ArKos Opublikowano 7 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Czerwca 2014 Wszystkie podobne łańcuchowe silniki czyli z12xep z14xep i z10xe/x10xe - instrukcja samodzielnej wymiany rozrządu na przykładzie z14xep z przebiegiem 81.000km. Problem tych silników: naciągający się łańcuch, wytarte ślizgi lub zdechnięty napinacz - cokolwiek, ale silnik pracuje jak grzechotka lub poklepuje jak diesel. Niby rozrząd łańcuchowy jest na całe życie silnika, ale w głównej mierze z winy użytkowników rozrząd zdycha ledwo dociągając do 100.000km. Skrajnym przypadkiem jest przeskoczenie zębów lub zerwanie łańcucha, czyli sieczka w silniku. Powodem tego jest nieterminowa wymiana oleju lub brak troski o jego właściwy poziom. Co by nie mówili i gdzie by nie mówili, to łańcuch powinien mieć wymieniany olej co 10.000km i na bagnecie non stop powyżej połowy na skali miarki. To moje prywatne zdanie potwierdzone praktycznie - obsługuję na bieżąco Corsę C 1.2 16v z rozrządem na łańcuchu. Ma 212.000 przebiegu i oryginalny rozrząd, ale olej jest wymieniany co 10.000km i właściciel pedantycznie pilnuje stanu oleju. Trzeba kupić komplet części w postaci uszczelki pokrywy rozrządu, pokrywy zaworów i pompy wody, łańcuch, ślizgi i napinacz. Zaczynamy... Nieodzowne jest zaopatrzenie się w blokady rozrządu. Robota bez blokad w sumie jest możliwa, ale niestety to mordęga. Przy łańcuchu ani nie ma cech, ani też nie można sobie markerem oznaczyć położenia kół aby do nich wrócić - robota głupiego i nie polecam w trosce o swój własny silnik, który możecie zabić przez nierozwagę. Blokady: http://opel24.com/FAQ/z14xep/1.jpg Widać następujące elementy, i już objaśniam co do czego: 1. Blokada wału - "punktak", który wsadzamy w blok i blokujemy wał korbowy. Przed demontażem starego rozrządu ustawiamy wał tak, aby cecha na obwodzie koła pasowego pokryła się z cechą na bloku silnika. UWAGA: jeśli już ktoś w tym aucie robił rozrząd, to jest pewne prawdopodobieństwo, że założył koło pasowe obracając je o 180*, bo da się je tak założyć. Jeśli więc cecha będzie się pokrywać, a blokada nie chce wejść DO SAMEGO KOŃCA w blok, to należy obrócić wałem jeszcze o kolejne 180*. Należałoby wtedy wykręcić świecę 1-go cylindra (najbliższy od strony rozrządu) i sprawdzić, czy tłok jest w GMP, np wsuwając w otwór po świecy śrubokręt. Na fotografiach będzie widać miejsce na blokadę i napiszę o tym. 2. Blokada wałków rozrządu. Widać taki "płaskownik". Jak mamy zablokowany wał, to jedziemy dalej. Wałki blokujemy oczywiście po zdjęciu pokrywy zaworów. Od strony skrzyni wałki mają wycięcia - są one niesymetrycznie względem osi. Te mniejsze połówki powinny być u góry. Wtedy wsuwany blokadę w te wycięcia i wałki mamy zblokowane - blokada opiera się o głowicę i wchodzi bardzo ciasno. 3. Półksiężyc do blachy impulsowej czujnika wałka rozrządu. Jest on przykręcany do 2 otworów po pokrywie zaworów i powinien być jak na rysunku - zębem po lewej stronie. Jest on nieodzowny, aby prawidłowo wypozycjonować tą blachę - nawet 1-2mm odchyłki będzie powodować wyrzucanie błędu czujnika wałka - "nieprawidłowe dane z czujnika wałka rozrządu". Silnik będzie się zachowywał tak samo, jakby przeskoczył o 1 ząb na rozrządzie. Lekka czkawka, marne osiągi, głośna praca itp. Ja miałem taki zestaw blokad: http://opel24.com/FAQ/z14xep/1a.jpg Zaczynamy walkę... Odłączamy klemę akumulatora i jazda. http://opel24.com/FAQ/z14xep/2.jpg Musimy zdemontować absolutnie wszystko przy rozrządzie. Wywalamy puszkę filtra, łapę, alternator, kompresor klimy... Proponuję przy demontażu zostawić przepływomierz podpięty i przykręcony do rury dolotowej. http://opel24.com/FAQ/z14xep/3.jpg Spuszczamy płyn chłodzący - jak popatrzysz pod prawy róg przedniego zderzaka, to zobaczysz kranik (czerwona strzałka) i króciec ok. 10mm (zielona strzałka). Wystarczy zaopatrzyć się w wężyk, nasadzić go na króciec, odkręcić kranik o kilka obrotów (nie do końca!) i spuścić płyn do naczynia. Oczywiście trzeba odkręcić korek zbiornika wyrównawczego. http://opel24.com/FAQ/z14xep/4.jpg Zdejmujemy prawe przednie koło i wywalamy plastikową osłonę - jest na 1 wkręcie (na torx) i na 2 spinkach. Do kołyski pod silnikiem jest złapana 2 wkrętami na torx. http://opel24.com/FAQ/z14xep/5.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/6.jpg Zdejmujemy wtyczki z czujnika wałka i czujników temperatury. http://opel24.com/FAQ/z14xep/7.jpg Odkręcamy śruby oznaczone czerwonymi strzałkami, czyli alternator 2 śruby, kompresor klimy - 2 odkręcamy całkowicie a tylną luzujemy, napinacz paska 2 śruby i 3 śruby koła pasowego pompy wody. Zieloną strzałką zaznaczyłem ośkę pompy - używając klucza 22 można sobie go zablokować i z łatwością odkręcić te śrubki. Odkręcony alternator spychamy w kierunku grodzi. UWAGA: wcześniej należy albo podlewarować silnik albo go podwiesić. Utrzyma się bez podwieszania, ale jest zagrożenie naderwania poduszek, które go trzymają. http://opel24.com/FAQ/z14xep/8.jpg Zdejmujemy węże i wężyki. http://opel24.com/FAQ/z14xep/8a.jpg U góry: przesuwamy w prawo pokrywę nad cewką DIS (niebieska strzałka), odpinamy cewkę, odkręcamy 2 torxy, które ją trzymają i ją wyjmujemy. Podważamy szerokim wkrętakiem plastikową listwę, w której lecą kabelki (zielone strzałki) i w miejscach wskazanych. Powinno być słychać wyraźne kliknięcie. Proponuję nie ciągnąć na wariata do góry, bo łatwo jest to połamać. Potem odłączamy wężyki odmy (czerwone strzałki). http://opel24.com/FAQ/z14xep/8b.jpg Odkręcamy pokrywę zaworów i zdejmujemy. http://opel24.com/FAQ/z14xep/9.jpg Na podwoziu torxem odkręcamy zaślepkę, w którą wsuniemy wspomnianą wcześniej blokadę wału korbowego. Uważamy na miedzianą cienką uszczelkę, aby jej nie zgubić. Luzujemy na 2-3 obroty śrubki misy olejowej silnika, 4 śrubki misy pod kołem pasowym odkręcamy całkowicie - są wkręcone w obudowę rozrządu. http://opel24.com/FAQ/z14xep/10.jpg Dalej walczymy u góry... odkręcamy pompę wody i wywalamy na zewnątrz. UWAGA: w pompie wody część śrub jest krótka (te, które mocują pompę do obudowy rozrządu) a część jest 2 razy dłuższa (przechodzą przez pokrywę rozrządu i łapią do silnika). Trzeba sobie zapamiętać, zapisać lub oznaczyć, któa gdzie ma iść, żeby potem nie zrobić kuku przy składaniu tego w całość. Przy zdejmowaniu pompy wody na pewno wyleje się z litr-dwa płynu chłodzącego. http://opel24.com/FAQ/z14xep/11.jpg Patrząc na wałki i cechę koła pasowego, ustawiamy wał silnika i blokujemy wał a potem wałki u góry. http://opel24.com/FAQ/z14xep/12.jpg Już widać, że łańcuch ma serdecznie dosyć - jest wylatany jak w rowerze pradziadka... Luźny jak flak, to był ostatni dzwonek dla niego. http://opel24.com/FAQ/z14xep/13.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/15.jpg Odkręcamy pierdylion śrubek obudowy rozrządu i zdejmujemy ją. UWAGA: są 2 cieniutkie tulejki na które należy BARDZO uważać. Wyglądają jak pokazuje strzałka - jedna jest jak widać, a druga po przeciwnej stronie w okolicy napinacza. Są one niezbędne. Bez nich owszem, poskłada się wszystko, ale będą problemy z obracaniem się pompy oleju. Luzujemy śruby kół zębatych na wałkach, starczy o 1 obrót, żeby koła nie spadły z progów. Po prostu musi się nimi dać swobodnie obracać, nie ma tam żadnych klinów ani nic. http://opel24.com/FAQ/z14xep/14.jpg Naciskamy na łańcuch, aby wcisnąć napinacz i blokujemy go - wsuwany coś co ma średnicę ok. 3mm (wkrętak, kawałek drutu, zawleczka, wiertełko). Odkręcamy wszystkie ślizgi i napinacz - zaznaczone strzałkami. Odkręcamy też u góry kominek między kołami zębatymi. http://opel24.com/FAQ/z14xep/14a.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/14b.jpg Po zrzuceniu ślizgów, napinacza i starego łańcucha KONIECZNIE wymieniamy uszczelkę miedziano-gumową spod pokrywy rozrządu. Nie przyjmujcie do wiadomości, że "jest dobra" tylko każdorazowo wymiana na nową. Powód: uszczelka ta zabezpiecza i wodę i olej. Jeśli stara, sklepana inaczej się ułoży pod pokrywą, to olej będzie się dostawał do wody, lub woda do oleju. Uszczelka ta jest sprytnie pomyślana, bo gdy robimy np uszczelkę głowicy, to nie musimy zrzucać rozrządu - odkręcamy tylko koła i wyjmujemy głowicę. W miejscu łączenia głowicy i bloku, uszczelkę da się podzielić - ma takie lekkie nacięcia i można oddzielić część górną od dolnej np nożem do tapet. http://opel24.com/FAQ/z14xep/16.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/17.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/18.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/19.jpg Wkładamy nowe graty, czyli najpierw łańcuch, potem ślizgi a na końcu zblokowany napinacz. Luzujemy koła zębate wałków. http://opel24.com/FAQ/z14xep/20.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/21.jpg Sprawdzamy najpierw palcem, czy łańcuch dobrze się ułożył, a potem zwalniamy napinacz - sprężyna wewnątrz napnie ładnie łańcuch. Następnie montujemy pokrywę rozrządu i koło pasowe wału. http://opel24.com/FAQ/z14xep/22.jpg Układamy półksiężyc na obudowie (ten z zestawu blokad) i pozycjonujemy BARDZO DOKŁADNIE blachę impulsową czujnika wałka. Oczywiście czujnik musimy zdjąć, bo nie da rady dociągnąć kół zębatych. Blacha impulsowa ma cechę w postaci malutkiej strzałki przy jednym z wycięć i tak musimy to ustawić, jak na zdjęciu poniżej (zaznaczyłem strzałkę której szukamy). http://opel24.com/FAQ/z14xep/23.jpg Kluczem 22 kontrujemy wałki (dla bezpieczeństwa blokady wałków) i dociągamy śruby kół zębatych momentem 60 Nm + potem kąt 60*. Zaznaczyłem na wałkach miejsca na klucz do kontry. http://opel24.com/FAQ/z14xep/24.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/24a.jpg UWAGA: teraz ręcznie musimy wykonać 2-3 pełne obroty wału korbowego i upewnić się, że nie ma żadnych oporów. Jeśli źle poskłada się rozrząd, to tłoki spotkają się z zaworami - ręcznie da się wyczuć, że jest nie tak, ale rozrusznik potem spowoduje pogięcie zaworów, jeśli nie sprawdzimy a będzie źle. Składamy bajzel który zrobiliśmy - alternator, kompresor klimy, pompę wody, koło pasowe pompy itp. Dociągamy śruby misy olejowej. http://opel24.com/FAQ/z14xep/25.jpg http://opel24.com/FAQ/z14xep/27.jpg Napinamy napinacz paska wielorowkowego i blokujemy go - cienki wkrętak, wiertło, cokolwiek. http://opel24.com/FAQ/z14xep/28.jpg Zakładamy pasek wielorowkowy i mocujemy łapę silnika. http://opel24.com/FAQ/z14xep/29.jpg Zwalniamy napinacz i mocujemy poduszkę silnika i resztę. Przykręcamy pokrywę zaworów momentem 8 Nm. http://opel24.com/FAQ/z14xep/30.jpg Podłączamy wszystkie węże, wlewamy płyn chłodniczy. http://opel24.com/FAQ/z14xep/31.jpg Na odkręconym korku zbiorniczka wyrównawczego odpalamy i czekamy, aż włączy się wentylator chłodnicy (sam się odpowietrzy), po czym zakręcamy korek i gotowe. Starczy tylko wrzucić puszkę filtra, przykręcić osłonę w prawym przednim nadkolu i założyć koło. Jeśli silnik nie pracuje idealnie, to niestety pokrywa zaworów w górę i jeszcze raz dokładne ustawianie rozrządu do skutku. http://opel24.com/FAQ/z14xep/32.jpg Zrobione. Jak widać roboty jest sporo, dlatego też cena robocizny nie jest niska - w ASO ponad 1000zł . Wymiana _a_cucha rozrz_du Opel Twinport 1.0 1.2 1.4 16v.pdf.crdownload   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/5926-wymiana-%C5%82a%C5%84cucha-rozrz%C4%85du-opel-twinport-10-12-14-16v/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi