Skocz do zawartości

Oscyloskop w elektronice samochodowej cz.1


Gość automux

Rekomendowane odpowiedzi

- Sonda lambda

W silniku spalinowym samochodu, przy przeprowadzanym procesie spalania, na 1 kg paliwa należy dostarczyć 14,7 kg powietrza tzw. skład stechiometryczny.

W takiej sytuacji skład spalin jest najbardziej zbliżony do optymalnego. Współczynnik nadmiaru powietrza (lambda) przyjmuje wówczas wartość 1.

Współczynnik ten określa stosunek rzeczywistej ilości powietrza do ilości potrzebnej teoretycznie w celu pełnego spalenia paliwa. Jeżeli występuje nadmiar paliwa - mieszanka jest zbyt bogata, a wartość λ jest mniejsza od 1. Jeżeli występuje nadmiar powietrza - mieszanka jest zbyt uboga, a wartość lambda; jest większa od wartości 1

 

Czujniki cyrkonowe najpopularniejsze :

Sonda opisywana jest sondą przed katalizatorem

Sonda lambda reaguje na obecność tlenu w spalinach. Ponieważ przy stanie lambda = 1 zawartość tlenu zaczyna się silnie zmieniać - czujnik reaguje na to przez zmianę sygnału napięciowego.

Obecnie jeszcze najczęściej stosowane są cyrkonowe, wąskopasmowe sondy lambda. Mają one w praktyce dwa stany pracy np: mieszanka uboga, kiedy napięcie wynosi ok. 0,1 V

oraz mieszanka bogata, kiedy napięcie wyjściowe wynosi ok. 0,9 V.

Przewód czarny - sygnał zwrotny z sondy.

Przewód szary sondy - masa.

 

W celu sprawdzenia sondy wpinamy się pomiędzy przewód szary i czarny bez odpinania wtyczki łaczącej z instalacją.(wtyczka znajduje się pod ECU)

Wykres i opis na podstawie Fiata Seicento 0,9.

 

 

Do prawidłowej pracy sondy lambda konieczne jest jej nagrzanie do temperatury minimum 300°C. W celu skrócenia czasu nagrzewania w wielu sondach zastosowane są układy elektrycznego podgrzewania w moim przypadku 2 białe przewody. (sondy 4 przewodowe).

Fazę mieszanki bogatej można zauważyć na wykresie sinusoidalnym od 0,5V -0,9V zaś fazę mieszanki ubigiej 0,5V -0,1V.

Sonda za katalizatorem jest sondą kontrolujacą pracę katalizatora i jej poprawny wykres sinusoidalny jest w zakresie ok. 0,7V – 0,8V

Sonda za katalizatorem zblizająca się wykresem do sondy przed katalizatorem skazuje na uszkodzenie katalizatora.

 

 

- Potencjometryczne czujniki położenia przepustnicy - TPS

Czujnik polożenia przepustnicy jest sprzężony z osią przepustnicy i w ten sposób możliwe jest określenie stopnia jej otwarcia. Sygnał z czujnika wykorzystywany jest przez moduł kontroli pracy silnika do sterowania układem wtryskowym, zaworem biegu jałowego, zaworem recyrkulacji spalin itp. a nawet instalacją LPG.

Można się spotkać z systemami, w których przy

otwieraniu przepustnicy napięcie wyjściowe maleje.

Sytuacja taka jest odwrotą do pokazanej na moim filmie.

 

Oscyloskop więc jest bardzo użytecznym narzędziem przy sprawdzaniu usterek potencjometrów, takich jak np. drobne przerwy.

W tym celu należy oscyloskop podłaczyc do wyjścia

czujnika i równomiernie wprawić ślizgaczw ruch (np. wciskając pedał przyspieszenia i wychylajac przepustnicę) od położenia minimalnego do maksymalnego i z powrotem.

 

Opiszę przepustnicę stosowaną tw większosci prostych układow na podstawie Fiata Seicento 0,9.

Od lewej Pin A, B, C

Pin A - masa, pin B - zasilanie 5V, Pin C – Napiecie wyjściowe 0,5V- 4,5V

 

 

 

 

 

- Czujniki hallotronowe są najczęciej wykorzystywane do sterowania pracą modułow zapłonowych, a także jako podstawowe czujniki położenia wału dla systemów wtryskowych oraz czujniki prędkości obrotowej koł w układach ABS i w ukladach pokrewnych.

Elektroniczny element czujnika wytwarza napięcie zależne od tego, czy jest w polu

magnetycznym, czy też nie. Pole magnetyczne jest wytworzone przez magnes stały, zaś strumień magnetyczny

- modulowany przez wirującą przesłonę.

 

Czujniki hallotronowe wymagają zewnętrznego zasilania. W większości wynosi ono ok. 5 V . Czujniki te mają typowo trzy wyprowadzenia elektryczne (masa, zasilanie, sygnał wyjściowy). Napięcie wyjściowe zawiera się pomiędzy masą a napięciem zasilania.

 

Film zawiera przykład kształtu fali biegu jałowego i na obrotach podwyższonych na podstawie samochodu Fiata Seicento 0,9

 

czujnikhalla.jpg

 

 

W celu sprawdzenia oscyloskopem wpinamy się w przewód idący od ECU np. środkowy na wtyczce czujnika z wiązką elektryczną pod zbiorniczkiem wyrównawczym.

 

 

Wszystkie zdjęcia i filmy są mojego autorstwa.

Automux

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania