holcu Opublikowano 24 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2010 Słowo „klimatyzacja” kojarzy się nam przede wszystkim z dużym udogodnieniem podczas upałów, gorące powietrze na zewnątrz a w środku auta przyjemny chłód. Należy jednak pamiętać, że to zacne urządzenie przydatne jest również zimą, kiedy to pomaga na przykład odparować zamglone szyby. Zasada działania Klimatyzacja dba o zachowanie odpowiedniej temperatury i stanu wilgotności powietrza w samochodzie. Jest połączona z systemem ogrzewania i wentylacji. Po zassaniu wilgotnego powietrza z zewnątrz samochodu, parownik schładza je a wilgoć zostaje odprowadzona na zewnątrz pojazdu. Osuszone i oziębione powietrze przechodzi przez nagrzewnicę samochodu i w zależności od tego, czy włączymy w samochodzie ogrzewanie czy nie, otrzymamy strumień ciepłego bądź zimnego powietrza. Ciepłe, suche powietrze bez trudu radzi sobie z odparowaniem szyb. Należy jednak pamiętać, że nie ma sensu używania klimatyzacji przy temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza, bowiem zasysane powietrze jest i tak już zimne i suche, że nie ulega zmianie po przejściu przez klimatyzację. Przegląd Jak ważny jest coroczny przegląd klimatyzacji, może powiedzieć każdy, komu przytrafiła się kosztowna awaria tego systemu. Warto wykonać go jesienią czy zimą, gdyż po okresie intensywnej pracy w lecie, mogły wystąpić uszkodzenia, które dopiero teraz się objawią. Poza tym okres jesienno-zimowy to czas, kiedy za jej przegląd zapłacimy mniej. Zazwyczaj to właśnie w tym okresie salony i serwisy samochodowe organizują promocje i czasowe obniżki cen. Poza tym nowe systemy klimatyzacji, posiadające sprężarki bez sprzęgieł elektromagnetycznych, działają cały rok, w takim przypadku nie ma sensu czekać na przegląd do wiosny czy lata. Do najpopularniejszych przyczyn awarii systemu klimatyzacyjnego zaliczyć można przede wszystkim wszelkiego rodzaju stłuczki, dochodzi wtedy do uszkodzenia chłodnicy klimatyzatora lub innych elementów układu. Kolejną poważną przyczyną uszkodzeń są usterki spowodowane przez naruszenie elementów klimatyzacji w czasie rozbierania elementów samochodu przy naprawach silnika czy blacharki. Częstokroć dochodzi do rozszczelnienia układu klimatyzacyjnego, co sprzyja zawilgoceniu wewnątrz układu, a w konsekwencji grozi pojawieniem się korozji szczególnie na elementach aluminiowych. Podczas przeglądu sprawdzana jest przede wszystkim szczelność sprężarki, czy nie wydostaje się z niej olej, gdyż od tego zależy poprawne działanie całego systemu. Wyciek oleju spowodować może nieodwracalne uszkodzenie sprężarki, konieczność jej wymiany i zapłaty ponad 2 000 zł. Ponadto sprawdza się ciśnienie panujące w układzie, które pozwala ustalić poprawność działania całego systemu. Przegląd obejmuje również przetestowanie działania wentylatora chłodnicy klimatyzacji oraz temperatury wewnątrz pojazdu. Jak dbać o klimatyzację w zimie Przede wszystkim klimatyzację należy włączać przynajmniej raz w tygodnie na minimum 10 -15 minut, niezależnie od pory roku czy potrzeby jej używania. Konieczność tych działań wynika z budowy systemu klimatyzacyjnego. Jeśli klimatyzacja nie działa, olej osadza się w różnych częściach sprężarki, po ponownym uruchomieniu potrzebny jest czas, aby rozprowadzić olej za pomocą czynnika chłodniczego, w tym czasie sprężarka pracuje bez smarowania, konsekwencją tego jest rozszczelnienie się sprężarki. W okresie jesienno-zimowym należy zwrócić uwagę na dezynfekcję układu klimatyzacyjnego – deszczowa pogoda podnosi zawilgocenie parownika, przez co na jego powierzchni następuje wzmożony rozwój pleśni i grzybów. Objawia się to często pojawieniem się brzydkiego zapachu w kabinie samochodu. Pleśń i grzyby mogą powodować również występowanie alergii oraz infekcji górnych dróg oddechowych. Dezynfekcję należy przeprowadzać co dwa lata, oczyszczając parownik i kanały rozprowadzające powietrze oraz pokrywając je płynem dezynfekującym zapobiegającym nawrotom pleśni i grzybów. Gdy zauważymy, że pogorszył się wypływ powietrza z kanałów wentylacyjnych umieszczonych na desce rozdzielczej, wskazane jest niezwłocznie wymienić kabinowy filtr przeciwpyłowy powietrza. To on odpowiada za dostarczenie do kabiny samochodu powietrza czystego, bez pyłów i drobnoustrojów oraz sprzyja ograniczeniu zaparowywania szyb. Zaleca się wymianę filtra co rok. Ważne jest również regularne sprawdzanie napięcia paska klinowego oraz kompresora, powinny one pracować cicho a każdy podejrzany dźwięk może oznaczać początek awarii. Autor: Holchauzer Łukasz   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się