Skocz do zawartości

Ecotec - odłączenia pompy powietrza wtórnego


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Przedstawię poradę odłączania Pompy Powietrza Wtórnego , nazywaną również ‘odkurzaczem’.

 

Czym ona jest i do czegosłuży ?

 

Pompa powietrza wtórnego ma za zadanie na zimnym silniku dostarczać dodatkowej ilości tlenu do kolektora w celu utlenienia niespalonych w komorze węglowodorów, co również powoduje szybsze nagrzewanie sie katalizatora i dopalanie spalin, silnik spełnia wtedy normy czystości spalin euro II.

 

Jest to urządzenie, które uruchamia się zaraz po odpaleniu zimnego silnika, bardzo często słychać wtedy nieprzyjemnie"wycie", niczym odkurzacz .

 

Pompa ta występuje w Vectrze B, w wersjach przedliftowych z silnikiem X16XEL, X18XE, X18XE1, Z18XE,Z18XEL, X20XEV, C20XEV, X25XE.

 

W Vectrach poliftowych już tej pompy fabrycznie nie montowano – czyli zapewne jest zbędnym pseudo ekologicznym gadżetem.

 

U mnie (x20xev) po zmianie kolektora ssącego na taki z Omegi ta pompa podawała za dużą dawkę powietrza i słychać było 'plumkanie' w wydechu, dlatego postanowiłem tą pompę odłączyć.

 

Co nam będzie potrzebne:

 

-klucz nr 8 - najlepiej na grzechotce,

-śrubokręt płaski ‘cienki’,

-taśma izolacyjna,

-nożyczki/nożyk,

-2 wkręty,

-pusta puszka po piwie LECH,

 

Pompa powietrza wtórnego jest zaznaczona na poniższym zdjęciu (jest to też dobre miejsce na montaż parownika gazu), strzałką oznaczono miejsce gdzie znajduje się wtyczka - którą należy w pierwszej kolejności odpiąć.

 

We wtyczce należy rozpiąć zapinkę cienkim śrubokrętem i zsunąć dolną (żeńską) część wtyczki w dół.

 

Zmieściłem tam nie wąską rękę, bez wyciągania akumulatora i sobie poradziłem.

 

Odpięte wtyczki należy zakleić taśmą izolacyjną przed ewentualnym dostaniem się wilgoci.

 

1.JPG

2.jpg

 

Samo odpięcie wtyczki nie wystarczy, należy jeszcze zaślepić zawór pompy (aby spaliny nie były 'samoczynnie' pchane w drugą stronę).

 

Poniżej na zdjęciu zaznaczony jest zawór pompy powietrza wtórnego.

 

3.jpg

 

Pod zaworem znajdują się 2 śruby, które odkręcimy kluczem nr 8.

 

4.jpg

5.jpg

 

Będzie tam metalowa uszczelka- która przyda nam się do wycięcia odpowiedniego kształtu

w blaszcze z puszki po PIWIE LECH !

 

6.jpg

7.jpg

 

W naszej blaszcze (zaślepce), trzeba zrobić 2 dziurki na śruby.

 

8.jpg

9.jpg

 

Pod zaworem umieszczamy z powrotem uszczelkę razem z nasza"zaślepką" i skręcamy dwiema odkręconymi wcześniej śrubami.

 

Ostatnią czynnością jest zaślepienie wężyka podciśnienia - który służy do sterowania zaworem.

 

Ja wkręciłem odpowiedniej grubości wkręty - powinny wystarczyć.

 

10.jpg

 

Po tak wykonanych czynnościach żadne błędy się nam nie pokazują – poniżej tego dowód…

 

11.jpg

 

Mam nadzieję, że ta foto porada jest w miarę czytelna i komuś się przyda.

Pozdrawiam Domlo.

 

 

Autor: Domlo

Źródło: http://forum.vectraklub.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania