Skocz do zawartości

[podwozie] Wymiana tulei przednich wahaczy E39


Rekomendowane odpowiedzi

Szukając po forach nie udało mi się znaleźć dokładnego opisu wymiany tulei wahaczy przednich (inaczej nazywane drążkami reakcyjnymi) w BMW E39.

 

Postanowiłem sam pokombinować z założeniem że nie będę wyciągał wahaczy tylko wymianę zrobię "na samochodzie"

 

 

 

Opis dotyczy tulei nr 31 12 9 068 753 (na rysunku nr 5)

 

Montowanych w wahaczach nr 31 12 1 141 717 oraz 31 12 1 141 718 (na rysunku nr4)

01_55.jpg

 

 

Czyli BMW E39 Seria 5:

 

520d, 520i, 523i, 535d, 525i, 525td, 525tds, 528i, 530d, 530i

 

Nie pasuje do: 535i, 540i, M5

 

 

 

Zaciągamy hamulec ręczny i dla bezpieczeństwa podstawiamy pod koła z tyłu (przed i za kołami) powiedzmy kołki drewniane.

 

Zaczynamy od odkręcenia osłon.

 

Najpierw osłona skrzyni i za nią demontujemy osłonę silnika (śrubokrętem "krzyżak”).

 

Następnie kluczem "10" odkręcamy śruby osłon tulei wahaczy (po dwie śruby na osłonę).

 

Po odkręceniu osłon podnosimy auto na lewarku do góry tak aby koło ze strony wymienianej tulei było minimalnie nad podłogą. Zabezpieczamy dodatkowo auto podstawiając np. kołek obok lewarka opierający się delikatnie o próg.

 

Osłony tulei ściągamy podnosząc je do góry.

 

 

 

UWAGA!!!

 

osłona od strony pasażera od góry ma uchwyt na kabel masowy - należy rozpiąć uchwyt i uwolnić kabel masowy.

 

 

 

W tym momencie wszytko wydawało by sie już proste gdyby nie to że aby wyciągnąć śruby skręcające tuleje do ramy należy odgiąć -zdemontować prowadnice kanałów chłodzących tarcze.

 

Odkręcamy śruby nadkola dolnego i je wyciągamy.

 

Dodatkowo należy odkręcić śrubę samej osłony prowadnicy i odgiąć na bok.

 

 

 

UWAGA!!!

 

od strony pasażera w nadkolu dolnym jest zamontowany czujnik temperatury który należy odpiąć lub wyciągnąć z zatrzasku przed ściągnięciem nadkola dolnego.

 

 

 

Kolejną czynnością jest odkręcenie tulei.

 

Potrzebujemy do tego mocny klucz oczkowy "18" (inny nam nie podejdzie!!!) i drugi może być płaski lub też oczkowy " 18 " do zblokowania śruby z drugiej strony (na rysunku nr 6 i 20).

 

Po odkręceniu i wyciągnięciu śruby opuszczamy wahacz.

 

Tak się fajnie składa że wahacz ma wygięcie które ładnie się opiera o drążek kierowniczy.

 

Polecam podłożyć grubszą szmatę pomiędzy wahacz a drążek żeby elementy nie rysowały się podczas wymiany.

 

 

 

Kolejnym etapem jest wyciśniecie i wciśniecie tulei.

 

Opracowałem ściągacz z wymiarami :

02_57.jpg

 

 

Oraz " pożyczyłem " z sieci fotkę podobnego ściągacza (nasz ma inne wymiary):

03_56.jpg

 

 

UWAGA!!!

 

Śruba i nakrętki muszą być BARDZO MOCNE !!!!!

 

 

 

Dodatkowo pomiędzy nakrętką a ściągaczem polecam dać dodatkowo zamiast podkładek coś ułatwiającego poślizg. Ja zastosowałem podkładki z krążkami ciernymi od samoregulatorów hamulców z "malucha".

 

Śrubę dodatkowo przesmarowałem smarem grafitowym.

 

Proponuję drugą osobę do pomocy.

 

Jeden kreci, drugi blokuje śrubę z drugiej strony ściągacza.

 

Jeżeli będziemy mieli śrubę z drobnym gwintem powinno pójść dość łatwo.

 

Po wyciśnięciu tulei w nowej tulei zaznaczamy na bocznej części powiedzmy pisakiem linię w miejscach gdzie są znaczki w gumie tulei (tuleje muszą być wciśnięte zgodnie ze znaczkiem w ich gumie i znaczkiem na wahaczu!!!).

 

Narysowanie tej kreski ułatwi nam prawidłowe ustawienie wciskanej tulei, gdy same znaczki będą zasłonięta kubkami ściągacza.

 

Wciskając tuleje należy kontrolować pozycję wciśnięcia - powinna być wciśnięta równo z obu stron. U mnie po wciśnięciu tuleja wystawała z obu stron oka wahacza po około 14,5mm.

 

Co jeszcze jest ważne - po prawidłowym wciśnięciu tulei należy ją PRZYŁAPAĆ śrubą w ramie.

 

Opuścić całkowicie auto. "Pohuśtać - ponaciskać" auto od strony wymienianej tulei i dopiero wtedy skręcić śrubę mocującą tuleję.

 

Skręcamy w odwrotnej kolejności.

 

 

 

Autor: Marcin Dubiański

 

Źródło: http://www.bmw-sport.pl

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.samnaprawiam.com/topic/261-podwozie-wymiana-tulei-przednich-wahaczy-e39/
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania