestaw naprawczy wahacza:

d1fb3dc43b609c47.jpg

 

Układ hamulcowy:

Wystarczający, bez rewelacji- proporcjonalna siła hamowania do nacisku na pedał hamulca.

Przód hamulce tarczowe wentlowane

Tylne hamulce bębnowe lub tarczowe

 

 

 

Wady eksploatacyjne:

-Bardzo mały promień zataczania. Manewrowanie i parkowanie utrudnione.

-Słabe światła wsteczne

-Duża wysokość progu bagażnika więc załadunkek też utrudniony.

-Mała elestczność silników TS. Trzeba wkręcać na obroty co przekłada się na spalanie i komfort jazdy po mieście. Maksymalny moment obrotowy dostępny dopiero od

4600obr/min. Z drugiej strony od tego momentu zabawa dopiero się zaczyna;)

-Słaby natrysk płynu na szyby

 

Ceny części eksploatacyjnych:

 

-Klocki hamulcowe przód/tył- od 40/50zł na oś

-Szczkęki hamulcowe komplet od 45/50zł

-Tarcze hamulcowe od 40zł szt

-Filtr powietrza od 20zł

-Filtr paliwa od 20zł

-Filtr kabinowy od 20zł

-Amortyzator tył od 45zł szt

-Amortyzator przód od 80zł szt

-Siłownik zmiennych faz rozrządu- 500zł

-Pasek rozrządu od 35/40zł

-Kompletny rozrząd od 230zł (bez pompy wody)

-Pompa wody od 50zł

-Komplet 8 świec zapłonowych od 100zł (NGK)

 

Podsumowanie:

Alfa Romeo 146 jest bardzo ciekawym i niedrogim w codziennym utrzymaniu pojazdem. Potrafi sprawić dużo frajdy i zadowolenia z eksploatacji tylko nie możemy wybierać najtańszych jakich znajdziemy egzemplarzy ;-)

 

Materiał opisowy będzie podlegał jeszcze jutrzejszym (tzn dzisiejszym) poprawkom stylistycznym... i dopiszę dwa zdania o dieslach

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania