ArKos Opublikowano 28 Sierpnia 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2011 Niniejsza porada opisuje montaż układu pozwalającego uzyskać efekt oświetlania drogi z auta do domu, lub z domu do auta przy użyciu wybranych przez nas świateł. Układ może działać równocześnie z domykaniem/ryglowaniem lub przy każdym zamknięciu/otwarciu centralnego zamka. Do sterowania światłami można wykorzystać również dodatkowy kanał alarmu (w przypadku alarmów niefabrycznych). Potrzebne elementy: -przekaźnik czasowy 3DRM firmy ASE (http://ase.hoste.pl) -przekaźnik motoryzacyjny zwierno-rozwierny wraz z podstawką -konektory kablowe żeńskie -ew. konektory do wpinania się w przewody -lutownica i cyna -przewody 0,75mm^2 - 2diody 1N5402 do zabezpieczenia przed zwarciem (dla układu działającego zarówno przy otwieraniu jak i zamykaniu auta) Koszt całkowity części: 50–60zł 1. Opis podłączenia złącz przekaźnika czasowego 3DRM M – stała masa S – sygnał sterujący (masowy – patrz punkt 5) P – wyjście do przekaźnika załączającego VP – stałe +12V (np. pin 76 złącza X1) 2. Opis podłączenia złącz przekaźnika załączającego 30 – Stałe +12V 85 – stała masa 86 – złącze P z przekaźnika czasowego 87 – wyjście na wybrane światła (patrz punkt 4) 3. Programowanie przekaźnika czasowego Regulacja czasu pracy (od momentu zaniku sygnału sterującego) odbywa się poprzez zmianę wartości nastawy potencjometru, przy czym najpierw należy wybrać za pomocą zworek zakres tej regulacji. Pozycja przełącznika Zakres regulacji Nr. 1 2 3 4 1 - - - - 2 – 5 sekund 2 ON - - - 4 – 10 sekund 3 - ON - - 8 – 20 sekund 4 ON ON - - 16 – 40 sekund 5 - - ON - 32 – 80 sekund 6 ON - ON - 64 – 180 sekund 7 - ON ON - 2 – 5 minut 8 ON ON ON - 4 – 10 minut 9 - - - ON 8 – 20 minut 10 ON - - ON 16 – 40 minut 11 - ON - ON 32 – 80 minut 12 ON ON - ON 64 – 180 minut 13 - - ON ON 2 – 5 godzin 14 ON - ON ON 4 – 10 godzin 15 - ON ON ON 8 – 20 godzin 16 ON ON ON ON 16 – 40 godzin Podczas regulacji należy pamiętać że czas liczony jest od momentu zaniku sygnału sterującego (ważne np. przy połączeniu z domykaniem szyb) 4. Gdzie podać sygnał z przekaźnika aby zapaliły się wybrane światła ? Sygnały do wszystkich fabrycznych świateł w Oplu Vectra B przechodzą przez znajdujące się w boczku przy nogach kierowcy złącza X1 (zielone) oraz X2 (niebieskie). 5. Tryby pracy i sygnały sterujące: a. Światła sterowane dodatkowym kanałem alarmu. Jest to najkorzystniejsza opcja gdyż możemy jej użyć zwykle w dowolnym momencie. Podłączenie sygnału polega jedynie na podłączeniu przewodu odpowiadającego za dodatkowy kanał alarmu do wejścia S przekaźnika czasowego. (Należy sprawdzić w instrukcji instalacji naszego alarmu, który to przewód ponieważ w różnych alarmach są one różne). UWAGA ! Sygnał dodatkowego kanału alarmu musi być sygnałem masowym (większość alarmów właśnie taki sygnał podaje ale w przypadku nietypowych producentów konieczne może być zastosowanie dodatkowego przekaźnika celem zmiany sygnału z +12V na masę). b. Światła sterowane sygnałem domykania szyb / ryglowania drzwi. W przypadku takiego połączenia światła będą działać jedynie na drodze z auta do domu. Połączenie polega na podłączeniu wejścia S przekaźnika czasowego z odpowiednim pinem złącza X61 (złącze 28pinowe) centralki centralnego zamka. Sygnał domykania pojawia się na pinie 24. Sygnał ryglowania pojawia się na pinie 10. c. Światła sterowane sygnałem otwierania i zamykania centralnego zamka. Rozwiązanie ma zarówno wady jak i zalety. Zaletą jest możliwość oświetlania drogi w obu przypadkach (droga do domu i do auta), natomiast wadą jest działanie przy każdym otwarciu/zamknięciu centralnego zamka. Połączenie podobnie jak w przypadku domykania/ryglowania polega na podłączeniu wejścia S przekaźnika czasowego do odpowiednich styków złącza centralki centralnego zamka. Jednak w tym przypadku podłączamy się do złącza X62 (12 pinowe). Sygnał zamykania centralnego zamka pojawia się na pinie 2. Sygnał otwierania centralnego zamka pojawia się na pinie 6. UWAGA W PRZYPADKU JEDNOCZESNEGO PODŁĄCZENIA SYGNAŁU OTWIERANIA I ZAMYKANIA C.Z. DO WYJŚCIA S PRZEKAŹNIKA CZASOWEGO KONIECZNE JEST ICH ZABEZPIECZENIE PRZED ZWARCIEM ZA POMOCĄ DIÓD. Diody 1N5402 umieszczamy na przewodach idących od centralki c.z. do przekaźnika czasowego, tak aby „kreska” na obudowie diody była od strony wyjścia S przekaźnika czasowego. 6. (Opcjonalne) Dodatkowy wyłącznik - jeśli nie chcemy by układ zawsze działał. Dodatkowy włącznik dwupozycyjny wpinamy w obwód sygnału sterującego. Źródło sygnału -> wyłącznik -> Wejście S przekaźnika czasowego. Jako wyłącznika można użyć np. włącznika obiegu zamkniętego z podmienionym wierzchnim plastikiem na ten od alarmu. Jeśli ktoś chciałby żeby doświetlenie gasło "po kluczyku" (gdy np. szybciej dojdziemy do auta) to wystarczy dodać jeden przekaźnik pomiędzy czasówkę a wykonawczy. jego styki podłączamy tak: 30 – złącze P z przekaźnika czasowego 85 – stała masa 86 – +12V po kluczyku 87a – wyjście na przekaźnik roboczy (na pin 86) Oczywiście opisane wyżej metody nie są jedynymi możliwymi bo np. niektóre alarmy mają oddzielne wyjście na światłą doprowadzające. W przypadku stosowania tej porady w innych autach lub w nietypowych sygnałach wyzwalających może być konieczne użycie przekaźnika 3DRP (wyzwalany plusem) zamiast 3DRM (wyzwalany masą). Przykładowy schemat podłączenia (wersja z dodatkowym przekaźnikiem odcinającym sygnał jeśli wcześniej wsiądziemy do auta) Autor: Nomad Źródło: http://forum.vectra-unlimited.pl   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/2475-o%C5%9Bwietlanie-drogi-z-auta-do-domu-i-odwrotnie-vectra-b/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi