Gość Bartas Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2010 Naprawa modułu sterowania wentylatorem chłodnicy W202, C200CDi A 020 545 15 32 ESG 600 System E 5001.002 Kiedyś na postoju włączył się w moim aucie wentylator na chłodnicy na pełne obroty. Zdziwiłem się, bo kluczyki od auta miałem w kieszeni. Po małej obdukcji okazało się, że padł moduł sterowania wentylatorem chłodnicy, a na tablicy paliła się kontrolka niskiego poziomu cieczy chłodzącej. Nie pomogło sprawdzanie czujników od poziomu płynu do spryskiwaczy i chłodzącego.. Moduł w 2,2 CDi znajduje się w lewym nadkolu na podłużnicy, między kołem a zderzakiem. Koszt nowego modułu ok 600PLN, używany 200-300PLN. Tranzystory kosztują ok 7,50PLN/szt + koszt wymiany. Oszczędzamy jakieś 500PLN. Do naprawy potrzebne będą: * wkrętak krzyżakowy * 2 cienkie wkrętaki płaskie * odsysacz * lutownica * cyna * pasta silikonowa H [termoprzewodząca] * 4 tranzystory SUP 70N06 [N-mosFET 70A, 142W], jako zamienników można użyć RFP 70N06 [N-mosFET 70A, 142W] Nie wiedzieć czemu po pierwszej wymianie na IRF 3205 [55V 110A] przebiło po 10 minutach jedną sztukę i wentylator znów się włączył. Najgorszą sprawą jest zdjęcie modułu z auta i rozkręcenie. Jak wiadomo, połączenie obudowy alu i stalowych śrub to nienajlepsze połączenie. A moduł wygląda tak: Odkręcamy 4 śruby na krzyżak i zdejmujemy pokrywkę. Żeby wyjąć płytkę z radiatora trzeba podważyć 2 wkrętakami przy mocowaniu tranzystorów, następnie wyciągnąć: A to przyczyna awarii, wypalony tranzystor: Należy wylutować 4 tranzystory, może być ciężko, bo płytka modułu jest dwustronna. Trochę trzeba się namęczyć: Nowy zestaw tranzystorów: Wlutowujemy nówki: Można zacząć przygotowywać składanie modułu: Smarujemy "plecy" tranzystorów pastą przewodzącą: Czyścimy przekładkę i smarujemy pastą miejsce styku tranzystorów z radiatorem: Następnie nakładamy przekładkę na tranzystory, przyklei się sama. Od przodu zakładamy sprężynę, która dociska tranzystory do radiatora: Następnie wsuwamy tranzystory w wycięcie w radiatorze, uważając, żeby folia się nie załamała, bo jak odsłoni tranzystory, to zrobi zwarcie: Potem już tylko lekko wcisnąć płytkę do obudowy: Docisnąć paluchami i przytrzymać: Cienkimi śrubokrętami wcisnąć równomiernie sprężynę do wyczuwalnego oporu: Dociskamy, składamy i biegniemy do auta sprawdzić, czy nam wyszło. Po kolejnym uruchomieniu silnika wentylator włączy się na chwilę i wyłączy, kontrolka poziomu płynu chłodzącego na tablicy zgaśnie. Jeśli tak się stało, to moduł OK. Autor: Michu Źródło: http://www.w202.pl   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi