Skocz do zawartości

Modyfikacja przełącznika świateł Vectra A


ArKos
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Modyfikacja przełącznika świateł w samochodzie marki Opel model Vectra A „CD Diamond”.

 

Tematem popularnym jest optyczny tuning samochodów, w tym deski rozdzielczej lub inaczej zwanej deski z zegarami. Najczęściej polega to na wymianie oryginalnych żarówek na diody o odpowiednio dobranym przez użytkownika kolorze.

W przypadku Opla Vectry A po takiej wymianie przestaje działać regulacja natężenia oświetlenia zegarów. Dokonanie zmiany nie jest trudne co dokumentuję poniżej. Po wymontowaniu przełącznika świateł i rozebraniu go zobaczymy to co na poniższym zdjęciu:

 

cc1.png

 

Celowo zaznaczyłem kulki gdyż przy rozbieraniu trzeba obowiązkowo trzymać oś przełącznika w pozycji wyłączone oświetlenie kabiny, gdyż możemy pożegnać się z dwoma kulkami. Sprężyna jest tak mocna, że kulki wystrzelą na kilkanaście metrów. Osobiście straciłem przy ponownym składaniu dwie a ponowne umiejscowienie podobnych zajęło mi prawie godzinę. Kulki mają średnicę 4 mm.

Sercem regulacji natężenia oświetlenia jest płytka ceramiczna z napyloną ścieżką rezystancyjną o całkowitej rezystancji 20 omów (napisy mazakiem to własna twórczość) co przedstawia poniższe zdjęcie:

 

cc2.png

 

Zasadę działania przedstawia poniższe zdjęcie:

 

cc3.png

 

Modernizacji dokonałem wymieniając oryginalną płytkę na wykonaną we własnym zakresie. Do tego celu użyłem laminatu i rezystorów 56 om w technologii smd. Krawędzie laminatu trzeba zeszlifować (na ostatnim zdjęciu w prawym przełączniku na odwróconej płytce widoczne są miejsca zeszlifowania laminatu), gdyż laminat jest prawie dwukrotnie grubszy niż oryginalna płytka i nie wejdzie w rowki. Pierwotnie wykonana płytka wyglądała następująco:

 

cc4.png

 

Po zmontowaniu przełącznika okazało się, że założenia teoretyczne mijają się z praktyką, gdyż ślizgacz nie dochodzi do skrajnych położeń (wyraźny ślad pracy ślizgacza na laminacie) i w efekcie otrzymałem regulację w zakresie 56 - 500 omów zamiast od 0 do 616 om co ilustruje poniższe zdjęcie:

 

cc5.png

 

Skrajne rezystory usunąłem a ten po lewej zastąpiłem zworką w postaci drucika. W efekcie uzyskałem regulacje od 0 do 500 omów. Przerwy między paskami miedzi muszą być minimalne aby ślizgacz miał cały czas kontakt z miedzią. W przypadku mojej płytki, licząc od lewej strony, pomiędzy 9 a 10 paskiem miedzi, przerwa wyszła na tyle duża, że ślizgacz traci kontakt i oświetlenie deski gaśnie w tym położeniu. Działanie regulacji po modernizacji przedstawiają poniższe zdjęcia choć w realu wygląda to lepiej:

 maksymalna jasność

 

cc6.png

 

minimalna jasność

 

cc7.png

 

W osobistej ocenie uważam, że w momencie jazdy autostradą przy minimalnym oświetleniu deska jest za jasna i gdybym wykonywał taką regulację ponownie to zastosowałbym rezystory 62 lub nawet 68 om.

Przy okazji rozebranego wyłącznika dokonałem wymiany żarówki podświetlenia przełącznika na diodę a uzyskany efekt ilustruje poniższe zdjęcie:

 

cc8.png

 

W osobistej praktyce spotkałem się z dwoma rodzajami przełączników. Ten opisany (na zdjęciu po prawej stronie) jest łatwiejszy gdyż mamy do czynienia z wsuwaną płytką. W drugim przypadku (ten po lewej), mamy do czynienia z grubą porcelaną z nawiniętym drutem rezystancyjnym ale zasada działania jest identyczna (nr na obudowie GM 90 213 283 oraz 90 381 877). Pozostaje tylko problem demontażu oraz mocowania laminatu lub w inny sposobów wykonania regulacji:

 

cc9.png

 

W przełączniku po prawej stronie widać rezystor 680 om zamontowanej diody w miejsce żarówki. Pierwszy (od lewej) punkt lutowniczy żarówki to minus (widoczny), a drugi (środkowy) to plus (niewidoczny ale widoczny na przełączniku po lewej stronie z żarówką).

I to by było wszystko w tym temacie.

 

 

HenioGd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...