Skocz do zawartości

[podwozie] Wymiana tulei gumowych tylnego zawieszenia


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

PRZYPIS REDAKCYJNY

Wiele modeli mających podobną budowę zawieszenia cierpi na te same bolączki. Ponizszy poradnik jeśli chodzi o zasady postępowania tyczy modeli: Vectra A (za wyjątkiem wersji z belką skrętną), Calibra, Omega A/B/B fl, Senator.

 

 

 

Wiele osób ostatnio pyta co się dzieje z ich autami... objawy zazwyczaj są takie:

-wrażenie pływania tyłu auta (szczególnie odczuwalne na zakrętach i mokrej nawierzchni),

-auto jest nadsterowne,

-ścina tylne opony (głównie od środka i często nierównomiernie).

 

Winą w 90% przypadków są zużyte tuleje tylnej belki. W tylnym zawieszeniu to chyba najdelikatniejszy element (tuleje wahaczy tylnych są praktycznie niezniszczalne więc nie ma sensu męczyć się z ich wymianą tym bardziej, że wiąże się to z demontażem całych wahaczy i częściowo opuszczenia belki).

 

TROCHĘ TEORII ORAZ DOŚWIADCZEŃ Z ŻYCIA:

Poniższy rysunek przedstawia połączenia gumowo-metalowe w tylnym zawieszeniu.

 

qqqwq.jpg

 

WAHACZE I ICH TULEJE

Jak już wspomniałem wymiana tulei wahaczy jest pracochłonna (i bez sensu na pierwszy rzut) więc zostawmy ją sobie na sam koniec (jeśli wcześniej nic nie pomoże). Podejrzewam jednak, że nie będą zużyte ale jeśli ktoś chce mieć tę satysfakcję jak ja to czemu nie? Tuleje te montowane są w wahaczach na wcisk dzięki prasie. Sami nie damy rady w imadle - uwierzcie - to ciężka sprawa. Tuleje trzeba wcześniej posmarować olejem lub innym płynem zmniejszającym tarcie np. Ludwikiem (wyciśnie się przy wciskaniu tulei). Dodatkowo warto zeszlifować delikatnie kołnierze po jednej stronie aby ułatwić wejście w wahacz...(rzadko lecz dostępne jako zamienniki) Koszt w ASO to ok. 25zł/szt.

 

STABILIZATOR

Tuleje, łączniki i gumy mocujące stabilizatora można profilaktycznie wymienić...to groszowe sprawy, a wymiana nie stanowi większego problemu...(dostępne jako zamienniki) Koszty to od 2 do 12zł/element

 

TYLNE TULEJE TŁUMIĄCE BELKI

Podobnie jak tuleje wahaczy są mocno wciśnięte i nie powinny być zużyte....(dostępne tylko w ASO) Koszt w ASO to ok 130zł/szt.!!!

 

PODUSZKA BELKI

Rzadko się zdarza aby ten element był zużyty. Najczęściej jego zużycie można tłumaczyć jakąś konkretną kolizją ale wtedy widać także po belce czy do takiego przypadku doszło....(dostępna tylko w ASO) Koszt w ASO 350-400zł!!!

 

PRZEDNIE TULEJE BELKI - SILENTBLOCKI

Jak już pisałem - główna przyczyna stuków, ścinania opon (pominąwszy negatyw związany z obniżonym zawieszeniem), pływania tyłu auta....opiszę ich wymianę. Jest bardzo prosta i jeśli ktoś spędził trochę czasu przy majsterkowaniu, nie zajmie mu to dłużej jak godzinę. Dostępne jako zamienniki jednak polecam jakiejś dobrej marki np. Lemforder- ok 90zł/szt.

 

Tak wyglądają te silentblocki oraz przy okazji tuleje wahaczy...

 

79296104.jpg

 

Tył auta należy podnieść na pewną wysokość (tak aby koła były w powietrzu) oraz podeprzeć tak aby blachy osłaniające silentblocki były łatwo dostępne dla oka i kluczy. Podnosić (i wymieniać tuleje) można najpierw jedną potem drugą stroną lub podnieść cały tył jeśli ktoś ma taką możliwość...

 

16703392.jpg

 

38738259.jpg

 

Następnie odkręcamy osłony silentbloców....

 

93391035.jpg

 

Oczom naszym ukażą się owe tuleje U mnie były tak zużyte, że wulkanizacja gumy puściła stalową wewnętrzną tuleję. Praktycznie ta stalowa tulejka wypadła sama...

 

56682093.jpg

 

91289577.jpg

 

Tuleję można bez problemu wyciągnąć podważając ją szeroki śrubokrętem...

 

56668188.jpg

 

Nową tuleję smarujemy np. Ludwikiem i wkładamy w gniazdo. Następnie pobijamy delikatnie młotkiem po obwodzie tulei aż oprze się na kołnierzu. Później pozostaje nam przykręcić osłonę.

Wskazówka: osłona trzyma się na dwóch krótkich śrubach oraz na jednej przechodzącej przez tuleję. O ile łatwo jest przykręcić te dwie krótkie o tyle tę długą przelotową trzeba trochę ''pocelować'' i wbić delikatnie młotkiem tak aby zaskoczyła w otwór ale nie uszkodziła gwintu. Spokojnie - śruba jest zakończona sporym stożkiem dlatego bez trudu powinna zaskoczyć w otwór. Warto nie dokręcać wcześniej tych dwóch krótkich śrub tak aby osłona była lekko ruchoma.

To chyba tyle. Po tym zabiegu nie trzeba ustawiać geometrii (i tak się nie da w calibrze hehe)....powodzenia.

 

 

Autor: misiules

Źródło: http://calibra-team.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania