ArKos Opublikowano 21 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2011 Witajcie. Zapraszam do lektury moich podbojów z lusterkami. Moje leno niestety fabrycznie nie zostało wyposażone w podgrzewane lusterka więc postanowiłem sobie z tym fantem poradzić samodzielnie. Opis jest zrobiony na bazie lusterek od Suzuki baleno, ale spokojnie można zaadoptować ten sposób do wszystkich samochodów bez instalacji z podgrzewaczami lusterek bocznych. Oczywiście od razu mówię że przy tym jest dość sporo pracy i załatwiania odpowiednich rzeczy, ale efekt jest tego wart, bo chyba nie muszę nikomu tłumaczyć jakim dobrodziejstwem są podgrzewane lustra choćby w deszczowe dni a o zimie już nie wspominając. Zacząć należy od zakupu śmiesznie tanich mat do podgrzewania lusterek, ja swoje zakupiłem na allegro: http://moto.allegro.pl/item590137551_po ... gb10s.html a wyglądają tak: http://photos04.allegroimg.pl/photos/oryginal/590/13/75/590137551 Maty tego typu są samoprzylepne więc przykleja się je do wewnętrznej strony szkła lusterka. Niestety próba wyjęcia oryginalnych szkiełek zawsze kończy się ich połamaniem więc należy się zaopatrzyć w zapas. Niestety oryginalne lustro to najlepsze lustro jakie może być w standardowej ramce lusterka i nie dostaniemy (chyba że w ASO) idealnie dociętych szkiełek, więc trzeba sobie poradzić inaczej. np kupując lustro tu: http://moto.allegro.pl/item576987200_su ... _nowe.html Skoro mamy już zamiennik lustra (koniecznie a sferyczne) i oprawkę bez oryginalnego szkiełka które wcześniej nam popękało przy próbie wyjęcia, przystępujemy do montażu całości. Jak wcześniej wspomniałem najpierw wklejamy matę do tylnej części szkła lusterka, a następnie należy je jakoś wstawić w oprawkę, która ma zaczepy do mocowania do mechanizmu ustawiania. Wyjmujemy szkiełko tylko w ten sposób: A oprawkę do zamiennika musimy poobcinać z brzegów żeby nakleić zamiennik szkiełka do oprawki. Plastik oprawki, a raczej to co z niego zostało naklejamy za pomocą taśmy dwustronnej do szkła z naklejona matą, uprzednio wycinając miejsca na konektorki z kablami do zasilania. Oczywiście nie należy zapomnieć o podgrzaniu wszystkiego gorącym powietrzem z suszarki do włosów, wtedy będziemy mieli pewność że klej z taśmy naprawdę mocno złapie. I naprawdę bez obaw, ja przejeździłem z tym już całą zimę i dosłownie nic się nie odkleiło. Trzyma że hej!! U mnie wygląda to tak: Jak już uporamy się z oprawką i szkiełkiem przystępujemy do dalszej części naszej pracy. Teraz należy wypić sobie ze 2 piwka żeby miec cierpliwość i zdemontować całe lusterko boczne z drzwi. żeby tego dokonać trzeba zdjąć trójkąciki plastikowe od wewnętrznej strony drzwi (trzymaja się na zatrzaskach) i odkręcić 3 śruby które trzymają lusterko. Odpinamy kostkę z kabelkami i mamy lusterko w łapie: Teraz należy pozbyć się gumowej uszczelki która przeszkadzać będzie w przeprowadzeniu niezbędnego okablowania: I teraz najtrudniejsza czynność. Trzeba przewlec kable... Więc kolejne 2 piwka i do boju Żeby poszło gładko, należy obficie nalać w rurkę w której są kabelki od regulacji smarowidło WD-40. Wszystko po to, aby przewlekany kabel miał poślizg. Inaczej będziemy się mordować pół dnia zanim coś wyjdzie, i nie próbujcie z żadnymi drutami, linkami itp bo rurka niestety jest zagięta do góry i kabel który musimy poprowadzić nie bedzie miał prostej drogi. Żeby przewlec kabel należy zacząć od wewnętrznej strony lusterka. Najpierw natomiast posmarowane WD-40 kabelki od regulacji ciągniemy tak aby maksymalnie wylazły wewnątrz obudowy lusterka czyli na tyle daleko aby kostka przyłączeniowa zatrzymała się na drugim końcu rurki. Wkładamy nasz kabelek do rurki ile wlezie i ciągniemy za kostkę równocześnie wpychając nasz nowy kabelek do rurki. Potem znów wyciągamy kabelki od regulacji ile sie da do wewnątrz lusterka PRZYTRZYMUJĄC NASZ NOWY KABEL W TEJ POZYCJI W KTÓREJ OSTATNIO GO WEPCHNĘLIŚMY.Inaczej wylezie nam to z powrotem i tak do usraneej śmierci będzie się można z tym pałować. Manewr powtarzamy kilkanaście razy aż do momentu w którym zobaczymy przewleczony kabel na drugim końcu rurki: UUUUUFFFFF.... teraz należy wszystko złożyć do kupy czyli zakładamy lusterko na drzwi, podłaczamy konektorki do maty: wkładamy oprawkę ze szkiełkiem na mechanizm regulacji i zastanawiamy sie co dalej Ano trzeba teraz jakoś to podłączyć. I tu stajemy przed perspektywą ciągania kolejnych kabli przez gumowy peszelek łączący drzwi z kabiną w którym biegną kable od sterowania szybami, centralnego zamka, i głośników. Ale jak to suzuki już stworzyło okazuje sie że jest gotowa instalacja pod podgrzewacze!! Otóż jak sobie odepniecie kostkę od lusterka zobaczycie że gniazdo od strony drzwi ma 5 kabli, a wtyczka lusterka ma wyprowadzone tylko 3 do sterowania szkiełkiem. I tu można sobie powiedzieć "URATOWANIIIII!!" hehe, bowiem pozostałe kable sa już poprowadzone do kabiny i spokojnie można sobie z nich skorzystać. Są to kabelki koloru różowego i jasnobrązowego: Tak więc podpinamy się do tych kabli. Ja zrobiłem to tak że w wolne miejsca wtyczki włożyłem po prostu obrane z izolacji kabelki od maty i potem wtyczkę włożyłem do gniazda Ale teraz pytanie. Gdzie te kable lecą i gdzie je można znaleźć w kabinie?? Otóż jak to robiłem było już ciemnawo i fotki nie wyszły więc w najbliższym czasie uzupełnię opis jak znaleźć nasze szczęśliwe kabelki pod konsolą. Teraz zajmijmy się tematem włączania tych mat. Otóż w leno w wersji poliftowej zaraz obok włączników halogenów i przeciwmgielnego tylnego, znajduje się zaślepka na której miejscu powinien znajdować się najprawdopodobniej włącznik od podgrzewania lusterek. nawet jest tam kostka do tego włącznika. No ale włącznika brak, a jego znalezienie poza ASO graniczy z cudem, więc pozostaje nam podłączenie sie do instalacji podgrzewania tylnej szyby. I tu sprawa się upraszcza, bo wystarczy tylko dostać sie do włącznika podgrzewania tylnej szyby, wziąć multimetr do łapy i sprawdzić w którym kabelku płynie prąd po wciśnięciu włącznika. Podłączamy w to samo miejsce kabelki od mat i gitara No ale jeszcze jedna sprawa. Może niezbyt potrzebna ale jak to na profesjonalne wykonanie takich prac przystało, postanowiłem jeszcze do instalacji dodać kontrolkę która będzie mi przypominać że jak włączę ogrzewanie szyby to włączę tym samym maty w lusterkach. Tylko gdzie ja dać zapytacie?? A no do głowy przyszedł mi pomysł z opla vectry II gdzie sygnalizacja podgrzewania lusterek jest wykonana za pomocą diody na paneliku do regulacji lusterek. I tam tez spoczywa moja nowa kontrolka. A jak ją tak włożyłem?? Już Wam wszystko pokazuję. Najpierw sterownik od regulacji lusterek musimy rozebrać i tu uwaga. Ścianki tego zrobione są z bardzo cienkiego plastiku więc zachować ostrożność przy rozbieraniu zeby nie uszkodzić !! łatwo to połamać Bo oczywiście wszystkie części obudowy sterownika sa na zatrzaski. ale jak się z tym uporamy to należy wziąć małą wiertareczką i wiertełko fi3mm i wiercimy otworki pod diodę jak na załączonych fotkach: Otworek oczywiście wiercimy tak aby był na przestrzał przez całą obudowę sterownika, aby można było przełożyc kabel od jego tylnej strony. Teraz wklejamy diodę: Ale żeby wyglądało to jak najbadziej fabrycznie diodę należy zeszlifować np na wykładzinie w pokoju : Oczywiście kontrolka będzie podpięta pod instalację 12V więc niezbedny jest oporniczek który lutujemy do dłuższej nóżki diody która jest "+": sprawdzamy czy działa i jeśli jest ok to przylutowujemy kabelki i wszystko izilujemy koszulkami termokurczliwymi : Teraz to już tylko pozostaje nam podłączenie kontrolki do instalacji podgrzewania tylnej szyby i mat lusterek i włożyć sterownik na swoje miejsce. Od tej chwili nasze leno jest bogatsze o opcję za którą z pewnością trzeba by było słono zapłacić u dealera Istnieje jeszcze jeden sposób na włączanie ogrzewania lusterek, otóż wypatrzyłem że włącznik w lianie będzie pasował do leno, tylko weź tu znajdź taki Ja niestety takiego włącznika nie znalazłem więc musiałem podpiąć się pod włącznik ogrzewania tylnej szyby który zapewne każdy ma w swoim aucie. Na początek należy zdemontować całkowicie schowek bo będziemy potrzebowali miejsce żeby wydostać kable i wygodnie sobie wszystko podłączyć na wierzchu a nie gimnastykując się gdzieś pod deską... Następnie należy tylko lekko wyszarpać ramkę z nawiewami żeby wydostać kostkę. I tu pojawił się problem, ponieważ włącznik jest strasznie ciasno zatrzaśnięty, więc najlepiej najpierw wypchnąć zegarek który bardzo łatwo wychodzi, i następnie pomagając sobie przez otwór zegarka wyjmujemy włącznik awaryjnych, zegarek wcześniej, oraz włącznik podgrzewania szyby: Wyjmujemy to wszystko ponieważ włączniki i zegarek jest na jednej wspólnej wiązce kabli i nie udałoby nam się ich wyjąć na zewnątrz pod schowkiem po to aby podłączyć zasilanie mat: U mnie wtyczka podgrzewania szyby jest zielona i to do niej się podłączamy. Na następnym zdjęciu zaznaczyłem gdzie jest napięcie 12V po włączeniu włącznika: Teraz podpinamy się do tych kabelków i mamy zasilanie naszych mat. Pozostaje jeszcze tak samo podłączyć kontrolkę na paneliku od ustawiania lusterek i gitara Brak tu jakiegoś podsumowania więc tak: -Mata za 6zł sztuka -lustro za 15zł sztuka -taśma klejąca dwustronna TESCO 3 zł za 5 rolek, zużyta jedna rolka -dioda i rezystor jakieś 40 gr -Koszty wysyłki jakieś 20 zł kabelków nie liczę bo miałem Myślę że za takie pieniądze można się skusić, jak coś to oczywiście służę pomocą . Życzę miłego czytania i rozważań czy czasem nie zrobić tego u siebie:) Autor: Michał Wojciechowski ze Świdnicy znany jako "Banan"   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi