Skocz do zawartości

[nadwozie] Biksenon z W211 w calibrze - przeróbka lamp


Rekomendowane odpowiedzi

Od jakiegoś czasu przybierałem się do montażu bixenonu w swojej Calibrze. Co prawda miałem zamontowany xenon HID w oryginalnej soczewce ale wiadomo że to nie to samo :P

Przeglądając forum nie znalazłem konkretnego opisu montażu soczewek bixenonowych więc postanowiłem podzielić swoimi spostrzeżeniami na temat ich montażu.

 

Przeróbki oparłem o chyba najczęściej montowane w Calibrze soczewki z mercedesa W211, przetwornice hermetyczne Hella i żarniki Philipsa D2S o temperaturze barwowej 4300K. Mając skompletowane te części możemy przystąpić do prac.

 

824cdeb29f788e1c.jpg

 

53f30d55e1090ddb.jpg

 

fd87ea017b73f2fd.jpg

 

Dodam tylko że w moim przypadku lampy są jednosoczewkowe i przetwornice postanowiłem umieścić wewnątrz. Dla lamp dwusoczewkowych przetwornica musi być zamontowana na zewnątrz.

Na początek w garażu przy włączonych oryginalnie zamontowanych światłach należy odrysować charakterystyczne linie odcięcia. Ja zrobiłem to na styropianie przyczepionym do drzwi garażu, co widać na poniższym zdjęciu

 

342764538112cf8b.jpg

 

Następnie zdejmujemy zderzak i odkręcamy obie lampy.

 

c9ef90fe0da88b42.jpg

 

Dalszy opis będzie dotyczył tylko jednej lampy, dla drugiej postępowanie jest identyczne.

Zdejmujemy klosz lampy i delikatnie wyjmujemy odbłyśnik. W moim przypadku w lampie był zmontowany juz xenon ale przetwornice były na zewnątrz.

 

1cf9f66d5779e7f2.jpg

 

7f8462152d465273.jpg

 

Nie polecam dotykania odbłyśnika palcami ponieważ zostają na nim odciski a ponad to powłoka łatwo ulega ścieraniu i łatwo można go uszkodzić. Po jego wyjęciu na stole kładziemy kartkę na której umieszczamy wyjęty odbłyśnik i odrysowujemy jego położenie jak na rysunku poniżej.

 

66a4c47fb89e3cd5.jpg

 

39612eda7a739d42.jpg

 

Pod odbłyśnik podkładamy listewkę (tak żeby soczewka nie dotykała stołu) i lekko przykręcamy go ściskiem do stołu zgodnie z narysowana na kartce linią. Podłączamy zasilanie do oryginalnej żarówki i na ścianie odrysowujemy jeszcze raz linie odcięcia.

 

dbdb572bd8b86b8b.jpg

 

310998cb8267ac60.jpg

 

Następnie demontujemy oryginalną soczewkę i bierzemy się za przerabianie soczewki z mercedesa. Mocowania są oczywiście inne więc należy wykonać dodatkowe przejściówki. Z oryginalnego odbłyśnika należy wykręcić górne wkręty i w ich miejsce wkręcić i zakontrować nakrętkami odcinki pręta gwintowanego M4 o długości 45mm.

Soczewka z Merca jest większa od oryginalnej więc najlepiej będzie nieco powiększyć średnice od wewnętrznej strony odbłyśnika. Ja wykonałem to przy pomocy tarczy z papieru ściernego zamontowanej do dremela. Z powiększenia otworu na soczewkę zrezygnowałem bo brzeg odbłyśnika jest pokryty błyszczącą farba i jej usuniecie na pewno nie wyglądało by dobrze.

 

2d9c7a10d2f0fe74.jpg

 

271dd10c85eb9759.jpg

 

Z samej soczewki należy uciąć kształtki umieszczone przy mocowaniu żarówki, ponieważ przeszkadzają późniejszej regulacji lampy.

 

1a7e69df41561c4e.jpg

 

Górne mocowania do soczewek należy wykonać zgodnie z poniższym rysunkiem z blachy o grubości około 1,5mm.

 

558bb0e93000c50f.jpg

 

Trzy dolne otwory należy wywiercić wiertłem o średnicy 4mm, natomiast górny otwór ma średnice 5mm. Dla dwóch soczewek potrzebujemy 4 sztuki takich blaszek. Dolne mocowania są nieco trudniejsze do wykonania, bo wkręty w odbłyśniku są ustawione bliżej odbłyśnika. W tym wypadku mocowania wykonałem z kawałków profilu o przekroju kwadratowym (20 x 20mm) o długości 24mm.

 

dd008667e8bff166.jpg

 

Z odciętego kawałka trzeba zrobić ceownik ucinając jeden bok, tak żeby dwie jego ścianki miały szerokość 15mm.

 

efd3b4b9b49151e1.jpg

 

W tym przypadku trudno podać wymiary bo uchwyty są dość nieregularne. Podczas wytyczania otworów najpierw przykładamy wycięty profil do soczewki i zaznaczamy dwa otwory do jej mocowania. Wyznaczenie otworu do przykręcenia profilu do odbłyśnika wykonujemy po przykręceniu górnych mocowań do soczewki. Wykręcamy wówczas dolne wkręty z odbłyśnika i w ich miejsce wstawiamy ucięty i zaostrzony gwóźdź. Po nałożeniu soczewki na górne mocowania położenie zaostrzonego końca gwoździa pokazuje środek otworu montażowego.

 

db90569084776114.jpg

 

4581bd0ce6949765.jpg

 

bb0f4e7a873b066d.jpg

 

ed64ea0d275f1aaa.jpg

 

Dodatkowo należy pamiętać o konieczności zeszlifowania jednego rogu dolnego „ceownika” w miejscu w którym odbłyśnik jest mocowany do obudowy lampy, w przeciwnym razie nie da się go założyć. Widać to dokładnie na poniższym zdjęciu.

 

1b4cd58da8097db3.jpg

 

831d559b9df01d4c.jpg

 

Cały komplet blaszek do mocowana widać poniżej. Po ich przykręceniu do soczewki montujemy odbłyśnik ponownie do stołu w takim samym położeniu jak poprzednio i nasuwamy na cztery pręty nową soczewkę. Do soczewki należy włożyć żarnik i podłączyć przetwornice. Manipulując jej położeniem na prętach ustawiamy wstępnie zbliżoną linię os ciecia na ścianie jak dla oryginalnej soczewki. Kontrujemy lekko soczewkę nakrętkami i po odkręceniu odbłyśnika od stołu ustawiamy równe odstępy pomiędzy blaszkami a odbłyśnikiem parami na górze i na dole. Po tej czynności odbłyśnik należy jeszcze raz zamontować na stole i sprawdzić położenie linii odcięcia, ewentualne ją skorygować .

 

33d8eb04495517a1.jpg

 

2e2ae55ccd86d63d.jpg

 

0fa43c48e81dd1ab.jpg

 

65816b62a15660c1.jpg

 

dc6364203e9fb582.jpg

 

Po montażu soczewki składamy cała lampę. Do zasilania przetwornicy podłączamy przewód od świateł mijania (brązowy jako masa i żółty jaki +12V). Cewka elektromagnesu otwierającego przesłonę to kolory biały i brązowy.

 

03a05270afb779da.jpg

 

0d6ad5dcd09fe6bd.jpg

 

Zastosowanie soczewek od mercedesa w211 umożliwia szczelne zamknięcie lampy bez konieczności dodatkowego profilowania tylnej klapki. Wszystko mieści się idealnie i nie przeszkadza w elektrycznym poziomowaniu lampy.

 

Po zamocowaniu lampy w aucie sprawdzamy ponownie zgodność linii odcięcia z oryginałem i w razie konieczności korygujemy je za pomocą białych plastikowych śrub umieszczonych z tyłu lampy.

Dodam jeszcze ze czasami moze byc koniecznosc wymiany bezpiecznika od świateł na wyższą wartość. Tak było w moim przypadku, bo bezpiecznik oryginalnie ma wartość 10A a moja przetwornica w momencie zapłonu pobierała 12A

 

Cała operacja wymiany soczewek w moim przypadku trwała jeden dzień. Pracy było sporo ale efekt jest tego wart

Mam nadzieje ze opis który zamieściłem będzie choć w cześci komuś przydatny

 

Pozdrawiam

 

Autor: Nick_22

Źródło: http://calibra-team.pl

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.samnaprawiam.com/topic/1033-nadwozie-biksenon-z-w211-w-calibrze-przer%C3%B3bka-lamp/
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania