Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

No i kolejna naprawa - wymiana łożyska Ford Escort MK5.

 

Na początek trzeba kupić łożyska.... Tutaj pojawił się problem bo mój escort jest z drugiej połowy 1991 roku a wtedy nastąpiła zmiana ułożyskowania w przednich piastach... Na szczęście w Olkuszu jest sklep gdzie ze sprzedawcą można sie dogadać i dał mi na wszelki wypadek łożyska obu typów... Podczas naprawy doszedłem do stwierdzenia że typ łożysk można rozpoznać po wewnętrznej średnicy nakrętek mocujących półosie w piaście...

 

Nie będę się tu rozwijał na temat samego rozkręcenia przedniej kolumny żeby wyjąć z samochodu piastę... Zwyczajnie odkręcamy wszystko co jest do niej przymocowane.... Mając już piasty wyjęte z samochodu przystępujemy do jej rozłożenia i zbicia starych zużytych łożysk.... Najlepiej zrobić to na prasie... Nie ma sensu walić młotkiem po zwrotnicy czy piaście bo można coś uszkodzić lub pokrzywić... Zwrotnicę opieramy kawałkach żelastwa co zapewni jej położenie w stałym miejscu kiedy prasą będziemy wyciskać piastę.... Po rozłożeniu na osobne części pojawia się problem... Na piaście zostaje wewnętrzna bieżnia łożyska.... Nie walimy młotkiem i przecinakiem żeby zbić bieżnię... Bierzemy szlifierkę i przy jej pomocy musimy zeszlifować bieżnię aż do powierzchni piasty (na zdjęciu poniżej widać jak ja ją spiłowałem. Nie ma się co martwić że delikatnie szlifierką "liźniemy piastę, nic jej nie będzie). Jak już zeszlifujemy to wtedy bierzemy młotek i przecinak. Lekkie uderzenie w nią spowoduje jej pęknięcie i bez problemu pozbędziemy się jej z piasty. To co zostanie w zwrotnicy bez problemu wybijamy.

 

Piastę i zwrotnicę po pozbyciu się starych łożysk dokładnie czyścimy. Można wewnętrzne powierzchnie posmarować niewielką ilością smaru do łożysk. Teraz przystępujemy do wciśnięcia nowych łożysk na piasty. Ściągamy plastikową osłonę z łożyska (chroni ona gumowy pierścień uszczelniający). Piasta na prasę i nakładamy łożysko. Nowe łożysko wejdzie nam do połowy wysokości piasty a dalej trzeba użycie pękniętej bieżni którą zbijaliśmy z piasty. Nakładamy równo na łożysko i wciskamy dalej do końca. Stara bieżnie zejdzie za pomocą śrubokręta. Podobnie robimy z drugą piastą. Mając łożyska na piastach można jeszcze posmarować dodatkowo smarem (kto smaruje ten jedzie :grin: ). I teraz najostrożniejsza część. Mamy łożysko na piaście na którą trzeba teraz wcisnąć zwrotnicę. Ja tej ostrożności nie zachowałem i podczas wciskania już drugiej zwrotnicy (pierwsza weszła bez problemu), pękła zewnętrzna bieżnie łożyska. No i od nowa musiałem zeszlifować wewnętrzną bieżnię żeby zbić ja z piasty. Nerwy i strata kasy. Musiałem dokupić dodatkowy komplet łożysk. Zdążyłem tuż przed zamknięciem sklepu. Od nowa nałożenie łożyska na piastę no i krytyczny moment wciśnięcia zwrotnicy na łożysko. Tym razem w dwie osoby. Jedna trzymała piastę a druga zwrotnicę. Tutaj użyliśmy młotka. Lekkie uderzenia pomogły wprowadzić zwrotnicę na kilka milimetrów na łożysko. Potem na prasę i do końca wciśnięcie zwrotnicy.

 

Teraz to już bajka. Bierzemy drugie łożysko i wciskamy w zwrotnicę do oporu co da nam pewność że całość nie będzie miała luzu. Gotowe!!! Teraz pozostaje zamontować obie zwrotnice w samochodzie. Skręcamy wszystko do kupy i możemy się cieszyć ciszą podczas jazdy naszym cackiem.... Ale miałem satysfakcję z kolejnej dobrze wykonanej roboty. Escorcik sunie po drogach jak dawniej i wreszcie po kilku tygodniach mogłem "rozbujać" się do prędkości powyżej 80km/h bo wcześniej hałas dobiegający z przodu był nie do wytrzymania...

 

Zużyte zewnętrzne bieżnie. Łatwo je wybić ze zwrotnicy:

01_8.JPG

 

 

Nowe łożysko, plastikowa osłona pierścienia uszczelniającego i nakrętka (Po wewnętrznej średnicy nakrętki identyfikujemy typ łożyska):

02_6.JPG

 

 

A tak musiałem zeszlifować stare bieżnie na piastach żeby je zdjąć:

03_4.JPG

 

 

Pierścień uszczelniający i korony z igiełkami i wewnętrznymi bieżniami:

04_4.JPG

 

 

Resztka łożysk. Widać igiełki i resztki koronek łożysk:

05_28.jpg

 

 

Autor: adrianolkusz

 

Źródło: http://siec.no-ip.com

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.samnaprawiam.com/topic/174-podwozie-wymiana-%C5%82o%C5%BCyska-escort-mk5/
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania