Skocz do zawartości

[silnik] Regeneracja hydropopychaczy silniki 8V


ArKos
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj zajmiemy się regeneracją hydraulicznych kompensatorów luzu zaworowego, jednakowych dla wszystkich silników 8V OPLA (takie same są w 1.4,1.6,1.8,2.0).

 

Trafiła mi się za darmo głowica od silnika C14NZ. Problem polegał na tym, że pękła uszczelka pod głowicą między cylindrem a płaszczem wodnym, a dalej między kanałem olejowym. Cała woda poszła w układ smarowania (w takim stopniu, że mieszanina wody z olejem trafiała do silnika przez odmę). Jako, że głowica była cała i nie wykazywała śladów wykrzywienia, to postanowiłem ją odratować. Byłoby jednak grzechem, gdyby wrzucić zasyfioną głowicę do silnika z czyściutkim olejem, więc konieczne okazało się czyszczenie głowicy.

 

Przy okazji czyszczenia hydropopychaczy z oleju poświęciłem trochę czasu na sesję zdjęciową.

 

Budowa kompensatora wygląda następująco:

 

21164887of0.th.jpg

 

Zaczynamy.

Wyciągamy hydropopychacz z gniazda. Jest tam pełno oleju, więc uważajcie aby nic nie poplamić. Ja do wycierania oleju użyłem papieru toaletowego, na osiem hydropopychaczy zeszła niecała rolka.

 

12808185cj7.th.jpg

 

Pierwszym krokiem do rozebrania hydropopychacza jest zdjęcie metalowego pierścienia. Znajdują się na nim dwa wgłębienia, które zabezpieczają pierścień przed zsunięciem. Aby jgo zdjąć bierzemy śrubokręt płaski i podważamy pierścień pod wgłębieniem z jednej strony

 

83261515vt0.th.jpg

 

I z drugiej

 

72572760kv0.th.jpg

 

Pierścień powinien ładnie wyskoczyć ze swojego miejsca.

Teraz chwytamy za tłoczek hydropopychacza i wyciągamy go z cylinderka.

W moim przypadku nie miałem jakichkolwiek problemów z wyciągnięciem tłoczka z cylinderka.

Jeśli jednak tłoczek nie chce wyjść, to chwytamy kluczem żabką tłoczek w zaznaczonym miejscu

 

1aip3.th.jpg

 

Obracamy tłoczek równocześnie starając się go wyciągać na zewnątrz. Dobrze będzie zamoczyć wcześniej hydropopychacze w benzynie ekstrakcyjnej, która pomoże rozpuścić osady blokujące tłoczek w cylinderku. Należy przy tym uważać, żeby nie uszkodzić ścianek hydropopychacza, bo będzie rysował gniazdo w głowicy, co może spowodować przeciekanie oleju i niższą, a później zerową skuteczność hydropopychacza.

Gdy uda się wyciągnąć tloczek, to ze środka wypływa cały syf olejowy, wypada też sprężyna.

 

28801610va2.th.jpg

 

Teraz bierzemy cienki śrubokręt płaski i wkładamy w widoczny na zdjęciu otwór w blaszce

 

90285588zz9.th.jpg

 

która trzyma zawór kulowy, robimy dźwignię i wyciągamy tą blaszkę.

 

16552507xk2.th.jpg

 

Wypadają nam sprężynka i kulka.

 

37973488rm3.th.jpg

 

Teraz czas na wielkie czyszczenie wszystkich części. Papier lub szmaty w dłoń i usuwamy cały stary olej, a w szczególności osady na gładziach cylinderków i tłoczków, bo one są odpowiedzialne za zapiekanie się hydropopychaczy. Należy to robić przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej, nie wolno używać ostrych narzędzi. W razie gdyby osad nie schodził, to można go potraktować papierem ściernym 1000.

 

Warto zwrócić uwagę na zbiornik płynu znajdujący się w tłoczku. Nie ma możliwości dostać się do jego środka i wytrzeć stary olej. Można spróbować najpierw przedmuchać tłoczek (zakrywając boczny otwór), następnie wpuścić trochę benzyny ekstrakcyjnej do środka (zakrywając grzybek u góry tłoczka i boczny otwór, wstrząsnąć i wylać zawartość.

 

Gdy wszystkie elementy są już oczyszczone, to zaczynamy składać hydropopychacz.

 

25708304yj2.th.jpg

 

Najpierw wkładamy małą sprężynkę do blaszki

 

10ab6.th.jpg

 

Na sprężynkę kładziemy kulkę

 

11nc9.th.jpg

 

Następnie nakładamy na nie tłoczek.

 

12dv6.th.jpg

 

Ustawiamy go mniej więcej po środku i naciakamy mocno na tłoczek aż usłyszymy wyraźne pstryknięcie. Blaszka musi być wcisnięta równomiernie.

 

13nf0.th.jpg

 

Nakładamy sprężynę na blaszkę

 

14zd8.th.jpg

 

Po tej czynności należy posmarować olejem gładzie tłoczka

 

kopia9mg3.th.jpg

 

Dzięki temu nie będą pracowały na sucho zanim olej dobrze rozprowadzi się po głowicy

Ja na razie nie smarowałem tloczka ani cylinderka, bo mam resztę głowicy do robienia, a nie chcę aby do metalu(oleju) poprzyklejały się jakieś brudy.

 

Wkładamy tłoczek do cylinderka

 

15sk0.th.jpg

 

Zakładamy obręcz, wciskając ją na swoje miejsce.

 

16sy3.th.jpg

 

Hydropopychacz gotowy do pracy :)

Zostało jeszcze przeczyścić banzyną gniazdo hydropopychacza.

Przed włożeniem hydropopychacza do głowicy warto trochę przesmarować olejem sam cylinderek, żeby nie porysował gniazda.

 

 

 

 

Autor: lord_wiader

Źródło: http://forum.opel24.com

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.