holcu Opublikowano 25 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 25 Lutego 2010 Brak właściwego oświetlenia w samochodzie w drastyczny sposób obniża bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Zakres widoczności przy złym lub wadliwym oświetleniu może być zabójczy nawet dla kierowcy o sokolim wzroku. Wystarczą niewielkie zakłócenia w działaniu świateł a przestrzeń przed nami zostaje niedostatecznie oświetlona. Jednym z najczęstszych powodów pogorszenia się oświetlenia pojazdu jest utrata pierwotnych właściwości świateł. Oznacza to tyle, że w wyniku uszkodzeń mechanicznych dochodzi do obniżenia właściwości świetlnych lampy. Czego unikać Podczas eksploatacji samochodu dochodzi bardzo często do wytarci się odbłyśników lub szkieł, dochodzi do ich matowienia. Często za skrócenie życia naszym światłom odpowiadają złej jakości żarówki. Podczas pracy w wysokiej temperaturze części żarówki ulegają wypaleniu a powstały w ten sposób brud osadza się na wewnętrznej stronie lampy. Dodatkowo wiele z żarówek nie posiada filtrów UV, które zabezpieczają tworzywa otaczające żarówkę przed ich zniszczeniem. Do zniszczenia dochodzi również wtedy, gdy powstaną nieszczelności w kloszu lampy. Podczas opadów deszczu wlatuje nimi woda, wizyta na myjni zapewni im silne detergenty a zimą może przedostać się do ich wnętrza sól. Do zniszczeń dochodzi również, gdy w lampie pracują żarówki silniejsze niż rekomendowane przez producenta auta. Montując mocniejsze żarówki uzyskamy przeciwny efekt od oczekiwanego, zamiast lepszego oświetlenia drogi wypalą nam się szybciej żarówki, szybciej też będziemy musieli wymieniać cały reflektor. Jak samemu zregenerować reflektory W pierwszej kolejności demontujemy cały reflektor. W starszych typach samochodów nie będzie trudne dostanie się do wnętrza reflektora, wystarczy odgiąć klipsy zabezpieczające szybkę. W samochodach, w których szybki są klejone, będzie to trudniejsze. W takim wypadku należy użyć ostrego noża lub opalarki. Regeneracje rozpoczynamy od wyczyszczenia powstałego zmatowienia, przecieramy szmatka zabrudzone miejsca. Jednak w wielu przypadkach samo czyszczenie nie wystarcza. Odbłyśnik został na tyle uszkodzony, że przy jego potarciu zostaje na szmatce. W takim przypadku możemy albo zregenerować stary odbłyśnik, albo zakupić nowy. W jednym i drugim przypadku możemy się spodziewać problemów. Z jednej strony warsztatów zajmujących się regeneracją reflektorów jest niewiele, z drugiej strony nie zawsze uda nam się dokupić pożądaną część do określonego modelu samochodu. Można skorzystać z firm zajmujących się metalizacją próżniową i tam można szukać pomocy w sytuacjach podbramkowych. Kiedy usunęliśmy już warstwę matującą odbłyśnik, należy umyć i wypolerować szybkę reflektora. Najlepsza do tego będzie pasta polerska. Należy pamiętać, że zbyt intensywne polerowanie, może doprowadzić do zmiany kierunku świecenie lamp. Sprawdzamy też stan uszczelek, czy nie są uszkodzone lub sparciałe. Jeśli nie są w dobrym stanie, należy wymienić je na nowe. Następnie składamy całość, począwszy od umieszczenia odbłyśnika. Złożony reflektor należy uszczelnić i wmontować w samochód. Co jeszcze może obniżyć jakość pracy lamp Przede wszystkim należy przypatrzeć się uważnie wszelkim kabelkami instalacji elektrycznej łączących akumulator z żarówkami. Zabrudzenia mogą wpływać na trudności w przepływie prądu i stąd pojawić się mogą zakłócenia w świeceniu się lamp. Jeśli lampy pracują gorzej po obu stronach może to oznaczać zakłócenia w pracy alternatora, natomiast jeśli zauważyliśmy zakłócenia tylko po jednej stronie może to oznaczać jakąś usterkę w układzie zasilającym. Jedną z najczęstszych przyczyn obniżenia się jakości pracy lamp są stare żarówki. Działają one jeszcze, natomiast z dnia na dzień ich światło staje się coraz bardziej nikłe. Specjaliści podkreślają, że należy wymieniać żarówki co roku. Ponadto należy regularnie dokonywać regulacji świateł w warsztatach mechanicznych. Kontrolę taką przeprowadzać trzeba po każdorazowej samodzielnej regeneracji reflektorów. Poprawne ustawienie świateł przez specjalistę jest zabiegiem tanim, czasami nawet bezpłatnym a może w zasadniczy sposób przyczynić się do polepszenia jakości pracy świateł i jednocześnie przyczynić się do bezpieczeństwa jazdy. Źródło: Łukasz Holchauzer   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi