Skocz do zawartości

Sprawdzenie i wymiana termostatu - Astra G


ArKos
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Instrukcja jak w domowy sposób sprawdzić działanie termostatu oraz wymiana termostatu.

Termostat stabilizuje temperaturę silnika na odpowiednim poziomie i jeśli jest za niska wzrasta nam zużycie paliwa a jeśli za wysoka może doprowadzić do rozerwania węży lub zbiorniczka wyrównawczego. Test należy rozpocząć od obserwacji podczas normalniej eksploatacji szczególnie to odczuwamy w okresie zimowym gdy nasz samochód ma problem zagrzać miejsce w którym siedzimy i wskaźnik temperatury bardzo powoli się popodnosi do odpowiedniej temperatury to jest około 80 stopni, jest to uszkodzenie termostatu w taki sposób że się otwarł i nie potrafi sam zamknąć, a jeśli zaobserwujemy że nasz wskaźnik szaleje zbyt często w okolicach czerwonego pola można przypuszczać że termostat nie potrafi się otworzyć i płyn nie jest chłodzony przez cały układ, w celu dokładnej weryfikacji odpalamy silnik gdy jest zimny i obserwujemy wskaźnik jak tylko drgnie ze swojego miejsca

0274b337a67aeb51.jpg

otwieramy maskę i dotykamy górną rurę prowadzącą do chłodnicy

aa.JPG

jak jest letnia to wiadomo termostat jest otwarty jak jest nadal zimna odczekujemy aż wskaźnik pokaże w okolicach 60 stopni znowu ręką sprawdzamy jak się rozgrzewa w/w rura jak objawy są podobne do tych pierwszych to już wiadomo że nasz termostat jest do wymiany, w przypadku jak rura nadal jest zimna czekamy aż silnik osiągnie około 85-90 stopni

cc67ecb8351dfcc0.jpg

rura powinna się robić ciepła czyli termostat się otworzył i jest wszystko ok. jak jest nadal zimna czekamy aż wskaźnik będzie dochodził do czerwonego pola i kolejna kontrola rury jak będzie zimna lub lekko letnie można przypuszczać że termostat nie otwiera się do końca co blokuje przepływ płynu do chłodnicy i termostat też kwalifikuje się do wymiany.

 

Wymianę rozpoczynamy od spuszczenia płynu z chłodnicy oczywiście odczekamy aż silnik ostygnie i w żadnym wypadku nie można odkręcać rur opasek i korka w zbiorniczku wyrównawczym gdy silnik jest gorący można w ten sposób nabawić się niezłych oparzeń. Płyn spuszczamy korkiem na dole chłodnicy

415bd3f99a5a2f68.jpg

który w większości samochodów jest zainstalowany ale są marki w których takich bajerów nie ma i trzeba rozłączyć rurę na dole chłodnicy i spuścić płyn do naczynia.

Jak już płyn jest spuszczony odkręcamy osłonę silnika

2.JPG

lokalizujemy termostat

3.JPG

ściągamy opaski i węże z obudowy termostatu

4.JPG

szczególną uwagę trzeba poświęcić tej cienkiej rurce, króciec jest bardzo delikatny i można go szybko złamać

aefbd6062a369a68.jpg

odkręcamy nasz termostat trzema śrubami i wyjmujemy go z silnika,

P1113297.JPG

Jeśli kupiliśmy cały termostat wraz z obudową

40f2c2a2c90a2223.jpg

instalujemy go na swoje miejsce i przykręcamy

3c8b8868cb1b3c95.jpg

jeśli sam wkład wymieniamy wkład i instalujemy obudowę.

Bardzo ważna uwaga węże jak wkładamy to muszą być na swoich miejscach tak też mają być zainstalowane opaski samozaciskowe unikniemy przecieków między wężem a króćcem

ba0933e15ad1215b.jpg

Jak już mamy wszystko poskręcane wlewamy płyn do odpowiedniego poziomu i uruchamiamy silnik obserwując zbiorniczek ewentualne ubytki uzupełniamy

2b28278d13ab3306.jpg

jak już płyn nie będzie nam schodził zakręcamy korek i dokonujemy obserwacji jak pisałem na początku, silnik powinien pracować aby osiągnął temperaturę włączenia wentylatora wtedy mamy pewność że układ jest cały zapełniony i odpowietrzony, wyłączamy silnik i po ostygnięciu ewentualne braki płynu uzupełniamy i cieszymy się wymienionym termostatem.

 

Pozdrawiam Grzes997

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...