Skocz do zawartości

[elektryka]sterownik świateł przyczepy Mercedes C klasa W202


Gość Bartas

Rekomendowane odpowiedzi

Moduł haka - sterownik świateł przyczepy Mercedes C klasa W202

 

 

Na wstępie dodam, że sam montując hak przeryłem całe forum i nic takiego nie było więc sam się z tym uporałem. Niech następni mają łatwiej.

 

 

 

Opisze tu jak wykonać moduł potrzebny do podłączenia gniazda do przyczepki wyposażonym w układ kontroli żarówek. Dodam ze w samochodach bez układu kontroli żarówek także warto go zastosować ponieważ dzięki modułowi nie obciążamy żarówek lamp tylnych nie osłabiając jasności świecenia i nie musimy zmieniać przerywacza kierunkowskazów.

 

 

 

Potrzebne narzędzia:

 

* lutownica + cyna + kalafonia [pasta lutownicza]

* trochę kabli [np. z jakieś starej instalacji samochodowej]

* taśma izolacyjna i/lub opaski termokurczliwe

* 6szt. diod prostowniczych [starczą 1A] max 10gr/szt.

* 6szt. przekaźników [np. o symbolu P4088 są małe i niedrogie ok 2zł/szt.] te akurat 10A ale wystarczy żeby miały powyżej 2A

* oprawa na bezpiecznik + bezpiecznik 15A ok. 3zł

* wyłącznik z pozycjami 0/1 czyli włączony i wyłączony ok 1.5zł

* jakaś skrzyneczka z tworzywa sztucznego - "puszka" [dostępne w sklepach elektronicznych] dobrać tak żeby nam się zmieściły przekaźniki, włącznik, i sporo kabelków

* mogą być plesze aby wiązki kabli estetycznie wyglądały

 

 

 

I. Zaczynamy od znalezienia miejsca na moduł.

 

 

 

II. Doprowadzamy do "puszki" plus z akumulatora w miarę grubym przewodem z zamocowanym na początku bezpiecznikiem 15A [na moim schemacie oznaczony kolorem czerwonym] i podłączamy 6 przekaźników, każdy pod nóżkę o symbolu "30".

 

 

 

III. Doprowadzamy do "puszki" przewód połączony z masą pojazdu [ nie musi być gruby] i lutujemy do jednej z 2 nóżek włącznika 0/1, natomiast drugą nóżkę włącznika 0/1 łączymy z 6 przekaźnikami po nóżkę o symbolu "86" [na moim schemacie przewód niebieski] a włącznik wstawiamy tak żeby można go było przełączać od zewnątrz skrzynki.

 

 

 

IV. Dla ułatwienia numerujemy sobie przekaźniki, żeby się nie pomylić, cyframi 1,2,4,5,6,7 ---> [celowo pominięta cyfra 3 ponieważ pod tym numerem w gnieździe jest masa].

 

 

 

V. Doprowadzamy z gniazda przyczepki do "puszki" 6 przewodów [ 7-my przewód masy łączymy z masą pojazdu przy gnieździe lub obok puszki]. Przewody łączymy numerycznie...czyli z gniazda przyczepy o nr 1/L---z---przekaźnik oznaczony nr1.

 

* 2/54g---z---przekaźnik oznaczony nr2

* 3/31----z----masa

* 4/r------z----przekaźnik oznaczony nr4

* 5/58r---z---przekaźnik oznaczony nr5

* 6/54----z----przekaźnik oznaczony nr6

* 7/58l---z---przekaźnik oznaczony nr7 wszystkie pod nóżkę przekaźnika o symbolu "87"

 

 

 

VI. Znajdujemy w lewej lampie kable od : lewych pozycyjnych, stopu, lewego kierunkowskazu, przeciwmgielnych, a w prawej lampie: prawą pozycje i prawy kierunkowskaz. nie przecinamy tych przewodów tylko lekko zdejmujemy izolacje i przylutowujemy do każdego diodę prostowniczą [w takim kierunku żeby prąd nie mógł cofać się do lamp ale płynął do puszki] do diod lutujemy kable które ciągniemy do "puszki" i łączymy do przekaźników w następującym układzie:

 

* lewy kierunkowskaz---z---przekaźnik oznaczony nr1

* światło przeciwmgielne---z---przekaźnik oznaczony nr2

* prawy kierunkowskaz---z---przekaźnik oznaczony nr4

* pozycyjne prawe---z---przekaźnik oznaczony nr5

* stop---z---przekaźnik oznaczony nr6

* pozycyjne lewe---z---przekaźnik oznaczony nr7 wszystkie pod nóżkę przekaźnika o symbolu "85"

 

 

 

Wszystko dobrze izolujemy i estetycznie układamy. Kiedy ciągniemy przyczepę włącznik ustawiamy na pozycje 1 a kiedy nie ciągniemy przyczepy na 0 w celu oszczędności przekaźników. Z opisu może wygląda to na trudne ale zajmuje to niewiele ponad godzinkę pracy a schemat wiele wyjaśni.

 

NIE ODPOWIADAM za szkody powstałe przez urządzenie- każdy robi na własne ryzyko.

 

Bezpiecznik uchroni układ ale wole się zabezpieczyć. Cały układ bez diod prostowniczych spowoduje sprzężenia zwrotne a co za tym idzie choinkę w tylnych lampach więc muszą być. Celowo nie podawałem kolorów przewodów bo w różnych źródłach są różne. W związku ze sporo potrzebnych części miałem w garażu wydałem ok 10zł zamiast 80zł + przesyłka z allegro. Powodzenia

 

 

 

Tak moduł wygląda u mnie [czarna skrzyneczka obok lewarka z przełącznikiem 0/1 na wierzchu.

01_2_2.jpg

 

 

 

 

 

SCHEMAT MODUŁU

02_3_2.jpg

 

 

 

 

 

Autor: misiu129

 

Źródło: http://www.w202.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania