Skocz do zawartości

Ocena stanu wałków rozrządu X18XE1


Gość kajpa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! Z pod pokrywy rozrzadu dochodził stukot głównie na biegu jałowym i na zimnym silniku (na rozgrzanym mniej słyszalny). Po zdjęciu dekla i wałków okazało się, że jeden z popychaczy jest "miekki" tzn. nie trzyma oleju w wyniku czego nie kompensuje luzu pomiędzy krzywką a zaworem i stuka. Sprawa była by prosta gdyby nie ślady zużycia krzywek oraz powierzchni czołowych popychczy.

 

Mam prośbę o ocenę stanu wałków rozrządu, czy nadają się do powtórnego montażu. A oto kilka fotek prezentujące najbardziej wytarte krzywki oraz popychacz, który z nimi współpracował. Co zrobić w takiej sytuacji?

 

4a2609ed3fbd7274.jpg

 

f6c80a9a82ecd6bf.jpg

 

036491c3c08330eb.jpg

 

7bf7e37b9750c825.jpg

 

4ae96c82dc7059f1.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem czy wałki kwalifikują się do regeneracji? Czy samo szlifowanie ma jakiś sens czy bez azotowania się nie obędzie? Czy wałki od Z18XE będą pasowały? EPC pokazuje inne numery ale głowice są te same. Przy nowych wałkach musza być nowe popychacze, ale gdzie kupić panewki, bo z tego co się orjentuję też powinny być nowe?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy wałki kwalifikują się do regeneracji?

Wszystko się nadaje do regeneracji, pytanie tylko brzmi:

czy napawanie i szlifowanie się opłaci?

Czy wałki od Z18XE będą pasowały?

Tak.

Te silniki różnią się tylko sterowaniem i przepustnicą... No i mają 2 sondy z x18xe1 ma 1 sondę.

Przy nowych wałkach musza być nowe popychacze

Nowe w sensie nowe czy nowe w sensie inne?

Moim zdaniem warto wydać 30 za sztukę i dać nowe popychacze, bo skoro jeden się rozsypał już, to jest prawdopodobne, że rozsypie się następny i następny.

gdzie kupić panewki, bo z tego co się orjentuję też powinny być nowe?

:shock:

Wałki są łożyskowane w głowicy. Panewką dolną jest sama głowica, a górną mostek nad wałkiem. Żeby mieć nowe panewki to by trzeba kupić nową głowicę i mostki.

Zmontujesz na tym co masz. Ewentualnie ja mam na zbyciu komplet mostków na wałki w stanie idealnym.

 

Weź kup wałki z x18xe1 albo z18xe i wymień, a nie baw się w regenerację, bo wyjdzie za to tyle co wartość całego silnika...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc o popychaczach miałem na myśli nowe fabrycznie, faktycznie koszt nie jest zabójczy i dla pewności je wymienie. Czy wałki z tych zdjęć nadawały by się na podmianę (czy ich stan je do tego kwalifikuje)?

 

2707f39c4d952580.jpg

 

b9f305d2f30effc9.jpg

 

0dd43cb112b1bbf7.jpg

 

Dzięki za szybką i fachową poradę ArKos, to się ceni :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciu, to nawet g*wno ładnie wygląda. Trzeba by najlepiej pomacać i dokładnie obejrzeć. Jakiekolwiek wytarcia na wałku dyskwalifikują go, bo ten najtwardszy materiał już poszedł papa i degradacja takiego wałka poleci w tempie ekspresowym. Niby dobrze wyglądają na zdjęciach, ale warto obejrzeć też łożyskowanie wałków. Jak rzadko olej się zmienia albo jeździ na jakimś syfiastym, to szlam może przytkać kanały olejowe w głowicy i wałki dostają po grzbiecie. Nienależyte smarowanie wałków to rysy na łożyskowaniu i też bym raczej takich nie polecał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze trzy pytania:

 

1. Czy wałek jest, aż tak zużyty, że trzeba go napawać czy wystarczy szlif + azotowanie? Czy 0,3mm warstwa jest wystarczająca?

 

2. Czy można przełożyć wałki z głowicy z mojego 2 posta do mojej bez zmiany mostków? Właściciel (posiada zakład typu auto-szlif) stwierdził, że głowica z mostkami stanowi integralną część i nie wolno ich przekładać z innego egzemplarza a wałki się wymienia.

 

3. A może przełożyć całą kompletną głowice ze zdjęć (prawdzona na szczelność, splanowana, przefrezowane gniazda, przeszlifowane zawory, nowe uszczelniacze trzonków zaworów) do mojego bloku?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może przełożyć całą kompletną głowice ze zdjęć (prawdzona na szczelność, splanowana, przefrezowane gniazda, przeszlifowane zawory, nowe uszczelniacze trzonków zaworów) do mojego bloku?

To najlepsze rozwiązanie, jeśli wałki w niej siedzą od początku.

 

Czy wałek jest, aż tak zużyty, że trzeba go napawać czy wystarczy szlif + azotowanie? Czy 0,3mm warstwa jest wystarczająca?

Nikt ci na to nie odpowie bez dokonania pomiarów krzywek.

 

Czy można przełożyć wałki z głowicy z mojego 2 posta do mojej bez zmiany mostków? Właściciel (posiada zakład typu auto-szlif) stwierdził, że głowica z mostkami stanowi integralną część i nie wolno ich przekładać z innego egzemplarza a wałki się wymienia.

Można bo ludzie tak najczęściej robią. Jak masz głowice razem z wałkami, to brałbym komplet a potem swoją głowicę gdzieś sprzedał.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie brzmi czy nowy (używany) wałek dopasuje się do głowicy i mostków.

Jeżeli nie to grozi to zatarciem ?

 

Bo rozumiem, że nowych mostków się nie kupi, bo tworzą całośc z głowicą?

 

Czy jako środek smarujący czopy przy składaniu

wystarczy olej silnikowy, czy jest jakiś specjalny (bo widziałem, że do nowych

wałków coś dodają).

 

Druga sprawa to czy smar molibdenowy (np. do przegubów), będzie ok. do

pierwszego uruchomienia (posmarowane krzywki i powierzchnia czołowa popychacza)?

 

Czy ta procedura docierania będzie odpowiednia:

 

Krok 1 - 1 minuta z 2000 obr./min

Krok 2 - 1 minuta z 1500 obr./min

Krok 3 - 1 minuta z 3000 obr./min

Krok 4 - 1 minuta z 2000 obr./min

 

Bo widziałem kilka warjantów tzn. różne czasy trzymania silnika na obrotach nawet do 30min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania