Skocz do zawartości

[podwozie] Kasowanie luzów lewarka biegów E30


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Instrukcja oparta na samochodzie:

 

BMW E30 silnik M10 prod. 1987.

W innych E30 mogą być niewielkie zmiany, ale z powodzeniem można ją wykorzystać,

nie napotykając się na większe zagwozdki.

 

Witam, jak obiecałem, tak robię.

 

OBJAWY:

luźny lewarek skrzyni biegów, mogą występować problemy wrzucaniem biegów, szczególnie wstecznego - dodatkowo trzeszczy wtedy tapicerka.

 

SCHEMAT:

1_0.png

 

CO TRZEBA NAPRAWIĆ?

Przeważnie wyrabiają się elementy zaznaczone na czerwono, ceny w BMW na Narbutta:

13-ok 90zł - ale tokarz sobie radzi, bo wyrabia się też trzpień, więc nie warto kupować bo i tak jest luźny.

2-ok 20zł

6-ok 20zł

14- oringi - jak tokarz powalczy też będą zbędne

element zaznaczony zieloną strzałką tokarz.

 

POTRZEBNE NARZĘDZIA:

nic specjalistycznego:

Klucz 17mm - płaski oczkowy i łamany oczkowy - czyli 2 szt. (wał)

Klucz 13mm - 2szt. (wydech)

Klucz 10mm

Śrubokręt płaski,krótki, twardy

Śruba (chyba M5) ok 25mm

WD 40 - popsikać na śruby przed okręcaniem

 

PRZYDATNE:

Żabka lub coś podobnego

klucz nasadowy 10 lub 13mm

Śrubokręt płaski, krótki, twardy

drut lub sznurek.

 

JAK TO ZROBIĆ:

 

CZAS:

Wyjęcie - z moimi rysunkami - max 2h. a jak masz wprawę to i 1h. Czas od wejścia do kanału.

 

ZANIM ZACZNIESZ:

Wrzuć luz.

Bez ręcznego.

Samochód tak żeby dało się go pchnąć w tył lub przód.

 

INSTRUKCJA:

1. Rozkręcamy wydech i wyjmujemy go:

Odkręcamy go na kryzie:

strzałką zaznaczyłem gdzie jest "nasz" nieszczęsny wybierak.

2_106.jpg

 

Odkręcamy obejmę z końcowego tłumika:

3_100.jpg

 

2. Odkręcamy osłonę między wydechem a wałem+ 2 śrubki niewidoczne na foto:

4_97.jpg

 

3.Okręcamy wał od skrzyni :

6 śrub - pod klucz 17mm. Polecam klucz płaski oczkowy to trzymania śrub od strony skrzyni i klucz oczkowy (płaski lub łamany) do okręcania śrub. Samochód na luzie, miejsce przed i za, ponieważ z kanału trzeba go pchać tył i przód żeby się wał obracał.

Po wykręceniu warto obejrzeć przegub gumowy czy nie jest naderwany, i włożyć go tak samo i tak samo śruby po wkręcać.

5_88.jpg

 

7.Odkręcamy podporę wału - 2 śruby, również warto spojrzeć czy nie jest porwana, wal sobie dynda, przyda się kawałek drutu lub sznurka do podtrzymania.

[foto zrobię przy składaniu]

 

8. Odpinamy spinkę z wybieraka od strony lewarka, śrubokręcikiem podważamy i schodzi.

6_50.jpg

 

9.Śrubokręcikiem podważamy pierścień szeroki od strony skrzyni i zdejmujemy go w stronę skrzyni, następnie bierzemy śrubę (chyba M5), przykładamy ją do okrągłego bolca, łeb opieramy na kluczu płaskim i wypychamy w górę bolec. Jak nie odzie od razu, można wziąć śrubokręt i młotek ale dalej nie pójdzie bo kąt jest za duży.

8_58.jpg

 

Wsiadamy do samochodu

 

10.Ściągamy mieszek (ja mam rozebrane autko nie przestraszyć się , wystarczy mieszek zdjąć!) i mamy gumę, którą wyciągamy do góry. Ukazuje się plastikowy pierścień.

9_51.jpg

 

11. Ja pierścień rozwaliłem śrubakiem. Wyciągamy wajche.

10_64.jpg

 

Wracamy pod samochód żeby wyjąć ten element.

 

12.Odkręcamy śruby podpory skrzyni biegów, powoli pozwalamy jej się opuścić. I mamy piękny dostępy do tego elementu

11_56.jpg

 

13.Bierzemy śrubokręcik - krótki, płaski i twardy, kładziemy go nad wajchą i na zasadzie dźwigni podważamy blaszkę, aby wyskoczyła do góry.

Po zdjęcicu wygląda to tak:

12_55.jpg

 

A zawleczka z trzpeniem tak:

13_39.jpg

 

14.Odkręcamy kluczem 13cie nakrętkę na drugim końcu tego długiego elementu i wracamy na pierwszy koniec. Tak to wygląda po wyjęciu:

14_43.jpg

 

15. Wysuwamy trzpień (FOT 2 z pkt 13), delikatnie go wyjmujemy, odczepiając od niego kabel.

 

Wszystkie elementy mamy wyjęte, możemy wymieniać gumki i oddać do ślusarza wybierak.

 

El. nr 6: NOWY i stary:

15_39.jpg

 

El. nr 13 NOWY i stary oraz blaszka i trzpień.

16_33.jpg

 

Całość:

 

17_28.jpg

18_0_13.jpg

 

Smarowanie grafitowym smarem:

-przegub kulisty

-ośki wybieraka - nie ma tam gum - to jest tworzywo

-ten element aluminiowy - przy skrzyni i przy mocowaniu jest guma

 

Autor: KotSylwester

Źródło: http://www.bmw-sport.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania