Skocz do zawartości

Wymiana zebatki ABS Vectra B


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Zdarzyła mi się taka awaria, że w trakcie jazdy czuć było jak pracują zawory ABS (przy prędkości około 50-70km/h) niezależnie czy w trakcie hamowania czy jazdy. W trakcie jazdy czuć było drgania pedału hamulca, które przenosiło się na pedał gazu i sprzęgła. W trakcie hamowania (delikatnego) załączała się pompa ABS jakby koło miało poślizg.

W trakcie pierwszych pomiarów przy pomocy OP-COMA, nie dało się wykryć, czy któryś z czujników ABSu pokazuje złą wartość... nie wpadłem wtedy na pomysł żeby ustawić prędkość około 60km/h na tempomacie... W czasie drugiego pomiaru już tak zrobiłem i dało się zauważyć, że czujnik prawego przedniego koło oszukuje (co jakiś czas pokazuje niższą prędkość).

Po przeczytaniu kilku postów na forum podejrzenie padło na przegub, a w szczególności na zębatke ABS. Po ściągnięciu koła można było zauważyć, pęknięcie (widać także z kanału pod samochodem):

 

zebatkapekniecie.jpg

 

Dzięki koledze smiechoo zamowilem koronke tutaj: Paweł tel.0-22 613-32-58 kom.0-607-957-938 Warszawa 04-232 ul. Rezedowa 15 (Wawer).

Sama koronka wygląda mniej więcej tak: (to nie jest zdjęcie koronki do VB, ale jest podobna):

 

zebatka.jpg

 

Koronka (zębatka) ma 29 zębów - podobno są zębatki o różnej ilości zębów w VB - ja nie spotkałem, u mnie miała właśnie 29 zębów.

 

Procedura wymiany koronki wygląda tak:

1. Podnosimy samochów i sciągamy koło (nie bede tego opisywal )

2. Ściągamy aluminiową zatyczkę nakrętki przegubu (rysunek poniżej), ściągamy zawlęczkę ze śruby i kluczem nasadowym nr 30 odkręcamy śrubę (przyda się druga osoba do naciśnięcia hamulca).

 

dsc00730d.jpg

 

Tą zaślepkę łatwo zniszczyć, więc warto mieć nową.

3. Odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy - klucz 18 oczkowy (rysunek poniżej)

 

dsc00732d.jpg

 

(można jeszcze odkręcić łącznik stabilizatora dla większej wygody, ale da się bez odkręcania)

4. Odkręcamy śrubę trzymającą sworzeń wahacza do zwrotnicy (rysunek poniżej). Do dkręcenia potrzeba dwóch kluczy 18 (najlepiej nasadka + oczkowy lub 2xoczkowy). Śrubę należy odkręcić i wyciągnąć, wtedy da się wysunąć trzpień sworznia ze zwrotnicy.

 

32fbea823c4065b2.jpg

 

5. Teraz odchylamy do siebie całą kolumnę McPhersona i wysuwamy przegub z piasty.

6. Uważając, aby nie wysunąć całego przegubu ze skrzyni ściągamy uszkodzoną zębatkę (zejdzie bardzo łatwo), dokładnie czyścimy miejsce na nową zębatkę (ja czyściłem szczotką drucianą oraz papierem ściernym). Delikatnie psiknąłem WD40 wyczyszczone miejsce i delikatnie wbiłem nową zębatkę.

Niestety nie mam zdjęcia jak wygląda założona zębatka na przegubie, ale nowy przegub wygląda tak:

 

przegub.jpg

 

Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

 

Dzięki tej operacji udało się zaoszczędzić trochę kasy. Gdyby nie wymiana samej koronki ABS to trzeba by wymieniać cały przegub, a tego sam bym się nie podjął nie mając kanału i specjalnych szczypiec.

Chciałbym podziękować koledze Oggway za podpięcie auta do OPCOMa oraz koledze smiechoo za załatwienie namiarów na zębatkę (nie da się jej kupić w sklepie - obdzwoniłem kilka) oraz wszystkim, którzy wypowiadali się w moich tematach związanych z problemem z ABS.

 

Przy odkręcaniu śrub nakeży pamiętać aby je wyczyścić szczotką drucianą i ewentualnie psiknąć WD40 jak nie chcą się odkręcić.

Rozmiary kluczy, które podałem powyżej nie muszą się zgadzać z rozmiarami potrzebymi w innych autach (może być potrzebny np 19 zamiast 18)

 

 

Autor: Baranek

Źródło: http://forum.vectraklub.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania