Skocz do zawartości

[elektryka] Modyfikacja oświetlenia Vectra B


ArKos
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów !

 

Dzisiaj podzielę się wiedzą zebraną przy modyfikacji świateł pozycyjnych i modułu kontroli żarówek.

Post dotyczy Vectry B (jak również innych modeli) w wersji sedan czyli cztery tylne światła pozycyjne i dla wieloletnich użytkowników jednego samochodu gdyż wtedy dopiero doceni sie modyfikację.

Jak wszyscy zapewne doświadczyli, markowe produkty, w tym żarówki kosztują ale i z czasem one przepalają się. Są to co prawda niewielkie kwoty ale w połączeniu z długotrwałością LED-ów liczoną w dziesiątkach lat oraz niepowtarzalnością rozwiązania zachęcam w pójście moimi śladami.

Zamiana żarówek pozycyjnych przednich na LED-y nie wnosi żadnych zmian. Dopiero wymiana żarówek tylnych powoduje wyświetlaniem komunikatu na MIDzie o konieczności sprawdzenia żarówek. Ten komunikat oraz zapalona kontrolka CHEK na MIDzie spowodowały, że zająłem się tematem wnikliwie.

Modyfikacja zajęła mi sporo czasu gdyż w pierwszym etapie dobierałem moc diod aby były zamiennikami żarówek. W efekcie końcowym tylne żarówki pozycyjne zostały zastąpione ledami o jasności, w mojej ocenie, tej samej. W przypadku świateł STOP LED-y świecą słabiej. Dla mocniejszych diód problemem okazała się moc wydzielana na rezystorze.

Zastosowałem diody typu Luxeon koloru czerwonego o maksymalnym prądzie 150 mA z rezystorem 100 om wlutowanymi w oryginalne metalowe trzonki żarówek. Trzonek żarówki to masa a środkowy styk to plus.

Zdjęcie poniżej przedstawia wykonaną przeze mnie żarówkę LED.

 

1.png

 

Taki zamiennik spowodował, że przy napięciu 12V dla jednej żarówki nastąpił spadek poboru prądu z 0,42 A (żarówka) do 0,1 A (LED) czyli ponad czterokrotnie i wyświetlanie komunikatu o sprawdzenie świateł.

Więc nadszedł czas na moduł kontroli żarówek.

Moduł Kontroli żarówek znajduje się za schowkiem. Po wyjęciu schowka (cztery wkręty) w górnej części zamontowany jest moduł.

 

2.png

 

Odkręcamy dwa widoczne na zdjęciu wkręty i moduł opuszczamy w dół.

 

3.png

 

Następnie moduł wysuwamy z mocowania w kostkach pod przekaźniki i wypinamy wtyczkę. Wyjęty moduł na zdjęciu poniżej.

 

4.png

 

Moduł Kontroli żarówek kontoluje oddzielnie prawą i lewą stronę stąd na zdjęciu poniżej podwójne paski drutu oporowego. Zdjęcie zawiera dwa moduły, gdyż na tym prawym eksperymentowałem (ze szrotu od innego modelu Opla). Przy okazji zająłem się też światłami STOP.

W lewym górnym rogu modułu widoczne są dwa paski drutu oporowego odpowiedzialne za żarówki świateł mijania (pozostawiamy bez zmian). Prawy moduł posiada już wylutowane druty oporowe jednego światła STOP i jednej strony swiateł pozycyjnych dzięki temu można zobaczyć pozostałe dwa paski drutu oporowego, górny (dłuższy – światła pozycyjne) i pod nim krótszy (światła STOP).

 

5.png

 

Z pomiarów elektrycznych wyszło mi, że moduł wykrywa zmianę napięcia w okolicy 0,04V dla obu świateł.

Paski drutu oporowego zamieniłem rezystorami:

 dla świateł pozycyjnych (dłuższy pasek) – 0,22 om (powinno być 0,13 – najbliższy to 0,15 om ale nie mogłem dostać);

 dla świateł stop (krótszy pasek) – 0,47 om.

Zdjęcie poniżej przedstawia moduł kontroli żarówek po modyfikacji. Koszulka termokurczliwa koloru czerwonego na rezystorach od świateł pozycyjnych nie jest wymagana. Zastosowałem ją tylko dlatego, że w pierwszym etapie zamieniłem druty świateł pozycyjnych na rezystory i rezystory dotykały mi do pasków drutu oporowego od świateł STOP. Po sprawdzeniu prawidłowości działania wymieniłem drut na rezystory dla świateł STOP i w tym momencie przestrzeń między rezystorami zwiększyła się na tyle , że koszulki okazały się zbednę ale je pozostawiłem. Z prawej strony leżą wylutowane paski drutu oporowego.

 

6.png

 

Modyfikacja i dobrane wartości rezystorów zachowały kontrolę świecenie LED-ów.

Zdjęcie poniżej przedstawia brak komunikatów o konieczności kontroli żarówek.

 

7.png

 

Dopiero wyjęcie jednej żarówki STOP powoduje wyświetlenie komunikatu o sprawdzenie żarówek i zapala się CHEK. Dla świateł pozycyjnych wyjęcie jednej żarówki nie powoduje zapalenia się komunikatu o sprawdzenie żarówek (prawdopodobnie dla rezystora 0,15 om by działało) ale przy pozostałych trzech świecących w mojej ocenie nie ma to znaczenia.

Poniżej zamontowane LED-y zamiast żarówek.

 

8.png

 

Zdjęcie poniżej przedstawia tył samochodu z zamontowanymi LEDami, w tym również tablicy rejestracyjnej.

 

9.png

 

Demontaż, modyfikacja i zamontowanie modułu to około 15 min. Wykonanie żarówek też około 15 min.

I to by było wszytko w tym temacie.

 

 

Autor: HenioGd

Źródło: http://forum.samnaprawiam.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...