Skocz do zawartości

Wymiana oringu / uszczelki chłodnicy oleju 1.8T


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Poradnik dotyczy całości koncernu VAG i całej rodziny silników benzynowych 1.8 turbo - czy to AWT, czy to AEB czy to AJL, APU...

 

Gubienie oleju czy to poprzez sączenie czy w dużych ilościach najczęściej następuje na połączeniu chłodniczki oleju i stopki filtra oleju. Łatwo zdiagnozować, bo wystarczy spojrzeć pod zbiornik wyrównawczy - widać i filtr i chłodniczkę i mokry silnik w tym miejscu.

Guma z biegiem lat parcieje, traci elastyczność i odporność na niskie temperatury, jest łamliwa i strasznie twarda. Niska temperatura + duże ciśnienie oleju = rozerwanie oringu i wyciek.

 

Fotografie przedstawią to, o czym piszę. To czarne to oczywiście filtr oleju, to srebrne z czarnymi wężami wodnymi to oczywiście chłodniczka oleju. Strzałką zaznaczyłem połączenie stopka filtrachłodniczka oleju. I tam właśnie leje.

 

f1.jpg

 

f2.jpg

 

f3.jpg

 

Potrzebne narzędzia:

- klucz 27

- śrubokręt krzyżakowy

- klucz do odkręcenia filtra (choć niekoniecznie)

 

Przystępujemy do pracy. Odkręcamy 3 wkręty mocujące zbiornik wyrównawczy, odpinamy dolną wtyczkę z czujnika poziomu płynu i kładziemy zbiornik "na plecy" na przednim pasie.

Teraz konkrety:

- odkręcamy filtr oleju

- kluczem 27 odkręcamy nakrętkę na śrubie, która przechodzi przez chłodniczkę na wylot i do której przykręcamy filtr. Najlepiej mieć oczkowy prosty klucz, możliwie jak najkrótszy.

- zdejmujemy przewody wodne z króćców chłodniczki - albo spisujemy na straty ok. 2 litry płynu chłodzącego, albo przed rozpoczęciem pracy spuścimy do naczynia ok. 2-3l.

- zsuwamy chłodniczkę ze śruby i dokładnie czyścimy - nitro lub benzyna ekstrakcyjna, bo musimy dokładnie pozbyć się wszelkiego brudu i ewentualnie resztek starego oringa

- Wcześniej musimy kupić oring. Numer części: 038117070A oznaczenie 59X5 (według katalogu ETKA).

Wygląda on tak:

 

7001_0.jpg

 

Nabyty w ASO za kwotę 11zł nowy oring zakłądamy na chłodniczkę w ten sposób, że 2 uszka oringu nasuwamy na "cypki" wystające z chłodniczki oleju - nie ucieknie, nie spadnie, nie przesunie się. NIE STOSUJEMY ŻADNYCH INNYCH USZCZELNIEŃ typu silikon czy uszczelka w gumie z tubki. Ma być założony TYLKO ORING NA CZYSTE POWIERZCHNIE.

- nasuwamy chłodniczkę na swoje miejsce i kluczem 27 dokręcamy nakrętkę pod spodem - mocno ale z wyczuciem

- wkręcamy filtr oleju. Jeśli jest nowy, to powlekamy uszczelkę odrobiną oleju, żeby się nie zawinęła. Dokręcamy filtr "na chama" ale gołymi rękami, bez klucza.

- zakładamy przewody wodne na chłodniczkę oleju

- przykręcamy wyrównawczy na swoje miejsce, uzupełniając poziom płynu chłodzącego. Na pewno poziom spadnie po odpowietrzeniu, więc spokojnie można wlać do "MAX" bo i tak spadnie do "MIN"

- uzupełniamy poziom oleju w silniku

- testujemy szczelność. Na jałowym chwilę, kilka przegazówek do odcinki, i jeśli jest okej, to po problemie.

Jeżeli w tamtej okolicy, czyli na połączeniu chłodniczkastopka nadal jest wyciek pomimo nowego oringu, to najprawdopodobniej pękła stopka filtra przykręcona do silnika. Słyszałem o takim przypadku. Należy wtedy zakupić w ASO za 17zł uszczelkę między stopę filtra a blok, uzywaną stopkę i wymienić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania