ArKos Opublikowano 23 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2010 Chyba każdy posiadacz samochodu dokonał w swoim bolidzie jakichś zmian. Taka jest natura człowieka: mam dobre, ale mogę mieć lepsze. Niestety nie zawsze lepsze oznacza zgodne z prawem - szczególnie jeśli chodzi o modyfikacje wizualne. Poniżej w pigułce najczęściej spotykane modyfikacje wraz z odniesieniem do zapisów prawnych. Sportowy tłumik Może i samochód lepiej będzie jeździł, jednak najczęściej kosztem ciszy - praktycznie kazdy sportowy tłumik emituje zdecydowanie głośniejszy dźwięk, niż tłumik seryjny. Wymiana tłumika (lub ingerencje w układ wydechowy) sprowadzają się do prostej rzeczy: nie można przekroczyć dopuszczalnej wartości hałasu ujętej poniżej. Dopuszczalna norma hałasu nie może przekroczyć 93dB dla samochodów z silnikami benzynowymi i 96dB dla samochodów z silnikami diesla. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami § 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany i utrzymany, aby: 1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do: a) pojazdów , które były poddane badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A), pozostałych pojazdów - wartości podanych w poniższej tabeli w dB: (przypis autora: zamiast tabeli podaję dane) Motocykle o pojemności silnika do 125ccm: 94dB Motocykle o pojemności silnika powyżej 125ccm: 96dB Samochody z silnikami o zapłonie iskrowym: 93dB Samochody z silnikami o zapłonie samoczynnym: 96dB § 10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony: 14) w tłumik wydechu - w odniesieniu do pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym; wylot rury wydechowej nie może być skierowany w prawą stronę. Przyciemniane szyby Przepisy bezwzględnie zabraniają przyciemniania szyby przedniej czołowej oraz bocznych przednich wprowadzając minimalną przepuszczalność światła ( szyba czołowa przepuszczalność nie mniejsza niż 75% potwierdzona homologacją, szyby boczne przednie przepuszczalność nie mniejsza niż 70 % potwierdzona homologacją). Szyby te mogą być przyciemniane jedynie przez producenta, gdyż nie ma możliwości przeprowadzenia badań na zgodność z wymaganiami Regulaminu R43 ECE na próbkach jednostkowych. Przepisy zezwalają natomiast przyciemniać pozostałe szyby lecz tylko pod warunkiem iż pojazd wyposażony jest w dwa lusterka zewnętrzne (prawe i lewe). Należy również pamiętać, iż w przypadku oklejenia ww. szyb należy posiadać przy sobie i okazać przy kontroli drogowej „Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej”, w którym znajdować się powinny następujące dane: - data instalacji, - nazwa/nazwisko właściciela pojazdu, - marka pojazdu, - nr nadwozia/rejestracji pojazdu, - typ folii, - nr oznakowania (zgodny z oznakowaniem na szybach i z numerem Świadectwa z badań), - pieczęć i podpis zakładu wykonującego usługę. Format tego zaświadczenia powinien być wielkości nadającej się do przechowania z innymi dokumentami samochodu (dowód rejestracyjny itp.) Podstawa prawna: Art. 66 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z pozn. zm.) Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) Regulamin Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43 i 46 Pismo BW/720/2002 z dnia 22.04.2002 roku Instytut Szkła i Ceramiki Oddział Zamiejscowy w Krakowie. Szerokie koła Nie tylko kwestia lepszej przyczepności wchodzi tu w grę. Szczególnie pożądane jest posiadanie szerokiego koła w połączeniu z obniżonym zawieszeniem, ponieważ samochód nabiera drapieżnego i sportowego wyglądu. Niestety w większości wypadków jest to sprzeczne z prawem, ponieważ nawet minimalne wystawanie koła doprowadzi do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami § 10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony: 9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, (...); ponadto błotniki samochodów osobowych i motocykli, przy masie własnej pojazdu, powinny odpowiadać następującym warunkom: a) kąt opasania koła przez błotnik powinien być taki, aby obejmował co najmniej z przodu 30° i z tyłu 50° od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś koła, odległość między zewnętrzną krawędzią błotnika a osią koła w wymaganym kącie opasania nie może być większa niż dwukrotna wartość statycznego promienia opony, c) najniższy punkt przecięcia tylnej krawędzi błotnika lub innego elementu pełniącego jego funkcję w płaszczyźnie symetrii opony nie może znajdować się wyżej niż 150 mm ponad poziomą płaszczyzną przechodzącą przez oś koła; Przyciemniane lampy Markowi zagraniczni producenci (np. Irmscher, Hella) produkują ciemne tylne lampy. Jest to w ocenie wielu osób bardzo dobry stylistyczny dodatek tuningowy, który w znaczny sposób podnosi walory optyczne auta. Wiele też osób samodzielnie próbuje naśladować takich producentów poprzez samodzielne przyciemnianie seryjnych lamp (np. folią z Allegro czy sprajem do lamp, które to rzekomo są homologowane). Jest to niestety niezgodne z prawem. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami § 11. 1. Pojazd powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne: odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy, (przypis własny: załącznik nr 2 do ustawy reguluje to w ten sposób, że: 2 barwy czerwonej, nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm, na wysokości od 250mm, powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu) 1) kształt inny niż trójkąt; 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego Lampy ksenonowe Lepsze oświetlenie drogi to wyższy poziom bezpieczeństwa. Nie można jednak czynić tego kosztem innych użytkowników drogi, ponieważ osiągamy wręcz odwrotny skutek: stwarzamy zagrożenie oślepiając jadących z naprzeciwka. Dzieje się tak w momencie samodzielnego montażu zestawów typu HID do zwykłych reflektorów, lub nawet zlecenie przeróbki seryjnej lampy w celu dostosowania do pracy z ksenonami (też jest to niezgodne z prawem). Dlaczego? Odpowiedź bardzo prosta: każdy element oświetlenia pojazdu musi posiadać homologację do pracy z danym źródłem światła (żarówka, palnik ksenonowy). W wypadku ksenonów oznaczenie homologacyjne to litera "D", natomiast zwykłe halogenowe posiadają "H". Dokładnie wyjaśniając wygląda to tak: Reflektory ksenonowe muszą posiadać jedno z oznaczeń: - DC - ksenonowe światło mijania - DR - ksenonowe światło drogowe - DC/R - biksenon To faktycznie jest reflektor przystosowany do pracy z palnikami ksenonowymi. Zdarza się spotkać reflektory z podanym konkretnym typem palników, np. "D2S" i to dopuszcza stosowanie takich właśnie palników. Standardowe halogenowe reflektory posiadają: - HC - halogenowe mijania - HR - halogenowe drogowe - HCR - halogenowe mijania i drogowe - HC/R - halogenowe mijania lub drogowe Nawet, jeżeli posiadasz seryjne lampy ze spryskiwaczami, gładkimi szkłami i soczewkami, to też nie możesz zamontować ksenonu. Dlaczego? Ponieważ granica światłocienia dla soczewki ksenonowej jest inna niż granica światłocienia dla soczewki np. H1. Twoje ksenony będą oślepiać pomimo poprawnego ich ustawienia. Podstawa prawna: - Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowiące załącznik do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136); - Art. 66 ust. 4 pkt 2 Prawo o ruchu drogowym; - Art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. A Prawo o ruchu drogowym.   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/19-og%C3%B3lne-tuning-prawo-czy-bezprawie/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi