ArKos Opublikowano 13 Sierpnia 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Sierpnia 2010 Od jakiegoś czasu przybierałem się do montażu bixenonu w swojej Calibrze. Co prawda miałem zamontowany xenon HID w oryginalnej soczewce ale wiadomo że to nie to samo Przeglądając forum nie znalazłem konkretnego opisu montażu soczewek bixenonowych więc postanowiłem podzielić swoimi spostrzeżeniami na temat ich montażu. Przeróbki oparłem o chyba najczęściej montowane w Calibrze soczewki z mercedesa W211, przetwornice hermetyczne Hella i żarniki Philipsa D2S o temperaturze barwowej 4300K. Mając skompletowane te części możemy przystąpić do prac. Dodam tylko że w moim przypadku lampy są jednosoczewkowe i przetwornice postanowiłem umieścić wewnątrz. Dla lamp dwusoczewkowych przetwornica musi być zamontowana na zewnątrz. Na początek w garażu przy włączonych oryginalnie zamontowanych światłach należy odrysować charakterystyczne linie odcięcia. Ja zrobiłem to na styropianie przyczepionym do drzwi garażu, co widać na poniższym zdjęciu Następnie zdejmujemy zderzak i odkręcamy obie lampy. Dalszy opis będzie dotyczył tylko jednej lampy, dla drugiej postępowanie jest identyczne. Zdejmujemy klosz lampy i delikatnie wyjmujemy odbłyśnik. W moim przypadku w lampie był zmontowany juz xenon ale przetwornice były na zewnątrz. Nie polecam dotykania odbłyśnika palcami ponieważ zostają na nim odciski a ponad to powłoka łatwo ulega ścieraniu i łatwo można go uszkodzić. Po jego wyjęciu na stole kładziemy kartkę na której umieszczamy wyjęty odbłyśnik i odrysowujemy jego położenie jak na rysunku poniżej. Pod odbłyśnik podkładamy listewkę (tak żeby soczewka nie dotykała stołu) i lekko przykręcamy go ściskiem do stołu zgodnie z narysowana na kartce linią. Podłączamy zasilanie do oryginalnej żarówki i na ścianie odrysowujemy jeszcze raz linie odcięcia. Następnie demontujemy oryginalną soczewkę i bierzemy się za przerabianie soczewki z mercedesa. Mocowania są oczywiście inne więc należy wykonać dodatkowe przejściówki. Z oryginalnego odbłyśnika należy wykręcić górne wkręty i w ich miejsce wkręcić i zakontrować nakrętkami odcinki pręta gwintowanego M4 o długości 45mm. Soczewka z Merca jest większa od oryginalnej więc najlepiej będzie nieco powiększyć średnice od wewnętrznej strony odbłyśnika. Ja wykonałem to przy pomocy tarczy z papieru ściernego zamontowanej do dremela. Z powiększenia otworu na soczewkę zrezygnowałem bo brzeg odbłyśnika jest pokryty błyszczącą farba i jej usuniecie na pewno nie wyglądało by dobrze. Z samej soczewki należy uciąć kształtki umieszczone przy mocowaniu żarówki, ponieważ przeszkadzają późniejszej regulacji lampy. Górne mocowania do soczewek należy wykonać zgodnie z poniższym rysunkiem z blachy o grubości około 1,5mm. Trzy dolne otwory należy wywiercić wiertłem o średnicy 4mm, natomiast górny otwór ma średnice 5mm. Dla dwóch soczewek potrzebujemy 4 sztuki takich blaszek. Dolne mocowania są nieco trudniejsze do wykonania, bo wkręty w odbłyśniku są ustawione bliżej odbłyśnika. W tym wypadku mocowania wykonałem z kawałków profilu o przekroju kwadratowym (20 x 20mm) o długości 24mm. Z odciętego kawałka trzeba zrobić ceownik ucinając jeden bok, tak żeby dwie jego ścianki miały szerokość 15mm. W tym przypadku trudno podać wymiary bo uchwyty są dość nieregularne. Podczas wytyczania otworów najpierw przykładamy wycięty profil do soczewki i zaznaczamy dwa otwory do jej mocowania. Wyznaczenie otworu do przykręcenia profilu do odbłyśnika wykonujemy po przykręceniu górnych mocowań do soczewki. Wykręcamy wówczas dolne wkręty z odbłyśnika i w ich miejsce wstawiamy ucięty i zaostrzony gwóźdź. Po nałożeniu soczewki na górne mocowania położenie zaostrzonego końca gwoździa pokazuje środek otworu montażowego. Dodatkowo należy pamiętać o konieczności zeszlifowania jednego rogu dolnego „ceownika” w miejscu w którym odbłyśnik jest mocowany do obudowy lampy, w przeciwnym razie nie da się go założyć. Widać to dokładnie na poniższym zdjęciu. Cały komplet blaszek do mocowana widać poniżej. Po ich przykręceniu do soczewki montujemy odbłyśnik ponownie do stołu w takim samym położeniu jak poprzednio i nasuwamy na cztery pręty nową soczewkę. Do soczewki należy włożyć żarnik i podłączyć przetwornice. Manipulując jej położeniem na prętach ustawiamy wstępnie zbliżoną linię os ciecia na ścianie jak dla oryginalnej soczewki. Kontrujemy lekko soczewkę nakrętkami i po odkręceniu odbłyśnika od stołu ustawiamy równe odstępy pomiędzy blaszkami a odbłyśnikiem parami na górze i na dole. Po tej czynności odbłyśnik należy jeszcze raz zamontować na stole i sprawdzić położenie linii odcięcia, ewentualne ją skorygować . Po montażu soczewki składamy cała lampę. Do zasilania przetwornicy podłączamy przewód od świateł mijania (brązowy jako masa i żółty jaki +12V). Cewka elektromagnesu otwierającego przesłonę to kolory biały i brązowy. Zastosowanie soczewek od mercedesa w211 umożliwia szczelne zamknięcie lampy bez konieczności dodatkowego profilowania tylnej klapki. Wszystko mieści się idealnie i nie przeszkadza w elektrycznym poziomowaniu lampy. Po zamocowaniu lampy w aucie sprawdzamy ponownie zgodność linii odcięcia z oryginałem i w razie konieczności korygujemy je za pomocą białych plastikowych śrub umieszczonych z tyłu lampy. Dodam jeszcze ze czasami moze byc koniecznosc wymiany bezpiecznika od świateł na wyższą wartość. Tak było w moim przypadku, bo bezpiecznik oryginalnie ma wartość 10A a moja przetwornica w momencie zapłonu pobierała 12A Cała operacja wymiany soczewek w moim przypadku trwała jeden dzień. Pracy było sporo ale efekt jest tego wart Mam nadzieje ze opis który zamieściłem będzie choć w cześci komuś przydatny Pozdrawiam Autor: Nick_22 Źródło: http://calibra-team.pl   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/1033-nadwozie-biksenon-z-w211-w-calibrze-przer%C3%B3bka-lamp/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi