holcu Opublikowano 21 Marca Udostępnij Opublikowano 21 Marca Wraz z nadejściem wiosny drogowcy przystępują do oceny stanu nawierzchni po sezonie zimowym. Mróz, sól drogowa oraz częste zamarzanie i odmarzanie nawierzchni mogły negatywnie wpłynąć na kondycję dróg. Kontrola jakości przeprowadzana o tej porze roku przez laboratorium drogowe pozwala wykryć uszkodzenia powstałe zimą i zaplanować niezbędne naprawy. Wykonanie prac na wczesnym etapie jest ważne dla zachowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jakie parametry sprawdzają eksperci podczas kontroli? Laboratorium drogowe – oględziny i rejestracja uszkodzeń nawierzchni Najważniejszą czynnością w trakcie w wiosennej kontroli jakości jest dokładna inspekcja nawierzchni. Eksperci dokonują oględzin drogi, szukając typowych uszkodzeń po zimie, w tym pęknięć oraz ubytków (dziur i wybojów) powstałych wskutek mrozu. Wszystkie, nawet niewielkie pęknięcia są szczegółowo dokumentowane, ponieważ mogą świadczyć o osłabieniu asfaltu przez mróz i wodę. Podczas oględzin wykorzystuje się również kamery i skanery laserowe zamontowane na pojazdach. Urządzenia tego typu są wykorzystywane do szczegółowego mapowania uszkodzeń na badanym odcinku drogi. Pozwala to określić ich lokalizację i wielkość, a co za tym idzie zaplanować prace naprawcze. Pomiar równości i koleinowania Eksperci sprawdzają również, czy droga zachowała odpowiednią równość i czy nie pojawiły się nadmierne koleiny. Do pomiaru równości nawierzchni wykorzystuje się profilografy lub łaty pomiarowe, mierzące odchylenia od płaskości jezdni. Nierówności (zapadnięcia i wyboje) pogarszają komfort oraz bezpieczeństwo jazdy i mogą świadczyć o ubytkach w podbudowie. Za pomocą skanerów laserowych mierzona jest również głębokość kolein. Głębokie koleiny utrudniają odpływ wody i zwiększają ryzyko aquaplaningu. Aby kompleksowo ocenić jakość drogi, eksperci z laboratorium wykonują także badania jej konstrukcji. Nośność nawierzchni sprawdza się za pomocą urządzeń wywierających nacisk na jezdnię i mierzących ugięcie (np. metodą FWD). Taki test ujawnia, czy mrozy i odwilże nie osłabiły podbudowy drogi. Nadmierne ugięcia sygnalizują rozluźnienie warstw nośnych wskutek mrozu lub nasiąknięcia wodą. Jeśli wyniki budzą wątpliwości, pobiera się dodatkowo rdzenie nawierzchni do analizy wytrzymałości i zawartości wilgoci. To pozwala sprawdzić, czy asfalt zachował właściwości oraz, czy głębsze warstwy pozostały odpowiednio zagęszczone. W jaki sposób laboratorium drogowe ocenia właściwości nawierzchni? Wiosną eksperci sprawdzają także szorstkość i przyczepność jezdni. Zimą asfalt mógł się wygładzić lub pokryć filmem z soli. Do pomiarów tego typu służy np. wahadło angielskie. Inną metodą jest wykorzystanie pojazdu pomiarowego mierzącego współczynnik tarcia. W przypadku zbyt niskiego tarcia zaleca się oczyszczenie lub chropowacenie nawierzchni. Laboratorium drogowe, które regularnie wykonuje badania stanu całej konstrukcji drogi, zyskuje cenne informacje, niezbędne do przeprowadzenia szybkich i skutecznych napraw jezdni. Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/9026-kontrola-jako%C5%9Bci-dr%C3%B3g-wiosn%C4%85-%E2%80%93-co-sprawdzaj%C4%85-eksperci-w-laboratorium-drogowym/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się