Skocz do zawartości

[podwozie] Wymiana przednich wahaczy Punto II


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Będzie potrzebny kanał - nie wyobrażam sobie robienia tego bez kanału - w szczególności montowania drążka stabilizatora, najlepiej, żeby razem z tym wymienić amory - dużo łatwiej będzie się zakładać drążek stabilizatora.

 

 

 

Narzędzia:

 

* Klucze oczkowe: 1x 18, 1x17, 1x 13

* Klucze nasadowe: 18, 17, 13 + grzechotka

* Ewentualnie klucz dynamometryczny ze skalą minimum 35-110Nm

 

 

 

Inne narzędzia:

 

* Młotek 0,5kg

* Młotek 1kg

* Łyżka do wywarzania opon

* 2 stalowe rurki ~0,5m, takie żeby do środka dało się łyżkę wsadzić

* Przecinak

* Podnośnik hydrauliczny

* Kobyłka x2

* Podnośnik kanałowy - do podtrzymania auta w razie jakby kobyłki jakimś cudem opadły

* Smar łożyskowy/miedziowy/jakikolwiek.... dużo smaru...

* Kolegę do pomocy

 

 

 

Części:

 

* 2 nowe wahacze przednie

* Śrubki - nie wiem jakie to są M-cośtam długość gwintu ~2cm, główka 13, najmocniejsze jakie są. Najlepiej, żeby były zakończone takim rozszerzeniem a'la podkładka.

 

 

 

Krok 1:

 

Wjeżdżamy na kanał.

 

 

Krok 2:

 

02_10.jpg

 

Podnosimy auto, podstawiamy kobyłki i lekko wspieramy podnośnikiem, w razie jakby coś sie stało z kobyłkami.

 

Na fotce podnośnik - chciałem podnieść tylko jedną stronę auta, ale zbyt stabilnie to nie wyglądało, więc potem go przestawiłem na środek.

 

Potem podstawiamy kobyłki, upuszczamy podnośnik i podnosimy go jeszcze raz, ale tylko lekko podpieramy auto.

 

 

 

Krok 3:

 

03_11.jpg

 

Zdejmujemy koła przednie.

 

 

 

Krok 4:

 

04_10.jpg

 

Odkręcamy nasadową 13 od wahaczy i ramy pomocniczej cały drążek stabilizatora, śruby będą mocno zapieczone i te w wahaczach po prostu mi się ukręciły przy odkręcaniu:

 

05_10.jpg

 

Po czym przesuwamy drążek do tyłu, żeby nie przeszkadzał i niech sobie wisi na wydechu .

 

 

 

Krok 5:

 

06_10.jpg

 

Odkręcamy nakrętkę śruby mocującej sworzeń kulowy do zwrotnicy koła, oraz luzujemy przednie mocowanie wahacza do ramy pomocniczej (śruba 18, nakrętka 17) i luzujemy tylną śrubę mocującą wahacz do ramy pomocniczej (śruba 18)

 

Potem rozruszamy śrubę i wybijamy ją młotkiem.

 

 

 

Krok 6:

 

07_9.jpg

 

Kilka razy, porządnie za pomocą przecinaka i młotka 1kg rąbiemy szczelinę przy sworzniu, aby ją trochę rozszerzyć.

 

 

 

Krok 7:

 

08_9.jpg

 

Wychodzimy z kanału, przekładamy łyżkę przez największą dziurę w wahaczu, przedłużamy rurką i kolanem mocno odginamy wahacz w dół, za pomocą drugiej rurki i młotka rąbiemy w wahacz z góry (1) i potem do od spodu młotkiem wbijamy (2) , następnie powtarzamy te czynności aż sworzeń wyjdzie ze zwrotnicy.

 

 

 

Krok 8:

 

Wykręcamy nakrętkę z śruby przedniego mocowania wahacza, odkręcamy tylną śrubę całkowicie i wybijamy śrubę przedniego mocowania, powinno wszystko ładnie wyjść, następnie wyciągamy wahacz .

 

 

 

Krok 9:

 

Smarujemy smarem w wahaczu elementy styku tylnej tulejki z ramą pomocniczą, aby ładnie tył wszedł na miejsce, smarujemy wszystkie śruby, aby bezproblemowo weszły.

 

 

 

Krok 10:

 

Wsuwamy tylną część wahacza do ramy pomocniczej, następnie śrubokrętem centrujemy otwór w tulejce z otworami śruby i wkręcamy ręką lekko śrubę tylnego mocowania, następnie młotkiem od spodu wbijamy przednią tulejkę do ramy pomocniczej i wsadzamy śrubę.

 

Prosimy kolegę aby pociągnął lekko do siebie tarczę hamulcową ze zwrotnicą (nie za mocno, żeby półosi nie wyszarpał - lekko do siebie o 1-2cm), a my wkładamy (wcześniej nasmarowany) sworzeń do zwrotnicy, bierzemy śrubkę, wkładamy ją z boku i wbijamy od spodu sworzeń jednocześnie drugą ręką wkładając śrubkę - sworzeń będzie dobrze wbity, jak śrubka przejdzie na drugą stronę - nie używamy młotka do wbijania tej śruby! Musi bezproblemowo wejść - to jest znak, ze sworzeń jest dobrze wbity.

 

Dokręcamy śrubę sworznia z momentem 35Nm

 

Dokręcamy tylne mocowanie wahacza z momentem 35Nm

 

Dokręcamy przednie mocowanie wahacza z momentem 110Nm

 

 

 

Krok 11:

 

Wymieniamy drugi wahacz

 

 

 

Krok 12:

 

Przykręcamy stabilizator do jednego wahacza z momentem 35Nm. Z drugiej strony będzie ciężko, jak mamy wsadzony amortyzator.

 

Podkładamy podnośnik pod sworzeń i podnosimy wahacz do góry aż mniej więcej otwory stabilizatora i gwinty w wahaczu będą na taj samej pozycji, trzymamy głową stabilizator, jedną ręką śrubokrętem centrujemy otwór, a do drugiego otworu wkręcamy śrubę (dalej trzymamy śrubokręt w drugiej dziurze, bo jak puścimy to śruba sie krzywo wkręci!) Następnie dociągamy tamtą śrubę i bezproblemowo wkręcamy drugą.

 

Potem środkowe mocowania stabilizatora - do góry trzymamy głową, jedną ręką centrujemy otwór, drugą do drugiej dziury wkładamy śrubę i dociągamy ją - UWAGA należy uważnie obserwować śrubę, żeby prosto się wkręciła!

 

 

 

To wszystko!!!

 

 

 

Dociągamy śruby dynamometrycznym

 

Zakładamy koła, opuszczamy i jedziemy na kontrolę zbieżności - w moim przypadku wszystko było w normie.

 

 

 

Nowy wahacz:

 

09_6.jpg

10_26.jpg

 

Autor: ipIV

 

Źródło: http://fiatpunto.com.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania