Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

Skrzynie biegów koncernu GM są produkowane pod kątem dopasowania do silników. Z racji rozbicia wszystkich modeli silników na tzw. BIGBLOCKI i SMALLBLOCKI , tak też bedziemy traktować skrzynie biegów. Mamy 2 główne typy skrzyń: do dużych i do małych bloków.

Wśród skrzyn do dużych bloków, oprócz skrzyń FWD (front wheel drive czyli przednionapędowych) mamy też skrzynie RWD (rear wheel drive czyli tylnonapędoowe). Przedstawicielami tego ostatniego typu aut jest np. Omega, Senator, lub stareńkie Monzy, Manty, Commodore, Rekordy.

 

Skrzynie FWD są "uniwersalne" czyli dana skrzynia może być łączona z wieloma modelami silników.

OZNACZENIA SKRZYŃ BIEGÓW

Przykład: F16WR374

F - front... skrzynia FWD czyli przednionapędowa, R - rear, skrzynia tylnonapędowa , AF - skrzynia automatyczna przednionapędowa, AR - skrzynia automatyczna tylnonapędowa

 

16 - tu GM zastosował pewnego rodzaju podpowiedź, ponieważ to oznaczenie wskazuje nam na wytrzymałość mechaniczną skrzyni i należy je interpretować w ten sposób, że dodajemy na końcu "0" czyli zero i w efekcie otrzytmujemy moment obrotowy silnika, jaki skrzynia bezpiecznie dla siebie może przenosić podczas eksploatacji. W naszym podanym wypadku: 160 czyli 160Nm. Im oznaczenie wyższe, tym skrzynia wytrzymalsza, np. F-20 przeniesie 200Nm a F-35 przeniesie 350Nm.

 

WR - to wskazanie z jaką skrzynią mamy do czynienia jeśli chodzi o długość biegów. GM produkuje 2 typy: długie (WR) i krótkie (CR). Różnice są takie, że na skrzyni długiej będziemy osiągać większą prędkość maksymalną, niższe zużycie paliwa, gorsze przyspieszenie. Na skrzyniach krótkich spali więcej, nie pojedzie tak szybko jak na skrzyniach długich, ale będzie mieć zdecydowanie lepsze przyspieszenie. Porównując skrzynię długą z krótką: np. na skrzyni długiej, na II biegu przy jakiejś prędkości obrotowej silnika powiedzmy 3000obr/min bedziemy mieli prędkość 50km/h, a na skrzyni krótkiej np. 45km/h.

 

374 - wskazanie przełożenia przekładni głównej, w tym wypadku wynosi ono 3,74.

Poniżej podział skrzyń na bigblockowe i smallblockowe:

Do małego bloku:

- F-10

 

- F-12

 

- F-13

 

- AF-14

 

- F-15 (stosowana również w nieco zmienionej wersji z dieslem x17dtl)

Do dużego bloku:

 

 

- F-16

 

- F-17

 

- AF-17

 

- F-18

 

- F-20

 

- AF-20

 

- AF-22

 

- F-23

 

- AF-23

 

- F-25

 

- F-28

 

- AF-30

 

- F-40

 

- AF-40

Przy podziale skrzyń pominąłem wersję skrzyni (krótka lub długa) ponieważ podział ten dotyczy tylko długości biegów.

 

Wspomnieć należy o ważnej rzeczy: skrzynie do dużego i do małego bloku różnią się "osprzętem" w postaci np. przegubów (zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych) i półosi, więc nie sa się dowolnie żonglować skrzyniami.

Wykaz ogólny skrzyń biegów zawierający dane techniczne (przełożenia itp):

Małe bloki - manualne FWD

Duże bloki - manualne FWD

Skrzynie automatyczne FWD

Manualne RWD

Automatyczne RWD

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.samnaprawiam.com/topic/214-kompendium-wiedzy-o-skrzyniach-bieg%C3%B3w-opla/
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania