Skocz do zawartości

[elektryka] Naprawa modułu ster. wentylatorem chłodnicy


Gość Bartas

Rekomendowane odpowiedzi

Naprawa modułu sterowania wentylatorem chłodnicy W202, C200CDi

 

 

 

A 020 545 15 32 ESG 600

 

System E 5001.002

 

 

 

Kiedyś na postoju włączył się w moim aucie wentylator na chłodnicy na pełne obroty. Zdziwiłem się, bo kluczyki od auta miałem w kieszeni. Po małej obdukcji okazało się, że padł moduł sterowania wentylatorem chłodnicy, a na tablicy paliła się kontrolka niskiego poziomu cieczy chłodzącej. Nie pomogło sprawdzanie czujników od poziomu płynu do spryskiwaczy i chłodzącego.. Moduł w 2,2 CDi znajduje się w lewym nadkolu na podłużnicy, między kołem a zderzakiem. Koszt nowego modułu ok 600PLN, używany 200-300PLN. Tranzystory kosztują ok 7,50PLN/szt + koszt wymiany. Oszczędzamy jakieś 500PLN.

 

 

 

Do naprawy potrzebne będą:

 

* wkrętak krzyżakowy

* 2 cienkie wkrętaki płaskie

* odsysacz

* lutownica

* cyna

* pasta silikonowa H [termoprzewodząca]

* 4 tranzystory SUP 70N06 [N-mosFET 70A, 142W], jako zamienników można użyć RFP 70N06 [N-mosFET 70A, 142W]

 

 

 

Nie wiedzieć czemu po pierwszej wymianie na IRF 3205 [55V 110A] przebiło po 10 minutach jedną sztukę i wentylator znów się włączył.

 

 

 

Najgorszą sprawą jest zdjęcie modułu z auta i rozkręcenie. Jak wiadomo, połączenie obudowy alu i stalowych śrub to nienajlepsze połączenie. A moduł wygląda tak:

01_2_3.jpg

 

 

Odkręcamy 4 śruby na krzyżak i zdejmujemy pokrywkę. Żeby wyjąć płytkę z radiatora trzeba podważyć 2 wkrętakami przy mocowaniu tranzystorów, następnie wyciągnąć:

02_3_3.jpg

 

 

A to przyczyna awarii, wypalony tranzystor:

03_0_20.jpg

 

 

Należy wylutować 4 tranzystory, może być ciężko, bo płytka modułu jest dwustronna. Trochę trzeba się namęczyć:

04_0_19.jpg

05_0_15.jpg

 

 

Nowy zestaw tranzystorów:

06_1_1.jpg

 

 

Wlutowujemy nówki:

07_109.jpg

 

 

Można zacząć przygotowywać składanie modułu:

08_105.jpg

 

 

Smarujemy "plecy" tranzystorów pastą przewodzącą:

09_87.jpg

 

 

Czyścimy przekładkę i smarujemy pastą miejsce styku tranzystorów z radiatorem:

10_149.jpg

 

 

Następnie nakładamy przekładkę na tranzystory, przyklei się sama.

11_128.jpg

 

 

Od przodu zakładamy sprężynę, która dociska tranzystory do radiatora:

12_120.jpg

 

 

Następnie wsuwamy tranzystory w wycięcie w radiatorze, uważając, żeby folia się nie załamała, bo jak odsłoni tranzystory, to zrobi zwarcie:

13_93.jpg

 

 

Potem już tylko lekko wcisnąć płytkę do obudowy:

14_89.jpg

 

 

Docisnąć paluchami i przytrzymać:

15_69.jpg

 

 

Cienkimi śrubokrętami wcisnąć równomiernie sprężynę do wyczuwalnego oporu:

16_64.jpg

 

 

Dociskamy, składamy i biegniemy do auta sprawdzić, czy nam wyszło.

 

Po kolejnym uruchomieniu silnika wentylator włączy się na chwilę i wyłączy, kontrolka poziomu płynu chłodzącego na tablicy zgaśnie. Jeśli tak się stało, to moduł OK.

 

 

 

Autor: Michu

 

Źródło: http://www.w202.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania