ArKos Opublikowano 13 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Jako że zbliża się zima to postanowiłem zamontować do asterki webasto. Czytając przez parę dobrych dni różne fora, opinie komentarze wybór padł na ogrzewanie marki Thermo Top C. Webasto miało być oczywiście w wersji analogowej i nowe lub prawie nowe aby po krótkim czasie użytkowania nie trzeba było wymieniać palnika, świecy lub czegoś innego. Analogowa wersja nadaje się do wszystkich modeli. Sterowanie odbywa się za pomocą pilota lub zegara. Wersję jaką udało mi się kupić to nowe Webasto Tele Thermo Top C. Jak nazwa wskazuje jest to wersja z wbudowanym modułem telestart i dołączonym pilotem. Oto zdjęcia co było w komplecie: Pilot z wysuwaną antenką oraz w przyciskami: Tłumik: Pompka paliwa z kompletem mocowań: Trójnik paliwowy, komplet zacisków i wężyków paliwowych: Komplet opasek zaciskowych, 7 opasek do montażu węży wodnych, 3 opaski do zaciśnięcia rury wylotowej w webasto i tłumiku, plastikowy króciec aby przedłużyć wąż wody oraz blaszka do zamontowania tłumika: Komplet złączek elektrycznych, bezpieczników: Wiązka elektryczna: a w niej: Gniazdo na 3 bezpieczniki, przewód masowy oraz przekaźnik załączający dmuchawę: Dwie duże wtyczki to zasilanie i sterowanie webasto, mniejsza to wtyczka do zamontowania zegara a przewody niebieski i brązowy do przełącznika zima/lato: Te dwa przewody zasilają nadmuch do kabiny samochodu: W komplecie był również wąż wodny: oraz paliwowy: rura wydechowa oraz ssąca: mocowanie pieca: antena do pilota, przyklejana w kabinie na przedniej szybie: oraz sam piec: Montaż webasto zacząłem od wybrania odpowiedniego miejsca i „wyprofilowania” podstawki pod piec oraz przykręcenie pieca do podstawki: Kolejnym krokiem było wywiercenie 3 otworów na przykręcenie podstawki. Śruby włożyłem od środka przykręcając nakrętką, następnie nakręciłem drugą nakrętkę jako dystans i po założeniu podstawki przykręciłem 3: Kolejnym krokiem jest przecięcie przewodu idącego od silnika do nagrzewnicy, ja miąłem tam trójnik gdyż wpięty tam jest parownik do instalacji gazowej więc tylko zdjąłem opaskę. Wychodząc od silnika jest trójnik do parownika a następnie wąż idący na wejście pompy wody do webasto. Do tego celu ucinamy wąż wody który był w komplecie w taki oto sposób: i montujemy. Następnie łączymy wąż, który oryginalnie był przy silniku za pomocą króćca z wężem który był w komplecie z webasto: następnie montujemy wąż na wyjściu pieca z wężem idącym do nagrzewnicy. Jedna praktyczna uwaga, aby płyn chłodniczy nie zszedł z części układu, ścisnąłem węże kluczem francuskim, dzięki czemu ubytek płynu był niewielki. Mając zamontowany piec zabrałem się za ułożenie wiązki elektrycznej. Gniazdo bezpieczników jak i przekaźnik do załączania dmuchawy włożyłem między przednią lewą lampę a akumulator: Miejsce to jest dogodne gdyż wpinamy się z przewodem masowym tam gdzie fabrycznie jest to przewidziane oraz nie trzeba długiego przewodu”+” zasilającego. Uwaga: Przed wykonaniem połączeń należy wyjąć wszystkie 3 bezpieczniki z gniazd aby nie doprowadzić do przypadkowego zwarcia. Wiązkę prowadzimy wykorzystując fabryczne uchwyty: Przewód od zasilania dmuchawy na razie zostawiamy, a układamy przewód zasilania i sterowania webasto wykorzystując tak jak wyżej fabryczne uchwyty. Przewody do zegara jak i przełącznika zima lato wpuszczamy do kabiny poprzez gumową uszczelkę którą wchodzą przewody instalacyjne fabryczne. Jako że na dzień dzisiejszy nie mam takiego zegara ani przełącznika przewody zwinąłem i schowałem koło bezpieczników. Teraz zabieramy się za zasilanie dmuchawy. Uruchamiając webasto grzeje ono najpierw ciecz w silniku a następnie po osiągnięciu odpowiedniej temperatury załącza za pomocą przekaźnika nadmuch na kabinę. Wpięcie się z przewodami zasilającymi jest proste. Należy ściągnąć osłonę filtra przeciw pyłkowego oraz sam filtr. Wtedy zobaczymy wtyczkę która zasila dmuchawę: . Interesuje nas przewód koloru szarego gdyż on odpowiada za pracę dmuchawy na „2” biegu. Ten bieg jest kompromisem między jakością nadmuchu a poborem prądu. Przecinamy ten przewód i do jednej końcówki wpinamy przewód czarny a do drugiej czerwony. Następnie całość izolujemy. Mniej więcej powinno to tak wyglądać: Wpinamy wtyczkę do gniazda, przy okazji sprawdzamy stan filtra przeciwpyłowego i zakładamy osłonę. Czas zamontować tłumik. Do jego montażu wykorzystamy fabryczne otwory. Należy dorobić jeszcze jedną blaszkę podtrzymującą rurę wydechową na wzór tej w komplecie. Tłumik montujemy nad rurą wydechową wykorzystując istniejący już otwór przelotowy w ramie oraz jeden uchwyt: Następnie montujemy uchwyt trzymający końcówkę rury wydechowej: Odkręcamy dolną nakrętkę którą przykręcone jest wspomaganie i montujemy „3” dorobiony uchwyt wygięty pod kątem 90 stopni: Mając już wszystkie uchwyty zamocowane docinamy i profilujemy tak jak na zdjęciach 2 kawałki rury, która będzie odprowadzać spaliny z pieca. Po docięciu zakładamy opaski i montujemy wszystko na gotowo. Mając zamontowany piec, podłączoną instalację oraz tłumik zostaje nam podłączenie pompy paliwa. To jest część montażu według mnie najtrudniejsza, która wymaga sporo gimnastyki. Montujemy wąż paliwowy tak jak na rysunku i wraz z kablem zasilającym pompkę prowadzimy go obok fabrycznych przewodów paliwowych. Wykorzystując plastikowe opaski spinamy jeden przewód paliwa webasto, kabel zasilający i jeden wybrany fabryczny przewód paliwowy razem robimy tak aż do fabrycznego filtra paliwa. Odkręcamy przewód idący od baku do filtra. Wpinamy tam trójnik. Na przelocie idzie paliwo do silnika a na odgałęzieniu trójnika przewód do pompki paliwa. Ja nie miałem w tym wypadku mocnego przewodu paliwa i na tymczasowo zamontowałem zwykły gumowy wąż. . Aby zamontować pompę paliwa wykorzystujemy oryginalny uchwyt lecz musimy wywiercić otwór mocujący. Po zamontowaniu pompki dokręcamy przewód idący do pieca oraz zasilający pompkę. Oba przewody trzeba oczywiście skrócić do potrzebnych nam wymiarów. Zostało jedynie zamontowanie anteny aby móc uruchomić webasto. Antenę przyklejamy na przedniej szybie od strony pasażera. Puszczając kabel pod osłoną słupka wchodzimy do komory silnika wkręcamy antenę w to gniazdo Teraz wkładamy 3 bezpieczniki do odpowiednich gniazd. Przed uruchomieniem musiałem jeszcze zaprogramować pilot. Należy wtedy wyjąć baterię z pilota oraz czarny bezpiecznik 1A. Wkładamy baterie bo pilota a następnie wkładamy bezpiecznik do gniazda. Teraz w czasie krótszym niż 5 sekunt naciskamy i trzymamy przez parę sekund przycisk ON na pilocie. Po tej operacji pilot jest zaprogramowany. Naciskając teraz przycisk ON webasto się uruchamia. Pierwsza próba odpalenia może się nie udać gdyż przewód dostarczający paliwo jest długi a pompka pracuje w sposób impulsowy to pompka może nie zdążyć dopompować paliwo do pieca i webasto się wyłączy. Druga próba powinna być już poprawna. Pompka podaje paliwo i po chwili powinniśmy usłyszeć moment zapłonu. Gdy temperatura cieczy chłodzącej osiągnie wymaganą temperaturę webasto automatycznie załączy dmuchawę. Ważne aby nadmuch ustawiony był na szybę oraz ustawione było ciepłe powietrze. Rzeczą jaką zostało do podłączenia to czujnik temperatury dzięki któremu uruchamiając w zimie samochód lub gdy temp. otoczenia spada poniżek 4 stopni automatycznie uruchamia się webasto dzięki czemu silnik szybciej łapie odpowiednią temp. pracy. Teraz gdy zasypie śnieg i temperatura spadnie kilka stopni poniżej 0, kilkanaście minut przed wyjściem z domu uruchamiamy pilotem webasto i cieszymy się z ciepła w autku, odmrożonych szyb oraz odpalamy ciepły już silnik co też w pewnym stopniu wydłuża jego żywotność. Autor: staly Źródło: http://forum.opel24.com   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/306-ogrzewanie-monta%C5%BC-webasto-astra-f/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi