Skocz do zawartości

[silnik benzyna/diesel] SWAP w Oplu - kompendium wiedzy


Rekomendowane odpowiedzi

GM w swoich samochodach stosuje 2 typy silników. To taki najgrubszy podział, i został on zrobiony z uwagi na elementy współpracujące z silnikiem (np. skrzynie biegów czy osprzęt silnika). Te dwa typy to BIGBLOCKI i SMALLBLOCKI, czyli silniki produkowane na dużym i na małym bloku.

Odniosę się ogólnie do tych typów, ponieważ diesle też są budowane z zachowaniem tej "linii".

Napisze więc, jakie silniki są silnikami na małym bloku, czyli smallblockami:

- 1,0

- 1,2

- 1,3 diesel

- 1,4

- 1,6 (za wyjątkiem 1,6sh montowanego w Asconie i Kadecie)

- 1,8 (tylko x18xe1)

Powyższy wykaz dotyczy zarówno silników 8 zaworowych jak i 16 zaworowych, a więc nie pisałem i nie powielałem, ponieważ różnica to głowica silnika (w niektórych wypadkach kształt tłoków, lub jakieś drobiazgi). W wypadku diesli oczywistym jest, że wersje wolnossące i doładowane również nie były rozgraniczane tak, jak benzyniaki 8v i 16v.

Silniki budowane na dużym bloku, czyli bigblocki, to:

- 1,6 diesel

- 1,7 diesel

- 1,8 (za wyjątkiem x18xe1)

- 1,9 diesel

- 2,0 diesel

- 2,0

- 2,2

GM również produkuje silniki widlaste, które generalnie są bigblockami, ponieważ bezproblemowo zgrywają się ze skrzyniami przeznaczonymi do silników na dużym bloku.

Silniki widlaste:

- 2,5v6

- 2,6v6

- 3,0v6

- 3,2v6

Jeśli chodzi o skrzynie biegów stosowane przy poszczególnych silnikach, to traktuje o tym odrębny temat FAQ - skrzynie biegów.

Zarówno silniki jak i skrzynie biegów są elementami "uniwersalnymi", czyli dany typ może być stosowany w kilku modelach Opla, więc nie gra roli czy silnik pochodzi z tego czy tamtego modelu.

 

Tyle tytułem wprowadzenia - konkrety.

 

Chcę wymienić silnik. Czy się da?

 

Wszystko się da, niezależnie od przyczyny czy zamierzonego efektu. Każdorazowo należy sobie zadać pytanie, czy chcę to zrobić "po kosztach" czy sadzę się na tuning i wymieniam silnik po to, aby polepszyć osiągi samochodu.

 

Sprawa jest prosta z punktu widzenia technicznego, jeśli chodzi o drugą stronę medalu, to sam musisz podjąć decyzję: wydam pieniądze czy nie.

 

Aby było nieco czytelniejsze, to najczęściej spotykane przykłady podam poniżej.

 

Mam silnik 1,6 8v i chcę 1,6 16v

 

Potrzebujesz silnika do zamontowania - najlepiej kompletnego, może nie posiadać częściowo osprzętu, czyli na przykład rozrusznika, alternatora, pompy wspomagania. Ale musi mieć niestety wiązkę elektryczną oraz ECU (jednostka sterująca pracą silnika czyli popularnie komputer silnika). Wiązki są inne, systemy wtrysków również - nie będzie działać na starej wiązce, a jeśli jest nadzieja na uruchomienie po mocnym kombinowaniu, to z reguły już post factum okazuje się, że lepiej opłacalne byłoby kupienie wiązki i ECU.

 

W kwestii systemów wtrysku: w tych tematach http://forum.opel24.com/wszystkie-silniki-gm-rozpiska-danych-technicznych-vt41812.htm oraz http://forum.opel24.com/wszystkie-silniki-gm-rozpiska-danych-technicznych-vt41813.htm są wyszczególnione systemy sterowania pracą silnika. Zamiana silnika bez zmiany wiązki i ECU wchodzi w grę tylko w wypadku tych samych systemów - z reguły jedynie jakiś czujnik silnika czy też inny drobiazg się różni, ale rzadko.

 

Wracając do tematu: 1,6 8v i 1,6 16v to silniki na małym bloku, wykorzystują te same typy skrzyń biegów, więc taka wymiana nie nastręcza problemów.

 

Mam silnik 1,6 i chcę wymienić na mocniejszy 2,0

 

Bezproblemowo się da, nawet w malutkiej Corsie. To tylko kwestia finansów.

Na czym będzie polegał główny problem? Na konieczności wymiany wielu innych podzespołów samochodu, jeśli chodzi o układ jezdny i napędowy.

Po kolei, aby było czytelne:

1,6 to smallblock, 2,0 to bigblock. Wykorzystują inne typy skrzyń biegów. Z kolei skrzynie bigblokowe i smalblokowe korzystają z innych przegubów i innych półosi. Z kolei inne przeguby to konieczność wymiany piast kół lub całych kolumn McPhersona. I błędne koło się zamyka. Oczywiście nierozważnym byłoby pozostawienie seryjnych hamulców i zawieszenia.

Dlaczego?

Silnik bigblokowy jest cięższy od smalblokowego o ok. 25kg. Do tego należy doliczyć większy ciężar skrzyni do dużego bloka - ok. 10-15kg. Razem masa wzrasta o ok. 40kg. Seryjne zawieszenie z silnika 1,6 "usiądzie" pod ciężarem nowego napędu i na nierównościach może "dobijać" - logicznym jest, że aby zapobiec niszczeniu auta, wymagana jest wymiana sprężyn na twardsze (nie znaczy wyższe) i amortyzatorów na te o zwiększonej sile tłumienia. Logicznym jest również fakt, że auto będzie szybciej przyspieszało i szybciej jechało, więc i musi się skuteczniej zatrzymywać - tu wita nas układ hamulcowy, który w wypadku serii 1,6 ani nie jest obliczony do wyhamowywania auta ze sporo wyższej prędkości, ani też nie jest w stanie przyjąć większego obciążenia termicznego przy hamowaniu większej masy z większej prędkości. Logika też mówi, że skoro mocniejszy silnik, to i sprzęgło musiałoby być w stanie przenieść większą moc i wyższy moment obrotowy i tak rachunki rosną.

Podsumowując:

Swap ze smallblocka na bigblocka to wymiana:

- silnik z kompletnym osprzętem, wiązka, ECU, łapami

- skrzynia biegów

- sprzęgło

- półosie napędowe z przegubami

- przednie zawieszenie

- przednie hamulce

- przednie piasty lub całe kolumny zawieszenia

Rachunek rośnie bardzo szybko.

 

Zasada ogólna, którą można na podstawie moich dywagacji wysnuć jest taka, że swapy silnika w obrębie mały blok => mały blok oraz duży blok => duży blok, to sprawy najtańsze, ponieważ rozbijają się tylko o silnik. Wyjście poza ścieżkę bloków pociąga za sobą koszty dodatkowe i tu właściciel musi oszacować sam, czy go stać, czy nie.

 

Jeśli coś robić, to albo to robić porządnie (czyli skoro mocniejszy silnik to i reszta gratów również w tym wliczając hamulce) albo nie robić tego wcale.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
Partnerem serwisu: Karty Plastikowe && Karty Plastikowe
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z forum akceptujesz Warunki użytkowania forum Warunki użytkowania.