Skocz do zawartości

[silnik benzyna] Wymiana wałka rozrządu Punto II


ArKos
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów Fiat Punto 1.2 8V

 

Należy zarezerwować z ... 5h czasu.

 

Części:

Wałek rozrządu

Silikon wysokotemperaturowy

Simmering i oring wałka rozrządu

01_18.jpg

Uszczelka pokrywy zaworów

02_17.jpg

Pasek rozrządu

03_18.jpg

 

Jak mamy już solidny przebieg - powyżej 60-70kkm od ostatniej wymiany zalecam wymianę pompy wody oraz rolki napinacza.

Najpierw demontaż rozrządu jak tutaj -> http://fiatpunto.com.pl/topic3610.html

Odkręcamy pokrywę zaworów, wspornik cewek (3 śrubki i 2 nakrętki), czujniki itp., warto odpiąć 1 kabelek zasilania cewek, żeby kabelek nam nie przeszkadzał....

Pi*oko coś takiego zobaczymy:

04_17.jpg

 

Wkładamy coś... mocny śrubokręt, czy pręt... w otwór w kole pasowym wałka rozrządu, aby zablokować i odkręcamy nakrętkę trzymająca koło pasowe wałka rozrządu.

odkręcamy spokojnie śruby trzymające łożyska wałka rozrządu, 180* jedna, potem 180* druga i tak po kolei.... powtarzamy czynności aż odkręcimy.

Wyciągamy przewód olejowy, UWAGA, żeby go nie powyginać... rozruszać, rozruszać spokojnie i sam wyjdzie:

05_17.jpg

 

Zdejmujemy górę łożysk, i wałek jest nasz:

06_17.jpg

07_16.jpg

08_16.jpg

 

Wkładamy nowy wałek, kładziemy łożyska, przewód olejowy, i dokręcamy powoli, każdą śrubę o 180* i tak po kolei... aż do oporu.

Zakładamy koło pasowe, przykręcamy, i zabieramy się za mierzenie luzów -> Potrzebny szczelinomierz z listkami co 0,05mm.

Ustawiamy krzywkę na górze i wkładamy listek ostatni który wejdzie - to jest nasz luz. Kręcimy wałkiem aby następną krzywkę ustawić ku górze i to samo...

Robimy to na ZIMNYM silniku!

Dla wałka seryjnego 1.2 8V 60KM: Wydechowe: 0,4 do 0,5mm, Ssące: od 0,2 do 0,3mm

Dla wałka z PI 75 (866) W: 0,35 - 0,45, S: 0,30 - 0,40

Zapisujemy pomiary, tam gdzie luz wychodzi poza widełki, wyciągamy płytki...

Demontujemy wałek, palcem trzymamy szklankę zaworową, podważamy płytkę najpierw z jednej, potem z drugiej strony i wyjdzie - od spodu mamy napisaną grubość płytki. Jak nie mamy dokładnej suwmiarki (Dokładność minimum 0,05mm) to powiedzmy, że możemy się zasugerować napisem....

09_12.jpg

 

Można pokombinować przekładając płytki by jak najmniej ich kupić, tam gdzie były 2 złe luzy, to można zrobić 1 dobry przekładając płytki.

 

UWAGA!!!

Ci, którzy chcą wykorzystać ten manual TYLKO do regulacji luzów, to jednak radzę udać się do ASO, nie wyobrażam sobie wyciągania płytek domowymi sposobami, bez wyciągnięcia wałka... Uparci dadzą rade, ale sie namęczą.... płytki są przyklejone na olej do szklanki, same są dość grube i głęboko w niej siedzą.... fuj, ciężko by było....

 

Jak już sprawdziliśmy jakie mamy płytki złe i nie da się już nic wykombinować z przekładką, to trzeba udać się do sklepu, lub ASO po odpowiednią płytkę....

 

Jak wyliczyć płytkę jaką trzeba kupić...?

(Grubość starej płytki + zmierzony luz) - luz wymagany = Właściwa grubość płytki.

Nowe płytki smarujemy olejem, starannie wkładamy do szklanki, zmieniamy oring na wsporniku cewek (uwaga, żeby się przy zakładaniu nie po skręcał bo szybciej puści.

Zakładamy na wałek simmering, stroną z wyżłobieniem do środka głowicy, przykręcamy wałek, złącze przewód olejowy - głowica dobijamy delikatnie młotkiem tak jak było, śruby trzymające łożyska dokręcamy z momentem myślę 25Nm będzie OK, dla pewności jeszcze raz mierzymy luzy, wkładamy nową uszczelkę pokrywy w pokrywę, wyciskamy na uszczelkę pasek silikonu o średnicy ok. 1mm, czyścimy powierzchnię stylu uszczelki z głowicą, przykręcamy pokrywę, aż stopki dotkną głowicy, dociągamy śruby pokrywy z momentem 15Nm i składamy rozrząd jak w manualu linkowanym na początku tego manuala.

Przed położeniem pokrywy:

10_38.jpg

 

Wałek seria PII 1.2 8V 60KM V.s Wałek 866 z PI 75:

11_33.jpg

 

Po przykręceniu pokrywy:

12_33.jpg

 

No i przez najbliższe 2kkm kontrolujemy czy nie cieknie z simmeringu, oringu itp.

Jak wyhamuję, to wrzucę wykres co dał wałek 866 w PII 1.2 8V 60KM

Z odczuć: dół gorszy, góra powyżej 3500 rpm lepsza, żwawiej przyspiesza powyżej 130km/h, 160km/h bez większych problemów.

 

Autor: ipIV

Źródło: http://fiatpunto.com.pl

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.