ArKos Opublikowano 16 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2011 Instrukcja jak w domowy sposób sprawdzić działanie termostatu oraz wymiana termostatu. Termostat stabilizuje temperaturę silnika na odpowiednim poziomie i jeśli jest za niska wzrasta nam zużycie paliwa a jeśli za wysoka może doprowadzić do rozerwania węży lub zbiorniczka wyrównawczego. Test należy rozpocząć od obserwacji podczas normalniej eksploatacji szczególnie to odczuwamy w okresie zimowym gdy nasz samochód ma problem zagrzać miejsce w którym siedzimy i wskaźnik temperatury bardzo powoli się popodnosi do odpowiedniej temperatury to jest około 80 stopni, jest to uszkodzenie termostatu w taki sposób że się otwarł i nie potrafi sam zamknąć, a jeśli zaobserwujemy że nasz wskaźnik szaleje zbyt często w okolicach czerwonego pola można przypuszczać że termostat nie potrafi się otworzyć i płyn nie jest chłodzony przez cały układ, w celu dokładnej weryfikacji odpalamy silnik gdy jest zimny i obserwujemy wskaźnik jak tylko drgnie ze swojego miejsca otwieramy maskę i dotykamy górną rurę prowadzącą do chłodnicy jak jest letnia to wiadomo termostat jest otwarty jak jest nadal zimna odczekujemy aż wskaźnik pokaże w okolicach 60 stopni znowu ręką sprawdzamy jak się rozgrzewa w/w rura jak objawy są podobne do tych pierwszych to już wiadomo że nasz termostat jest do wymiany, w przypadku jak rura nadal jest zimna czekamy aż silnik osiągnie około 85-90 stopni rura powinna się robić ciepła czyli termostat się otworzył i jest wszystko ok. jak jest nadal zimna czekamy aż wskaźnik będzie dochodził do czerwonego pola i kolejna kontrola rury jak będzie zimna lub lekko letnie można przypuszczać że termostat nie otwiera się do końca co blokuje przepływ płynu do chłodnicy i termostat też kwalifikuje się do wymiany. Wymianę rozpoczynamy od spuszczenia płynu z chłodnicy oczywiście odczekamy aż silnik ostygnie i w żadnym wypadku nie można odkręcać rur opasek i korka w zbiorniczku wyrównawczym gdy silnik jest gorący można w ten sposób nabawić się niezłych oparzeń. Płyn spuszczamy korkiem na dole chłodnicy który w większości samochodów jest zainstalowany ale są marki w których takich bajerów nie ma i trzeba rozłączyć rurę na dole chłodnicy i spuścić płyn do naczynia. Jak już płyn jest spuszczony odkręcamy osłonę silnika lokalizujemy termostat ściągamy opaski i węże z obudowy termostatu szczególną uwagę trzeba poświęcić tej cienkiej rurce, króciec jest bardzo delikatny i można go szybko złamać odkręcamy nasz termostat trzema śrubami i wyjmujemy go z silnika, Jeśli kupiliśmy cały termostat wraz z obudową instalujemy go na swoje miejsce i przykręcamy jeśli sam wkład wymieniamy wkład i instalujemy obudowę. Bardzo ważna uwaga węże jak wkładamy to muszą być na swoich miejscach tak też mają być zainstalowane opaski samozaciskowe unikniemy przecieków między wężem a króćcem Jak już mamy wszystko poskręcane wlewamy płyn do odpowiedniego poziomu i uruchamiamy silnik obserwując zbiorniczek ewentualne ubytki uzupełniamy jak już płyn nie będzie nam schodził zakręcamy korek i dokonujemy obserwacji jak pisałem na początku, silnik powinien pracować aby osiągnął temperaturę włączenia wentylatora wtedy mamy pewność że układ jest cały zapełniony i odpowietrzony, wyłączamy silnik i po ostygnięciu ewentualne braki płynu uzupełniamy i cieszymy się wymienionym termostatem. Pozdrawiam Grzes997   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/1579-sprawdzenie-i-wymiana-termostatu-astra-g/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi